یادداشت

مقدمات کسب و کار دانستن وکالت

به قلم وکیل امین شهلا

وکلاپرس– از زمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، وکلا و حقوقدانان بسیاری در مورد خطر تبدیل وکیل دادگستری به وکیل کاسب استدلال و به مخالفت با این طرح پرداخته اند.

به گزارش وکلاپرس امین شهلا، وکیل پایه یک دادگستری، طی یادداشتی اختصاصی به این موضوع پرداخته است:

“کسب و کار” دانستن وکالت، دو مقدمه دارد.

اول اینکه وکلا، مانند برخی از نهادهای حل اختلاف غیر قضایی، می توانند مانع از مراجعات مردم به دادگستری شوند.

دوم اینکه قوه قضاییه از مشکلات حقوقی مردم کسب درآمد می کند.

نتیجه این می شود در سیستمی که باید دعوا ایجاد کند تا درآمد داشته باشد،”کاسب” تلقی کردن وکلا، تعجبی ندارد. همانطوری که ادعای تلاش جهت کاهش مراجعات مردم به دادگستری فقط یک شعار است. کدام عقل سلیم است که نداند طرحِ “اجباری کردن مداخله وکیل در دادرسی” باعث کاهش مراجعات غیر ضروری به دادگستری است، نه نپذیرفتن دعاوی مهریه !!!

کدام “کسب و کار” را می شناسید که برای فعالیت در آن، باید اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و عدم وابستگی به رژیم طاغوت احراز شود؟!

وکلا، امانت دارِ جان و مال و آبروی موکلین خود هستند و جان و مال و آبروی مردم، کالا نیست که با آن کسب و کار کنیم.

وکالت همواره فراتر از یک شغل بوده است. اگر می خواهید از درآمد وکلا اطلاع داشته باشید، اگر به اشتباه تصور می کنید اکثر وکلا، فرار مالیاتی دارند و می خواهید وکلای مستقل را با چماقِ اتهامِ فرار مالیاتی کنترل کنید و اگر می خواهید با نهاد مستقل وکالت مقابله کنید، راهش این نیست که ماهیت وکالت را تغییر  دهید. اولین و موثر ترین لطمه از این اصرار غیر منطقی، بر بدنه دستگاه قضا وارد خواهد شد. باشد که تامل کنید و بفهمید.

منتظر اقدام انقلابی شورای نگهبان در صیانت از حقوق ملت هستیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا