وکلاپرس- بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور به منظور اجرای قانون جدید صدور چک، تمهیدات لازم را برای ثبت چک در « سامانه صیاد » توسط دارندگان چک فراهم کرده است. بر این اساس از ۲۲ آذر ماه ثبت چک در سامانه صیاد الزامی می گردد.
به گزارش وکلاپرس یه نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای اجرای ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک»، مصوب مورخ سیزدهم آبان ۱۳۹۷، نسبت به آماده سازی زیرساخت ها و درگاه های ارتباطی به منظور اجرای تکالیف قانونی بر عهده نظام بانکی کشور اقدام و امکانات لازم برای ایجاد دسترسی صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک را به سامانه صیاد فراهم کرده است.
بیشتر بخوانید:
- نظریه مشورتی در خصوص هزینه دادرسی تقدیم درخواست صدور اجراییه چک
- سامانه ساد ۲۴ ؛ سامانه ای برای اعلام سرقت و استعلام چک
- ظهرنویسی؛ مهمترین ابهام قانون جدید صدور چک
اطلاعیه شماره (۱) بانک مرکزی درباره اجرای قانون جدید چک
باتوجه به این که به موجب مفاد ماده یادشده صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در «سامانه صیاد» است، از تاریخ ۲۲ آذرماه سال جاری، صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک موارد زیر را مدنظر قرار دهند:
۱- بر اساس تبصره ۱ ماده فوق، از تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۹ ضروری است تمام چک ها در وجه ذینفع مشخص صادر شوند. همچنین ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت نویسی چک خواهد بود.
۲- تمام دارندگان دسته چک موظفند پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده آن (شامل شناسه ملی/کدملی ذینفع، مبلغ و تاریخ سررسید) در «سامانه صیاد» ثبت کنند.
بدین منظور صادرکننده چک می تواند از طریق درگاههای نوین بانک افتتاح کننده و نگهدارنده حساب جاری وی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و یا برنامک های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه یاد شده دسترسی داشته و نسبت به ثبت چک اقدام کند.
* شناسایی صادرکننده چک و حصول اطمینان از ثبت اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است، که احراز هویت در برنامک های موبایلی به صورت زیر انجام میشود:
الف- انطباق شماره تلفن صادرکننده چک با کد ملی وی؛
ب- استفاده از یکی از کارتهای بانکی صادرکننده چک.
به عبارت دیگر صادر کننده چک می تواند با به کارگیری یکی از کارت های بانکی خود که توسط بانک صادرکننده چک در اختیار وی قرار گرفته و با استفاده از سیم کارت ثبت شده به نام وی، اقدام به ثبت اطلاعات چک در « سامانه صیاد » کند.
۳- به منظور بررسی صحت اطلاعات چک ثبت شده، دریافت کننده چک امکان اخذ استعلام از « سامانه صیاد » را داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات ثبت شده با اطلاعات مندرج در برگه چک نسبت به تائید اطلاعات چک دریافتی اقدام میکند.
همچنین چنانچه دریافتکننده چک پس از تائید اطلاعات آن، متمایل به انتقال چک به شخص دیگری باشد، این امکان در سامانه یاد شده با ثبت مشخصات ذینفع جدید (ثبت شناسه/کدملی وی) برای وی فراهم است.
* شناسایی دریافتکننده چک و حصول اطمینان از تائید اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است، که احراز هویت در برنامکهای موبایلی به صورت زیر انجام میشود:
الف- انطباق شماره تلفن دریافتکننده چک با کد ملی وی؛
ب- استفاده از یکی از کارتهای بانکی دریافتکننده چک.
به عبارت دیگر دریافتکننده چک میتواند با به کارگیری یکی از کارتهای بانکی متعلق به خود و با استفاده از سیم کارتی که به نام وی ثبت شدهاست، اقدام به تایید اطلاعات چک و یا انتقال آن به شخص دیگر در سامانه صیاد کند.
با توجه به اهمیت چک در مبادلات تجاری کشور به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت غیرنقدی و مهم در نظام پرداخت کشور، نظر داشت معضلات و مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا برای برخی از کسب و کارها و همچنین در راستای فرهنگ سازی و ایجاد فرصت مناسب به منظور برقراری ارتباط عموم مردم با سامانه صیاد، ضمن تاکید بر ضرورت ثبت اطلاعات چک توسط صادرکنندگان آن در سامانه ذکر شده براساس روال اجرایی تمهید شده به شرح فوق، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور حداکثر تعامل و همکاری لازم را با عموم مردم به منظور پیشگیری از بروز هرگونه چالشهای احتمالی ناشی از اجرای فرایند ثبت و نقل و انتقال چک را به عمل میآورد و کارسازی چکها تا اطلاع ثانوی همانند گذشته تداوم مییابد.
منبع: روابط عمومی بانک مرکزی