گفت و گوویژه

جزئیات نشست مشترک کانون وکلای آذربایجان غربی با شورای معاونین دادگستری استان

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی به تشریح جزئیات نشست مشترک این کانون با شورای معاونین دادگستری آذربایجان غربی پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، ۲۰ فروردین ماه نشست مشترک شورای معاونین دادگستری آذربایجان غربی با هیات مدیره کانون وکلای آذربایجان غربی برگزار شد.

وکیل زانیار مینائی، رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این نشست گفت: این نشست مشترک با حضور شورای معاونین دادگستری کل استان آذربایجان غربی، هیات مدیره کانون وکلای آذربایجان غربی، رئیس کل دادگستری استان، دادستان، ریاست دادگاه های عمومی و انقلاب و معاونین ایشان با محوریت هم اندیشی پیرامون پیشگیری از وقوع جرم و کنترل ورودی پرونده ها به دادگستری و حذف کاغذ و توسعه دادرسی الکترونیکی و موضوعات پیشنهادی و مطالبات به میزبانی کانون وکلا در هتل آنای ارومیه برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

نشست مشترک به میزبانی کانون وکلا برگزار شد

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این نشست، بررسی محورهای از پیش تعیین شده و استماع پیشنهادات و مطالبات کانون وکلای دادگستری بود. تقریبا تمام موارد مطروحه بعنوان موارد پیشنهادی و مطالبات قابلیت طرح در شورا تشخیص داده شد و در جلسه شورای معاونین به تصویب رسید.

او افزود: همچنین قرار شد به منظور بررسی بهتر موارد مطرح شده، به فراخور مباحث کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود تا موضوعات را به صورت اساسی تر مورد بحث و بررسی قرار دهد. پیشنهادات و مطالبات کانون وکلا در ۱۳ صفحه و ۳۹ مورد به صورت مکتوب تنظیم و نسخه ای از آن به رئیس کل دادگستری و حاضرین تقدیم شد.

درخواست کردیم مدیران نهاد وکالت در تدوین لایحه جامع وکالت مداخله کنند

مینائی گفت: در این نشست بر ضرورت مداخله مدیران نهاد وکالت در تدوین لایحه جامع وکالت تاکید کردیم و از رئیس کل دادگستری استان درخواست کردیم تا به عنوان حامی و پشتیبان نهاد وکالت، دغدغه اساسی جامعه وکالت را به اطلاع ریاست محترم قوه قضائیه برساند. اعلام کردیم از آنجا که این لایحه با همکاری معاونت قضایی قوه قضائیه در حال تدوین است، از نظر مدیران نهاد کانون بعنوان نهاد ذینفع در تدوین استفاده شود که با تایید این موضوع، مقرر شد مراتب طی نامه مکتوب مورد اعلام قرار گیرد.

متن پیشنهادات کانون وکلای آذربایجان غربی را در زیر بخوانید:

پیشنهادات کانون وکلای آذربایجان غربی به رئیس کل دادگستری استان جهت حل مشکلات حرفه وکالت

رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی طرح پیشنهاد وکالت اجباری را از مهم ترین موضوعات طرح شده در این نشست دانست و گفت: اعلام کردیم باتوجه به افزایش کارآموزان به موجب قانون تسهیل از یک سو و باتوجه به پتاسنیل بالای قوه قضاییه از سوی دیگر، وکالت اجباری به عنوان دغدغه اساسی از سوی دادگستری نیز مطرح بشود.

ارائه ۵ پیشنهاد از سوی کانون وکلا درخصوص پیشگیری از وقوع جرم

او با اشاره به پیشنهادهای کانون وکلا درخصوص پیشگیری از وقوع جرم گفت: در این راستا ۵ پیشنهاد تشکیل کمیته یا کارگروه مشترک سه گانه روابط عمومی دادگستری، کانون و هیات مدیره خانه مطبوعات یا اصحاب رسانه، انعقاد تفاهمنامه با سازمان زندانها به منظور ارائه مشاوره رایگان، تشکیل کارگروه مشترک برای برخورد با کارچاق‌کن‌ها، دلالان و موسسات حقوقی غیرمجاز و…، طرح وکالت اجباری و همچنین برگزاری دوره های آموزش در حوزه امنیت سایبری  و… عنوان شد.

بیشتر بخوانید:

ضرورت فرهنگ سازی به منظور کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضاییه

مینائی با تاکید بر ضرورت قرهنگ سازی درباره پیشنهاد کانون ها درخصوص کنترل ورودی پرونده ها به قوه قضاییه گفت: فرهنگ سازی درخصوص اینکه چه موضوعاتی به دادگاه ارجاع بشود، فرهنگ مراجعه به وکیل، فرهنگ بهره گیری از نهادهای داوری و میانجی‌گری و… به کاهش حجم ورودی پرونده ها منجر خواهد شد.

وی در راستای حرف کاغذ و توسعه دادرسی الکترونیکی نیز گفت: پیشنهاد اتصال کانون وکلا به شبکه ملی اطلاعات، پنجره ملی واحد خدمات هوشمند، مرکز ملی فضای مجازی و سامانه یکپارچه احکام قضایی را دادیم.

جزئیات پیشنهادها و مطالبات ارائه شده توسط کانون وکلا

او با اشاره به پیشنهادات ارائه شده توسط کانون وکلا گفت: موضوع ابطال تمبر مالیاتی براساس حق الوکاله دریافتی وکیل یا مبلغ قیدشده در قرارداد، انعکاس و اعلام نشست های قضایی به کانون وکلا، درخواست وکیل تسخیری و تقاضای تعیین وکیل معاضدتی برای شخصی غیر از متقاضی، عدم احتساب و عدم نمایش تمبر مالیاتی وکلا در سامانه خدمات الکترونیک قوه قضاییه، مدیریت کارآموزان وکالت هنگام معرفی به محاکم، تداوم دستور به تهیه میز مطالعه در برخی شعبات، تسهیل تردد وکلا از درب مخصوص، افزایش شعبات حقوقی در شهرستان های بزرگ، راه اندازی سامانه عدم تداخل اوقات رسیدگی یا تعریف و توسعه سیستم به حذف وقت رسیدگی آنلاین، مساعدت در حذف برخی از مراحل فرآیند شکایت و… نیز در این نشست مطرح شد که با موافقت و استقبال مسئولین دادگستری مواجه شد.

او در پایان به معرفی مطالبات کانون های وکلا پرداخت و گفت: درخواست مداخله مدیران نهاد وکالت در لایحه جامع وکالت، اتصال دادسرا و دادگاه انتظامی کانون وکلا و مرکز داوری کانون به سامانه ثنا، حضور نماینده کانون در نشست‌های قضایی مربوط به نهاد وکالت و همچنین حضور در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تاسیس و تشکیل شورای عدالت استان و تشکیل دیوان آراء واحد استانی را دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا