آگاهی و آموزش حقوقیویژه

سامانه کاتب؛ دریافت خدمات ثبتی به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته

وکلاپرس- سامانه کاتب، درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی با پوشش انواع سرویس‌های ثبتی است که افراد می توانند از طریق آن ‌به صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت در هرجای ایران، سرویس‌های متنوعی را دریافت کنند.

به گزارش وکلاپرس، آیین رونمایی از پروژه‌های طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک و افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی این سازمان، صبح روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا برگزار شد.

در این مراسم از سامانه کاتب با هدف دریافت خدمات ثبتی بدون نیاز به حضور در محلی مشخص و ثابت و نیز محدودیت زمانی رونمایی شد.

سامانه کاتب به منظور رفع چالشهای موجود در حوزه ارائه خدمات دیجیتال ثبتی، راهکاری جامع برای مدیریت خدمات دیجیتال ثبتی طراحی شده است. این راهکار با بهره گیری از قابلیتهای APIو بکارگیری درگاهها از یک سو و اتصال به برنامه های کاربردی و پایگاه داده نرم افزارها از سوی دیگر، ضمن تمرکز بر نیازمندیهای کسب وکارها، شهروندان و سایر ذینفعان، از ارائه خدمات به آنها در بالاترین سطح پشتیبانی می نماید.

دریافت خدمات ثبتی بدون نیاز به حضور در محلی مشخص و ثابت و نیز محدودیت زمانی، همواره یکی از نیازهای مطرح شده از سوی افراد جامعه بوده است. حجم بالای درخواست‌ها و تنوع خدمات تقاضا شده نیاز به بستری یکپارچه برای دسترسی کامل و آسان این خدمات را بیش‌ازپیش کرده است.

به همین منظور سامانه کاتب به‌عنوان سکوی خدمات یکپارچه ثبتی، با ارائه سبدی از خدمات مرتبط با اسناد رسمی و املاک و… به‌صورت آنلاین و از طریق کانال‌های مختلف توسعه داده شده است.

با وجود این سامانه دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات نبوده و افراد قادر خواهند بود از هرجای کشور و به‌صورت ۲۴ ساعته نیازهای خود را برطرف سازند. همچنین ارائه خدمت از طریق سه کانال اصلی سوپراپلیکیشن، سوپر وب‌سایت و نیز درگاه USSD سهولت و سرعت را برای تمامی اقشار جامعه مهیا ساخته است.

این خدمات عموما شامل

  • انواع استعلامات در خصوص اسناد رسمی تنظیم شده و املاک کشور،
  • امور مربوط به ثبت شرکت‌ها،
  • مالکیت معنوی،
  • ازدواج و طلاق،
  • امور مربوط به اشخاص حقوقی
  • و پیگیری در خواست‌های ثبت شده

است.

پورتال کاتب در واقع بستر معرفی کلیه خدماتی است که سکوی کاتب از طریق سه کانال اصلی در اختیار افراد قرار می‌دهد. نحوه بهره‌گیری از این خدمات از هر کانال، راهنمای نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن موبایلی، دسترسی به سرویس‌های USSD و معرفی سوپر وب کاتب و جزئیات خدمات موجود به همراه راهنمای استفاده از آن‌ها در این پورتال تشریح شده است. همچنین کلیه تغییرات و به‌روزرسانی‌ها و نیز اخبار و اطلاعیه‌های مهم از طریق این پورتال قابل‌پیگیری خواهد بود.

ورود به سامانه کاتب

خدمات ارائه شده در سامانه کاتب  kateb.ir

 اسناد رسمی من

برای جستجوی اسناد رسمی‌ می‌توان از این سرویس استفاده کرد. در صورتی که اسناد رسمی‌بعد از سال ۱۳۹۲ ثبت شده باشد می‌توان لیست آنها را از طریق این سرویس مشاهده کرد.

 محاسبه هزینه سند

این سرویس برای نمایش محاسبه هزینه سند ثبت شده برای شخص، در سامانه ثبت الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمی است.

 تصدیق اصالت سند

استعلام اصالت اسناد با ورود شناسه و رمز تصدیق به‌سادگی میسر شده است.

 دفاتر اسناد رسمی نزدیک من

نمایش فهرستی از دفاتر اسناد رسمی که ظرفیت ثبت سند آن ها به اتمام نرسیده است. تصدیق اصالت سند استعلام اصالت اسناد با ورود شناسه و رمز تصدیق به‌سادگی میسر شده است.

 وقایع ازدواج و طلاق

نمایش کلیه وقایع ازدواج و طلاق ثبت شده برای شخص در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق، در دفاتر ازدواج و طلاق از سال ۱۳۹۲

 دفاتر ازدواج نزدیک من

نمایش فهرستی از دفاتر ازدواج که ظرفیت ثبت واقعه ازدواج در آن دفاتر به اتمام نرسیده است.

 تصدیق اصالت ازدواج

نمایش کلیه وقایع ازدواج و طلاق ثبت شده برای شخص در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق، دراصیل بودن سند ازدواج تنظیم‌شده در دفاتر از طریق این سرویس قابل‌استعلام است.

 تصدیق اصالت گواهینامه موقت

استعلام اصالت گواهینامه موقت با استفاده از شماره اظهارنامه و یا گواهی موقت با این سرویس انجام می‌شود.

 تصدیق اصالت گواهینامه

بررسی اصالت گواهینامه با ورود شناسه یکتا و رمز تصدیق با این سرویس به‌راحتی انجام می‌شود.

راه های دسترسی به سامانه کاتب

سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» به عنوان درگاه یکپارچه خدمات سازمان ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران راه‌اندازی شده، در قالب‌های «نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه»، «وبسایت جامع Kateb.ir»» و «درگاه پیامک و کد دستوری ۲۲۸۲» به مردم خدمات ارائه می‌دهد.

راهنمای استفاده از اپلیکیشن کاتب

اپلیکیشن کاتب با قابلیت نصب بر روی تمامی دستگاه‌های اندرویدی و با رابط کاربری زیبا پاسخگوی کلیه نیازهای شما به خدمات ثبتی است. برای استفاده از اپلیکیشن ابتدا از لینک زیر آن را دانلود و نصب کنید. سپس مطابق با فایل راهنمایی که در همین صفحه قابل دانلود است وارد آن شده و یا در کاتب ثبت نام نمایید. پس از ورود به اپلیکیشن کاتب قادر خواهید بود از کلیه امکانات این اپلیکیشن جامع استفاده کنید.

راهنمای استفاده از وبسایت کاتب

وب سایت کاتب جامع‌ترین و آسانترین روش استفاده از خدمات غیر حضوری ثبتی است. تنها با چند کلیک می‌توانید در این سایت عضو و از خدمات بی‌شمار آن بهره ببرید. برای استفاده از این درگاه جامع ابتدا به لینک زیر مراجعه نمایید. پس از ورود چنانچه پیش از این حساب کاربری دارید، تنها با وارد کردن کد ملی خود و ورود پیامک دریافتی در محل تعبیه شده وارد سامانه شده و از سرویس‌های ثبتی استفاده کنید. در غیر اینصورت با ورود به صفحه ثبت نام و وارد کردن اطلاعات هویتی خواسته شده در کمتر از دو دقیقه نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام و وارد آن شوید.

 ورود به سایت کاتب

راهنمای استفاده از کدهای دستوری

تنها با شماره‌گیری کد #۲۲۸۲* می‌توانید از کلیه خدمات ثبتی فراهم شده برای شما بدون نیاز به اتصال به اینترنت استفاده کنید. چنانچه نیاز داشتید از یکی از سرویس‌ها فراهم شده در سامانه کاتب استفاده نمایید و به اینترنت دسترسی ندارید و یا اینکه گوشی شما از نوع هوشمند نیست که بتوانید اپلیکیشن کاتب را روی آن نصب کنید، تنها کافیست کد #۲۲۸۲* را شماره‌گیری کرده و شماره سرویس مورد نظرتان را وارد کنید و مراحل را به راحتی تا دریافت پیامک نتیجه ادامه دهید.

۲۲۸۲#*

قوانین و شرایط استفاده از سامانه کاتب

۱- کد ملی وارد شده باید مربوط به فردی با ملیت ایرانی و در قید حیات باشد.
۲- شماره موبایلی که وارد می‌کنید می‌بایست متعلق به کد ملی وارد شده باشد. این اطلاعات برای تأیید هویت شما و ارتباط با شما در صورت نیاز بهره‌برداری می‌شوند.
۳- درصورتی‌ که اطلاعات شما از جمله شماره موبایل تغییر کند، شما مکلف هستید این تغییرات را به‌سرعت در سامانه اصلاح کنید.
۴- استفاده از اطلاعات حساب کاربری صرفا برای دارنده آن مجاز است. شما مسئولیت حفظ امنیت ورود به حساب کاربری خود را دارید و نباید اطلاعات ورود خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
۵- هرگونه استفاده غیرمجاز از اطلاعات این سامانه، شامل سو استفاده از اطلاعات حساب کاربری دیگران، تقلب یا هر نوع فعالیت غیرقانونی دیگر، منجر به پیگرد قانونی خواهد شد و این موضوع می‌تواند به تعقیب حقوقی و جرائم رایانه‌ای منجر شود.
۶- کاتب حق به‌روزرسانی و تغییر قوانین استفاده را برای خود محفوظ می‌داند. تغییرات جدید طی اطلاعیه به کاربران کاتب اعلام خواهد شد. بدیهی است با ادامه استفاده از سامانه پس از اعمال تغییرات، شما موافق این تغییرات هستید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا