اخبار قوه قضاییهویژه

اپلیکیشن «عدالت همراه» رونمایی شد

وکلاپرس–  آیین رونمایی از سامانه «عدالت همراه» در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه با حضور رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: ما در راستای هوشمندسازی دستگاه قضایی راهبرد‌هایی را مدنظر قرار دادیم تا به قوه قضاییه هوشمند دست یابیم، دسترسی مردم به عدالت افزایش یافته و سرعت و رسیدگی قضایی تحقق یابد.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: همچنین کاهش خطای انسانی با استفاده از هوش مصنوعی و اجرای دقیق احکام و شفاف کردن فضای جامعه برای مردم محقق خواهد شد.
زارع پور گفت: با توجه به اینکه امسال شیوع ویروس کرونا را داشتیم، باید تلاش می‌کردیم مردم به صورت غیرحضوری خدمات دریافت کنند لذا تمرکز بیشتری بر این حوزه داشتیم.
زارع پور تصریح کرد: هفته گذشته نیز خدمت امکان ثبت درخواست اعاده دادرسی کیفری در سامانه ثنا را داشتیم و لذا خواهش داریم کسانی که از این پس از خدمات استفاده می‌کنند سعی کنند مستنداتی که می‌خواهند برای قوه قضاییه ارسال کنند با حداکثر کیفیت باشد.

 از این پس این اپلیکیشن تلفن همراه برای پوشش تمام خدمات الکترونیک قضایی خواهد بود. تمام خدماتی که به شکل الکترونیکی توسط دستگاه قضایی ارائه خواهد شد، از طریق این زیرساخت نرم افزاری تلفن همراه در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

مشترکان می‌توانند به راحتی درخواست عدم سوء پیشینه را در سامانه عدالت همراه ثبت کنند. هر کس که گذرش به قوه قضاییه نرسیده می‌تواند مخاطب این اپلیکیشن باشد. این اپلیکیشن می‌تواند برای عموم مردم مفید باشد.

ابلاغ الکترونیک از دیگر مزیت‌های این سامانه است.

از سویی دیگر اطلاع رسانی در مورد پرونده‌ها خدمت بعدی است و اصحاب دعوی می‌توانند تمام پرونده‌هایی که داشتند یا دارند را مشاهده کنند.

در فاز اول، خدمات دادگستری ‌ها را روی اپلیکیشن عدالت همراه ارائه می‌کنیم. در گام بعد سایر خدماتی که توسط دستگاه قضایی ارائه می‌شود روی این پلتفرم قرار خواهد گرفت. در گام‌های بعدی هم خدمات سازمان‌های تابع قوه قضائیه از طریق این اپلیکیشن ارائه خواهد شد.

زارع پور ادامه داد: اعزام و بدرقه زندانیان به صورت الکترونیکی در حال انجام است. اینکه متهمی در زندان بدون نقل و انتقالی به صورت محترمانه مورد تحقیق قرار گیرد، حرکتی تحولی، جدید و کریمانه است و برای هوشمندسازی قوه قضاییه تا کنون بیش از ۴۰۰ ایده و نظر به ما رسیده است.

وی ادامه داد: کسانی که کد ثنا ندارند نیز می‌توانند با یکبار مراجعه حضوری این کد را دریافت کنند که البته تا دو هفته آینده احراز هویت از راه دور و ثبت نام الکترونیک از راه دور را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

در ادامه زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر محفوظ بودن اطلاعات تلفن همراه افراد با نصب این برنامه گفت: ما به هیچ وجه با اطلاعات مندرج در گوشی‌های تلفن همراه کاری نداریم؛ البته بعضی از خدمات نیازمند صوت و تصویر هستند یا در آینده نزدیک شرکت در جلسه دادگاه به شکل آنلاین از طریق برنامک همراه عدالت قطعا نیازمند دوربین و میکروفن است مگر اینکه کسی نخواهد از این‌ها استفاده کند.

زارع پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این نرم افزار چه تعداد از مراجعات حضوری افراد کاهش می‌یابد، گفت: پیش بینی ما این است که ماهانه ١۵٠ تا ٢٠٠ هزار مراجعه کاهش یابد. این ظرفیت وجود دارد ماهانه چند صد هزار مراجعه حضوری کاهش یابد.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام بزرگواران از آنجا که متاسفانه اسمش وکیل دادگستری است اسمش کارشناس رسمی دادگستری است اسمش مشاوران رسمی ؛؛؛؛ اما ولی ولی اما هرگز این پسوند دادگستری هیچگونه بار مسئولیتی واقعی و تکلیفی قانونی برای ملزم نمودن این گروه از افرادی که در زمان گرفتاریهای مردم بایستی به داد مردم در مرجع تظلم خواهی به نحو شایسته برسند هرگز تاکنون ایجاد نموده و اثری در نحوه رفتار تمامی وکلا و مشاوران و کارشناسان رسمی که از این پسوند را بدنبال نام خودشان میکند تاکنون فراهم ننموده و متاسفانه این خلا قانونی وجود دارد که خدا را شاکرم که جهت این حل این معضل اجتماعی و برای میزان اتصال این گروه به دستگاه قضایی و القا ننمودن و رفع ابهامات در عملکرد این گروه و متبادر نمودن ارتباط آنها به بدنه قوه و دستگاه قضا استفاده عامه مردم بتوانند هر آنچه آنها میبینند را هم براحتی جستجو و براساس حقایق و شفافیت بهره برداری موثر و قانونی از این بستر برای هر دو طرف وکلا و موکلانشان بدنبال داشته باشد تا کمتر شاهد سو جریانات فی مابین وکلا و موکلین باشیم اساس با سپاس فراوان از راه اندازان اینگپنه از بستر های قانونی در خدمات الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا