یادداشت

پذیرش وکالت به عنوان کسب به حرفه قضاوت آسیب می زند

به قلم وکیل حسن حسن زاده نایب رییس کانون وکلای دادگستری خراسان

وکلاپرس- تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با واکنش و مخالفت بسیاری از وکلا و حقوقدانان همراه شده است.

وکیل حسن حسن زاده، نایب رییس کانون وکلای دادگستری خراسان و نماینده این کانون در صندوق حمایت وکلای دادگستری، یادداشتی در این خصوص منتشر کرده است که شرح آن در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید:

در کمسیون تلفیق مجلس با تلقی وکالت به عنوان کسب و کار، وکلا را ملزم به بارگذاری قرارداد مالی در سامانه قوه قضاییه نموده است که در این خصوص ذکر نکاتی را ناگزیر می سازد:

۱- مگر می شود معتقد باشیم که قضاوت و وکالت دو بال فرشته عدالت باشند اما یکی را حرفه ای مقدس بدانیم و دیگری را نوعی کسب؟ اگر فرشته عدالت دارای دو بال نا متوازن باشد قطعا این فرشته سقوط خواهد کرد و به عدالت منتهی نخواهد شد.

۲- وقتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماده واحده مصوب ۱۳۷۰/۷/۱۱ وکیل را از حیث احترام و تامینات، هم شان با قضات می داند و هر دو گروه در ابتدای شروع به حرفه مکلف به اتیان سوگند هستند، نمی توان گفت که وکالت کسب است و قضاوت حرفه ای مقدس.

۳- وقتی در ماده ۲۲ آیین نامه لایحه استقلال، ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز را از حیث شون و تشریفات همطراز با دادستان کل کشور و روسای کانونهای سایر استان ها را همطراز با دادستان مرکز استان می داند نمی توان یکی را دارای حرفه مقدسی دانست و دیگری را دارای عنوان کسب.

۴- اینکه قاضی محترم بعد از ۳۰ سال اشتغال به حرفه مقدس قضاوت، وکیل دادگستری می شود نمی توان گفت که از حرفه مقدس قضاوت به یک باره تنزل یافته و صاحب کسب وکالت گردیده است.

۵- اینکه وکلای دادگستری و کانونهای وکلا مکلف هستند که بصورت رایگان مشاوره و وکالت محرومین و نیازمندان را البته با افتخار بپذیرند نشان می دهد که وکالت کسب نیست و حرفه ای مقدس است. کدام صاحب کسبی ملزم به ارایه خدمات رایگان به محرومین است.

باید بپذیریم که کسب دانستن حرفه وکالت بیشتر از آنکه به حرفه مقدس وکالت خدشه وارد کند در وهله اول به تحقق عدالت و حرفه مقدس قضاوت آسیب خواهد زد.

منبع: کانال تلگرام دیدگاه های صنفی وکیل حسن حسن زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا