اخبار صنفیویژه

وضعیت پیش نویس آیین‌ نامه لایحه استقلال از زبان رییس کانون وکلای خوزستان

وکلاپرس- عضو کارگروه تدوین پیش نویس آیین‌ نامه لایحه استقلال کانون وکلا به مسیری که در زمینه اصلاح این آیین‌ نامه در چند ماه گذشته طی شد، پرداخت.

به گزارش وکلاپرس یزدالله طاهری ‌نسب، رییس کانون وکلای خوزستان، در گفت و گو با « راه وکالت » با اشاره به ماجراهای مطرح شده درباره اصلاح آیین ‌نامه در روزهای پایانی سال گذشته، گفت: در پی اتفاقاتی که سال قبل اتفاق افتاد و معاونت حقوقی قوه قضاییه آیین ‌نامه ‌ای را تهیه کرد که با آیین ‌نامه استقلال کانون وکلا هم خوانی نداشت و در خود مقرراتی داشت که موجب آسیب به استقلال وکیل و کانون وکلا می ‌شد، وکلای دادگستری و کانون‌ ها تا اردیبهشت‌ ماه مخالفت خودشان را به شکل مستمر نشان دادند و در فضای مجازی و محافل حقوقی نسبت به پیش‌نویس این آیین ‌نامه انتقاداتی مطرح شد.

وی ادامه داد: استادان دانشگاه، وکلای سراسر ایران و روسای کانون‌ های وکلا در چند نوبت نامه‌ هایی سرگشاده و بیانیه‌ هایی در این زمینه منتشر کردند و به مخالفت روند تهیه اصلاحیه پیش ‌نویس با لایحه قانونی استقلال وکلا و نقض استقلال وکیل و کانون وکلا در این اصلاحیه اشاره کردند.

دستور رییسی پیش نویس معاونت حقوقی قوه قضاییه را عملا به حالت تعلیق درآورد

او با بیان اینکه رییس قوه قضاییه با درایت خود باعث شد، آیین‌ نامه پیشنهادی از سوی معاونت حقوقی قوه قضاییه کنار گذاشته شود، توضیح داد: حضرت آیت ‌الله رییسی با درایتی که داشت، به معاون حقوقی قوه دستوری داد که عملاً آن پیش ‌نویس و کاری که در معاونت حقوقی قوه شده بود، به حالت تعلیق درآورد.

بیشتر بخوانید:

رییس کانون وکلای خوزستان گفت: این دستور متضمن دو نکته مهم بود؛ اول رعایت مر قانونی و اخذ پیشنهادات اصلاحی از سوی کانون‌ های وکلا و دوم حفظ استقلال کانون وکلا و رعایت قانون. موضع مدبرانه آقای رئیسی باعث شد کانون‌ های وکلا با تعامل بیشتری در این نوبت، بنا را بر همکاری بگذارند و عملا زمینه تشکیل کارگروه اصلاح آیین ‌نامه قانونی استقلال کانون وکلا، خردادماه کلید زده شد. بعد از مذاکرات صورت گرفته، ۲۲ خردادماه همایش اصفهان با حضور روسای کانون‌ های وکلا، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی قوه قضاییه، وزیر دادگستری و مسئولان اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

طاهری ‌نسب افزود: فضا آنجا تعاملی ‌تر شد و آقای مصدق از موضع همکاری از همه ما خواست در اصلاح آیین ‌نامه کمک کنیم. بعد از همایش اصفهان قرار بر این شد کارگروهی برای اصلاح آیین ‌نامه تشکیل شود که متشکل از تعداد مشخصی از روسای کانون ‌های وکلای دادگستری سراسر ایران باشد. بعد هم مقرر شد تا علاقه ‌مندان به حضور در این کارگروه نامزد شوند.

پیدایش کارگروه هفت نفره

بعد از برگزاری انتخاباتی داخلی، هیأتی هفت ‌نفره متشکل از رییس وقت اتحادیه؛ آقای دکتر شهبازی ‌نیا، رییس هیأت ‌مدیره کانون مرکز؛ آقای دکتر مالکی، رییس هیأت‌ مدیره کانون وکلای خراسان؛ آقای زاهدیان، رییس کانون وکلای کرمان؛ آقای خواجویی، رییس کانون وکلای گلستان؛ آقای سلیمانی، رییس هیأت ‌مدیره کانون وکلای آذربایجان شرقی؛ آقای شربیانی و من به‌ عنوان کارگروه آغاز به کار کرد.

آقای کمیلی هم که از وکلای پیشکسوت و باسابقه کانون وکلای مرکز به شمار می‌رود، سابقه ‌ای طولانی در دادگاه‌ های انتظامی داشته و در تحریر و تنظیم درزمینه آیین ‌نامه ‌نویسی در کانون مرکز دارای سابقه بود، به‌عنوان دبیر کارگروه فعالیتش را آغاز کرد.

این وکیل دادگستری با اشاره به اولویت ‌های کارگروه یاد ‌شده در آغاز راه، به «راه وکالت» گفت: در اولین جلسه نقشه راهی تهیه شد مبتنی بر چند اصل؛ انجام کار در اسرع وقت، با حداکثر دقت، با رعایت قانون، با در نظر گرفتن مشکلات روز جامعه وکالت و در نهایت حفظ و تقویت استقلال کانون وکلای دادگستری. از آن زمان به بعد لااقل در هر هفته یک روز جلساتمان را به‌صورت مستمر و با حضور در محل تعیین‌شده برگزار می ‌کردیم. البته این عدد منهای جلساتی بود که به‌صورت مجازی برگزار می ‌شد.

این استاد دانشگاه افزود: ناگفته نماند که گاهی جلسات هفتگی حضور به دو یا سه جلسه هم می‌رسید. نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه کنیم، این است که از ابتدا بنای ما نوشتن آیین ‌نامه ‌ای تازه نبود، بنا بر این بود آیین‌ نامه قانون استقلال کانون وکلای که در سال ۱۳۳۳ نوشته شده بود، در این کارگروه اصلاح شود.

عنوان پیشنهادی ما برای این آیین ‌نامه هم «آیین‌ نامه اصلاحی قانون استقلال کانون وکلا » است. از نظر محتوا البته این آیین ‌نامه بسیار نو و بدیع است بنابراین اصول در این آیین ‌نامه محفوظ مانده و استخوان‌بندی همان چارچوب آیین‌نامه سال ۱۳۳۳ است منتها چون با مسائل روز جامعه وکالت منطبق شده، از نظر محتوایی نو و بدیع است.

برخی نوآوری های پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال

طاهری ‌نسب در ادامه درباره برخی تغییرات ایجاد شده در آیین ‌نامه نوشته ‌شده از سوی کارگروه تعیین ‌شده برای این کار، توضیح داد: یکی از نمونه ‌هایی که می ‌شود در این زمینه مطرح کرد، به‌روز کردن تمامی مبادی ورود به حرفه وکالت است.

در باب مسائل انتظامی و مقررات نظارت بر وکلای دادگستری هم[ پیش نویس] به ‌روز شده است.

در این ایام من و همکارانم در کارگروه همه تلاش خودمان را برای ارائه خروجی بهتر به‌کار بستیم و به شکلی شبانه ‌روزی در این مسیر گام برداشتیم.

این مایه افتخار کانون وکلای خوزستان بود که توانستیم سه روز میزبان اعضای کارگروه باشیم. در این سه روز هم به شکل شبانه ‌روزی در کانون خوزستان خیمه زدیم و کار کردیم.

آینده پیش نویس ارتباط مستقیمی با آینده اداره نظارت بر وکلا دارد

او در پایان با اشاره به برخی مطالب منتشر شده در روزهای گذشته درباره راه ‌اندازی اداره ‌ای با عنوان اداره نظارت بر وکلا، در قوه قضاییه، تصریح کرد: در این شرایط باید بگویم که آینده آیین نامه پیشنهادی کانون وکلا ارتباط مستقیمی به آینده اداره نظارت وکلایی دارد که در چند روز گذشته مطرح شده است. این شدنی نیست که ما با حسن نیت، دلسوزی و زحمات شبانه‌ روزی آن‌ هم در دوران همه‌گیری کرونا، بیش از هفده جلسه حضوری را برای اصلاح آیین‌نامه برگزار کنیم و بعد بیایند و درباره تشکیل اداره نظارت وکلا سخن بگویند. ما راه‌اندازی این نهاد فراقانونی را برنمی ‌تابیم و تکلیف این اداره باید در قالب همین آیین ‌نامه حل ‌و فصل شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا