اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

حسن نوروزی : ما می‌گوییم هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۰۰ وکیل نیاز دارد

وکلاپرس _ حسن نوروزی در گفت و گوی اخیر خود ضمن تکرار ادعاهای سابق خویش، عدد ۲۰۰ وکیل را برای هر صد هزار نفر، استاندارد جهانی برای حرفه وکالت دانست.

به گزارش وکلاپرس، حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی (عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی) در گفت و گو با تسنیم ادعا کرد: قوه قضائیه نرخ خدمات وکلا را اعلام می کند ولی وکلا به این نرخ به مردم خدمات ارائه نمی دهند. تلاش کانون وکلا این است که خارج از تعرفه از مردم حق الوکاله دریافت کنند و چون وکیل کم است مردم مجبورند این مبلغ را بپردازند.

مجلس مجددا از کانون وکلا طرح سوال خواهد کرد

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به بیان توضیحاتی درباره استنکاف کانون وکلا از جذب وکیل در کشور پرداخت و مدعی شد: مجلس مجددا به دلیل جذب نشدن وکیل در آزمون ۱۴۰۱ از کانون وکلا طرح سوال خواهد کرد.

حسن نوروزی در پاسخ به این سوال که تقریبا یک سال از تصویب قانون تسهیل مجوز کسب و کار می‌گذرد، اما متاسفانه هنوز هم بخشی از  پذیرفته شدگان ۱۴۰۱ بعد از یک سال به دلیل کارشکنی کانون وکلا نتوانستند پروانه خود را دریافت کنند، گفت: در مجلس باید مجددا طرح سوال از کانون وکلا و همچنین وزارت دادگستری و قوه قضائیه را به جریان بیندازیم تا کانون وکلا مکلف به اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و برگزاری آزمون های وکالت و پذیرش وکیل بر اساس مصوبه مجلس شود.

بیشتر بخوانید:

وی با تکرار صحبت‌های گذشته اش بیان کرد: متاسفانه کانون وکلا همچنان معتقد است که کار برای وکلایی که هستند وجود ندارد و یا کم است و به همین دلیل از افزایش جذب وکیل در آزمون اسکودا می ترسد. ولی کانون وکلا از این موضوع می ترسد که اگر به اندازه معمول جهانی وکیل جذب و به بازار ارائه خدمت افزوده شود، حق الوکاله وکلا کاهش پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر به دلیل کمبود وکیل حق الوکاله‌ها بسیار بالا است

 عضو کمیسیون قضایی مجلس مدعی شد: وقتی عرضه وکیل به میزان نیاز و جمعیت موجود در جامعه باشد قطعا این حوزه از انحصار برخی خارج می‌شود و قیمت خدمات وکیل در کشور متناسب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود وکیل حق الوکاله‌ها بسیار بالا است و همین امر باعث می شود که مردم عادی برای حل دعاوی خود به وکیل مراجعه نکنند.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: قوه قضائیه نرخ خدمات وکلا را اعلام می کند ولی وکلا به این نرخ به مردم خدمات ارائه نمی دهند. تلاش کانون وکلا این است که خارج از تعرفه از مردم حق الوکاله دریافت کنند و چون وکیل کم است مردم مجبورند این مبلغ را بپردازند.

وکیل باید به اندازه استاندارد جهانی باشد

نوروزی با بیان اینکه وقتی بر تعداد وکلا افزوده شود قطعا نرخ این خدمات کاهش پیدا خواهد کرد گفت: اما متاسفانه برخی معتقدند که باید راه صد ساله را یک ساله بروند و فکرشان این است که با کمبود وکیل پیمودن این راه برایشان آسان تر است.

بیشتر بخوانید:

وی بدون ارائه آمار دقیقی از وضعیت حرفه وکالت در کشورهای پیشرفته، افزود: کانون وکلا راه و حرفش مشخص است و همیشه حرفش یک کلام است و می گوید که باید تعداد وکیل کم باشد ولی ما می گوییم که وکیل باید به اندازه استاندارد جهانی باشد یعنی هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰۰ وکیل نیاز دارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ادامه داد: باید قوه قضائیه طوری شرایط را کنترل کند که اخذ وجوه خارج از عرف از بین برود و راهی وجود ندارد جز اینکه به اندازه استاندارد جهانی وکیل بگیریم.

منبع: تسنیم

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. ایشان خبر ندارند یا خودشان را به کوچه علیچپ میزنند در هرصورت به اطلاع ایشان برسانید ،اقای به اصطلاح نماینده مردم تقریبا هشتاد درصد از ان صدهزارنفری که فرمودید توان پرداخت هزینه دادرسی راهم ندارند چه رسد به اینکه وکیل بگیرند علی برکت اله…..

    1. چرت نگو . یه کسی که میخاد وکیل بشه باید هفت خوان رستم رد بکنه .شب روز نخوابه تا به این سطح برسه . حالا میگید هزینه هاسون بالاست
      ببخشید زمانی که با پول یه مشاوره مه غز پول ویزیت یه دکتر سهمیه ای ممتر هستش و مردم نمیرن یک مشاوره بگیرن و بعد با حماقتشون مشگل درست میکند توقع دارید وکیل. معجزه کنه و مفت کار کنه
      وکیل تنها منبع درامدش از همون چیزی هستش که سالها درس خونده و زمانی که یه وکیل درس میخوند و تمام لذتهای دنیارو چشم بست تا به موفقعیت برسه و بعد بتونه از زمان و وقتی گذاشته استفاده کنه
      یه وکیل پول که گذاشته میگره
      پس این حرفهای چرت نگید توروخدا

  2. شما چرا در کاری که نه درکی ازش دارید نه فهمی دارید دخالت میکنید میخواهید بلایی که سر اقتصاد ، طلا، قیمت دلار، خودرو، آوردید بر سر نهاد وکالت هم بیارید

  3. فقط یه چیزی یاد گرفتن و حفظ کردن میگن جامعه جهانی وکیل زیاده دیگه توجه ندارن که جامعه جهانی وکالت اجباریه و کلاس خودش رو داره.

    1. بعضی کارها نیاز بع وکیل ندارد ولی در جامفه جهانی دارد. مثلا گرفتن یا به حساب گذاشتن چک کار سختی نیست که نیاز به وکیل داشته باشه ولی در جامعه جهانی باید وکیل باشد

  4. استاد، اصولا عقل سلیم به کیفیت وسطح دانش وتجربه یه وکیل بیشتر فکر میکند تا به کمیت! بنده شخصا وکیل باسواد ومجرب رو بر وکلای کفگیری وکیلویی قطعا ترجیح میدهم! صرف داشتن لیسانس حقوق وکسب ۵درصد میانگین آزمون که منجر به دریافت پروانه وکالت میشود فاجعه بار خواهد بود! قدری تامل کنید وعالما به آینده تصمیم گیری ناپخته تان بیندیشید!

  5. و البته جناب امام مکان شما خیلی آیتم ها جز جمعیت زیر هجده سال رو نادیده گرفتید ، کمی به ما بقی متغیر های این مسئله فکر کنید تنها مسئله اون ۱۵ میلیون جمعیت نیست که البته همون جمعیت هم بی نیاز از مشاوره ی حقوقی و امر وکالت نیستند.

    1. طبیعتا همه اون ۱۵ ملیون به وکیل نیاز ندارند ولی حکومت میخواد با این ترقند حق الزحمه وکیل به اصطلاح پایین بیاورد.
      یک تز هم ایشون در مورد دفاتر اسناد داده بود که هر ۲۰۰نفر یک دفتر اسناد که طبیعتا فرد زیر ۱۸سال چقدر کار در دفتر اسناد دارد

  6. خلط مطلب که میشه سره از ناسره هم تشخیص داده نمیشه بنده ارشد حقوق هستم ولی بدلایلی وکیل نیستم . امروز برا پرونده ای غیر خود با وکیلی که بتواند وارد دفاع از حقی در دادگاه بشه قرارداشته تمام دادنامه دفاعیه من انجام فقط چون صحن دادگاه منع هستیم طرف وکیل می فرمایند به محض ارجاع کار ۱۰۰ میلیون نقد می گیرم برا هر یک میلیارد هم ۱۰ درصد مطالبه وجه خب الان هر فردی در ایران خودش را جای این قرار بده حقی ازش ضایع شده از طرفی هم توان مالی نداره وکلای تسخیری هم دفاعیاتشون به نفع نیست اینجا فرد مظلومی که نداره ۱۰۰ میلیون بده چکار کند ؟؟؟ از طرفی چرا بازار گرمی برای تعدادی وکیل می کنید ؟؟؟؟ نظام هزینه کرده کارشناس حقوق تربیت کرده بعد سدی مانند وکالت گذاشتید و اغلب سوالات هم عصر جدید قابل کنترل نیست لو میره و… اجازه دهند وکیل درجه ۱تا ۳ تعریف بشه هرکسی که از دانشگاه کارشناس حقوق می‌شود وکالت درجه ۳ به او داده شود بعد یک دوره کار ورزی بعدش باشه زیر نظر این دوره وکالت عین کسی که ریاست بانک از تحویل داری شروع تا مدارج ریاست طی بشه . یعنی بنده امروز کارشناسی حقوق گرفتم و سربازی رفته میرم درخواست ورود به * سازمان جامع وکالت ایران *میشم تا ۵ سال دوره وکالت درجه ۳ می گیرم بعد ۵ سال درجه دو و ۵ سال بعد درجه ۱ و دراین فواصل اگر تعدادی نخبه و زبده بودند این دوره ها را ذوتر به اتمام می رسانند به این معنا درجه ۳ وکالت هر ساله مثلا ۱۰۰ پرونده خودش کسب کرده از حد نصاب پیروزی در هر پرونده می تواند مانند سکو پرش باشد برا وکالت درجه دو و درج ۱ بیایید عملا شایستگی وکیل سنجیده بشه در نوع تنظیم دادنامه دفاع و …. وقتی از مجموعه پرونده های ارجاعی پیروزی آن به اوج رسید مانند سکو پرتاب از وکالت درجه ۳ یه درجه دو و به همین شیوه به درجه ۱ برسد … غیر این شرایط درست نمیشه در ضمن جامعه نیاز به وکیل داره این سد کنکور وکالت بردارید و به روز باشید برا منافع تعدادی وکلای خاص منافع کشور به تاراج ندید . این طرح بنده روش کار شود و می تواند کلید رهایی از این مشکل باشد .

    1. شما اگر در خقوق اگر خوب خونده بودی
      خودت از خودت دفاع میکردی و هیچ احتیاجی به وکیل نداشتید
      شما یا درس نخوندی یا با سهمیه درس خوندی . پس اینطور نگید ده درصد
      از نظر بنده پنجاه درصد حق وکیله
      چرا پنجاه درصد
      چون داره یه مال مرده زنده میکنه
      اگر جنابعالی قبل از کارت فقط با دوتا تلفن زدن به وکیل ازشون مشاوره میگفتی مفتی الان ۱۰۰میلیون نمیدادی
      جناب شماب پول حماقت خودتو داری میدی

    2. دانشگاه ودانشجو داریم تا…
      دانشگاه ازاد وپیام نوری که استاد نداشته دانشجویی که از دانشگاه فقط الاچیق و سلف یاد گرفته چطوری میخواد نام وکیل بگیره.
      قدم اول باید حذف دانشگاه‌های بی کیفیت ازاد وپیام نور باشه

  7. کمبود وکیل؟؟!!!
    یعنی مردم اگر وکیل بخواهند، پیدا نمی کنند؟؟
    فرهنگ مراجعه به وکیل که با سیاست های غلط در میان مردم نیست دخیل در این شرایط به حساب نمی آید؟
    این آقا در چه جامعه ای زندگی‌می کند و آیا از شرایط باخبر است؟؟

  8. ما هم میگیم هر شهری با جمعیت ۱۰۰هزار نفر بابد ده نماینده داشته باشن.ک امثال توی بی سواد تنها تصمیم نگیری.

  9. فصاحت مصوبه قانون تسهیل رو نمی تونن جمع کنند همه لیسانسه های دانشگاه آزاد و پیام‌ شب و روز نور کردند وکیل بیکار‌و بی سواد بعدشم داد صد انحصار سر می دهند

  10. چرا فکر میکنید وکیل باید تو ۳ الی ۵ سال تمام عقده ها و کمبود های ۷ نسل قبل از خودشو جبران کنه در اینکه یک سری ایرادات فاحش در جذب وکیل وجود داره جای کتمان نیست و بنده خودم هم به شدت مخالفم مثل جذب افراد بیسواد با استفاده از بند دال. جذب از طریق سهمیه و… اما کثرت وکیل منافاتی با کسب در آمد نداره این یه باور غلط بوده که در عصر جهالت و بیسوادی قبل از انقلاب جا افتاده با این حال کدوم شغل داریم که تو ۱۸ ماه کاراموزی هم صاحب خونه بشه هم ماشین.؟ من خودم حرفه ام وکالته اگر تعداد وکلا به نصف جمعیت کل کشور هم برسه برام مهم نیست مگر غیر از اینه که شما به عنوان وکیل بخوای یه دست کت و شلوار خوب بخری اگر شده صدتا فروشگاه رو بگردی فقط دنبال اون کت و شلواری میگردی که از نظر کیفیت. جنس. تن خور . دوخت و…. بهترین رو انتخاب کنی قیمتش هرچه قدر هم باشه اگر کیفیتش بالا باشه برات مهم نیست. دوستان گرانقدر. توی یک مسابقه ورزشی حتی درر سطح المپیک هم که باشه اگر توی ۳ نفر شرکت کننده نفر سوم بشی ارزشی نداره . این مخالفت شما برا جذب وکیل مثل ورزشکاری می مونه که بگه بجز من کسی نباید شرکت کنه که من با حداکثر دوتا حریف بلکه بتونم سوم بشم. تجربه ثابت کرده اونهایی که از نظر سطح سواد و دانش مکفی در حرفه وکالت از همه کمتر هستن . ویا در گذشته از نظر تمکن مالی اوضاع خیلی بدی داشتند . از همه معترض تر هستند.

  11. سلام
    شما درست میگویید وکیلها نیاز جامعه هستند
    ولی حکمی که مشخصه چرا اجرا نمیشه جواب این کارها رو خدایا خودت بده

  12. وکلا پرس محترم نظر مخالف با اخبارتون رو درج نمیکنید انقدر ممیزی دلیلش چی می تونه باشه شرم اوره.نظر دیروز من رو درج نکردی.

  13. هم دستگاه قضایی مان فاسد و هم خلا قانونی داریم .. تا این موارد اصلاح نگردد هر یک نفر هم دو وکیل داشته باشد جامعه اصلاح نخواهد شد

  14. درسرای طلافروش ها صدها واحد طلا فروشی درکنار هم باصلح و مروت درحال فعالیتند هیچ کدام هم نمی گویند ایهاالناس ما نباید زیاد باشیم مانباید کمیت زیادی داشته باشیم. مردم درهمه جهان ازجمله همین اونتاریو ما با هزاران وکیل مواجه هستند اما میگردند آن که باسوادتره آنکه با تجربه تر سراغش برند
    نفرین برفرهنگ انحصارطلبی ماایرانیان.

    1. اون طلا فروش اگر دانش کار نداشته باشد اول خودش ضرر میکند و بعد مشتریان
      طلافروشی را سراغ دارم که در ماه اول کارش طلا تقلبی خرید وهمون به جای اصل فروخت ۶ماه درگیر دادگاه

  15. سلام .حضرات با سواد شما اگه باسواد هستید و برتر هستید وطلا هستی پس نگران چی هستین ؟؟ نگران بیسوادی وکلای اینده هستین چه زیانی به شما میرسه ؟ یا نکنه نگران موکل هستین که خدا نکرده وکیل بیسواد بگیره؟یا واقعلا میترسین وکلای باسواد دارن با شما قدیمیها که فقط در حد نافذ و غیر نافذ ازمون دادین با وکلای باسواد تازه نفس قدرت روبه رو شدن ندارین و میترسین نونتون اجر شه😅

  16. هرکسی به نفع خودش حرف ونظر داره اگر بخواییم اصولی گام برداریم باید ازگردن کلفتا شروع کنیم شرکت ها و کارخانجاتی هستند که چند میلیارد ماهانه درآمد دارند ولی مثل گدا تشریف دارند نه یه وکیل دارن نه یه مشاور بعد توکشورهای خارجی هرشخص عادی یه وکیل داره کشور ما جرا عقب چون به هیچ چیزی جز دکتر تومملکتمون بهانمیدن نه ورزشکار نه وکیل نه مخترع واس همین همیشه آواره ودرمانده ایمانه قراره وکیل کم بشه باید قاضیها که دم مرگ هستن بشینن خونشون واینکه دانشجوها تابعد ۵سال مثلا رشته وکالت دست درازی نکنند معیار اساسی گنجانده بشه به این رشته وشغل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا