اخبار بین المللی

قسمت سوم از ناگفته‌های جزئیات اعدام صدام حسین از زبان وکیل وی خلیل الدلیمی

وکلاپرس- خلیل الدلیمی، وکیل صدام حسین، رئیس جمهوری سابق عراق در مصاحبه با برنامه «حافظه سیاسی» از شبکه «العربیه»، جزئیات جدیدی از آخرین لحظات زندگی او را فاش کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از العربیه الدلیمی در چهارمین و آخرین قسمت از این برنامه، درباره لحظه ورود صدام حسین به اتاق اعدام صحبت کرد و گفت: «رئیس جمهوری سابق عراق در لحظه اعدام، از خوردن داروهای آرام‌بخش، گذاشتن کیسه روی سر و پوشاندن چشمانش خودداری کرد».

بیشتر بخوانید:

الدلیمی تاکید کرد که صدام حسین هنگام اعدام مضطرب یا پریشان نبود و بسیار آرام و بر اعصاب و رفتار خود مسلط بود.

استفاده از داروهای آرام‌بخش و پوشاندن چشمان متهم محکوم به اعدام معمولا برای کسانی که از اعدام می‌ترسند و احتمال اینکه قبل از اجرای حکم دچار سکته قلبی شوند، تجویز می‌شود اما صدام بارها در دادگاه گفته بود از مرگ نمی‌ترسد. او در یکی از جلسات دادگاه به قاضی گفت: «با توجه به اینکه من فردی نظامی هستم اگر بنا باشد حکم اعدام برای من صادر شود، درخواست دارم تیرباران شوم».

الدلیمی درباره ویدیوی درز شده از لحظه اعدام صدام حسین گفت که مریم الریس، مشاور سابق نخست‌وزیر عراق و موفق الربیعی، مشاور سابق امنیت ملی عراق از لحظه اجرای اعدام فیلمبرداری کردند.

تعداد گره‌های بند چوبه‌ دار؛ به تعداد موشک‌هایی که صدام به سمت اسرائیل پرتاب کرد

الدلیمی همچنین فاش کرد که تعداد گره‌های چوبه دار به تعداد موشک‌هایی که صدام حسین به سمت اسرائیل پرتاب کرد، بوده است.

وکیل صدام در مورد شک و تردید در مورد مرگ او از طریق به دار آویختن گفت: «روند اعدام او بدون شک عوام‌فریبانه و فراتر از اعدام عادی بود.»

بیشتر بخوانید:

او همچنین توضیح داد که دو افسر اطلاعاتی رژیم ایران هم در روند اعدام حضور داشتند.

الدیلمی معتقد است که حضور دو افسر اطلاعاتی از ایران پیام و تاکیدی بر نقش تهران در اعدام او بوده است.

انتقال جسد صدام به دلیل نشت آب

در مورد لحظات پس از اعدام، مشخص شد که جسد صدام حسین برای تشفی نوری المالکی و حزب الدعوه در روز عروسی پسر المالکی به خانه او منتقل شده بود.

وی توضیح داد که پس از دفن جسد رئیس جمهوری سابق عراق به‌دلیل نشت آب، به قبرستان دیگری منتقل شد و دلیل این انتقال توهین به قبر صدام یا دستبرد به جسد او نبود زیرا قبر او توسط قبیله و نزدیکانش محافظت می‌شد.

بیشتر بخوانید:

الدلیمی در سه قسمت اول «حافظه سیاسی» اطلاعات بسیاری درباره آخرین روزهای پس از سقوط رژیم بعث عراق و ناپدید شدن صدام و سپس دستگیری و اعدام او را فاش کرد.

۲۰ سال از زمان اعلام عملیات «آزادسازی عراق» توسط جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا در ۲۰ مارس ۲۰۰۳ می‌گذرد. در این عملیات حدود ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی و ۴۰ هزار سرباز بریتانیایی عراق را به بهانه «وجود سلاح‌های کشتار جمع» اشغال کردند اما سلاح کشتار جمعی در این کشور پیدا نکردند.

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در ۹ آوریل همان سال، سقوط رژیم سابق عراق را اعلام کردند. صدام حسین به مدت هشت ماه مخفی بود تا اینکه نیروهای آمریکایی او را بازداشت و پس از محاکمه در دسامبر ۲۰۰۶ اعدام کردند.

منبع:  العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا