اخبار قوه قضاییهویژه

القاصی مهر : باید وکالت اجباری در دستگاه قضا نهادینه شود

وکلاپرس _ القاصی مهر ضمن تاکید بر اینکه باید به دنبال این بود که ظرفیت وکالت در همه روابط اشخاص توسعه پیدا کند، گفت: باید وکالت اجباری در دستگاه قضا نهادینه شود‌.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، علی القاصی (رئیس‌کل دادگستری استان تهران) در آیین هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، ضمن گرامی‌داشت ولادت با سعادت حضرت ولیعصر (عج) و روز وکیل مدافع، گفت: درباره نهاد وکالت سخن فراوان گفته شده و مجموعه وکلا به‌عنوان قشر نخبه و فرهیختگان جامعه از جایگاه و شان اجتماعی بالایی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید:

ماموریت مشترک وکیل و قاضی احقاق حق و اجرای عدالت است

رئیس‌کل دادگستری استان تهران با اشاره به نقش مهم و اثرگذار وکلا در «اجرای عدالت» و «احقاق حق»، عنوان کرد: همواره زمانی که از قاضی سخن گفته می‌شود، وکیل نیز به ذهن متبادر می‌شود و علت این است که ماموریت مشترک وکیل و قاضی احقاق حق و اجرای عدالت است.

وکیل هم‌شان قاضی است

القاصی با تاکید بر این گزاره که وکیل هم‌شان قاضی است و قانون نیز برای وکیل همان شانی را پیش‌بینی کرده که برای قاضی پیش‌بینی کرده است، اظهار کرد: اینکه بعضا در جلسات و محاورات گفته می‌شود وکیل در مقابل قاضی قرار دارد به نظر عبارت درستی نیست؛ چرا که وکیل نه در مقابل قاضی و نه رقیب قاضی است؛ بلکه دستیار قاضی است و با کمک وکیل است که حکم عادلانه و صحیح به ارمغان می‌آید.

یکی از عناصر امنیت‌ساز در جامعه وکیل است

رئیس‌کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه در مبانی دینی و شرع مقدس اسلام جایگاه وکیل بسیار ارزشمند است، بیان کرد: وکیل نقش مهمی را در امنیت جامعه ایفا می‌کند و در واقع یکی از عناصر امنیت‌ساز در جامعه وکیل است؛ چرا که وکیل با حضور خود در محکمه و دستگاه قضا دادرسی عادلانه را تضمین می‌نماید و به امر دادرسی مشروعیت می‌بخشد و اعتبار و صحت دادرسی را در ذهن و فکر جامعه ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه وکیل از جمله اشخاص و بازیگرانی است که مهم‌ترین نقش را در امر دادرسی ایفا می‌کند، گفت: اساسا در بسیاری از دعاوی امکان تشکیل دادگاه بدون حضور وکیل از نظر قانونی وجود ندارد و حتی می‌تواند موجب انفصال از خدمت برای مقام قضایی شود و بر همین اساس، نقش وکیل در مشروعیت‌زایی امر دادرسی و ایجاد اعتماد و اطمینان در امر دادرسی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

القاصی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت توجه به نوع نگاه جامعه به نهاد وکالت و نحوه معرفی آن به جامعه، خاطرنشان کرد: صحبت‌های مختلفی در خصوص قانون تسهیل می‌شود، اما پیش از هر چیز باید از خود پرسید که آیا به دنبال این هستیم که مراجعه به وکیل و استفاده از ظرفیت وکالت محدود شود و یا می‌خواهیم رجوع به وکیل در جامعه به‌عنوان یک فرهنگ نهادینه شود؟

وی تصریح کرد: بدون شک امروز به لحاظ پیچیدگی در روابط اشخاص، دگرگونی در زندگی انسان و کثرت منازعات باید به دنبال این بود که ظرفیت وکالت در همه روابط اشخاص توسعه پیدا کرده و به جای اینکه این ایراد به توسعه ظرفیت وکالت گرفته شود باید به دنبال این بود که وکالت اجباری در دستگاه قضا نهادینه شود‌.

«عدم حضور وکیل در دعاوی» از جمله علل اطاله دادرسی است

رئیس‌کل دادگستری استان تهران «عدم آشنایی جامعه با مسائل حقوقی» را از جمله آسیب‌های موجود در دستگاه قضا و «عدم حضور وکیل در دعاوی» را از جمله علل اطاله دادرسی دانست و اظهار کرد: بدون شک در هر پرونده‌ای که وکیل حضور دارد، رسیدگی در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و رای صادره متقن و از اعتبار حقوقی برخوردار است و در مقابل در هر پرونده‌ای که وکیل حضور ندارد، بعضا فرایند دادرسی دچار اطاله خواهد شد؛ چرا که ریشه بسیاری از مشکلات در فرایند دادرسی عدم آشنایی مردم با موضوعات حقوقی، عدم دسترسی مردم به وکیل و عدم انتخاب وکیل است.

وی تامین هزینه‌های لازم برای الزامی شدن استفاده از ظرفیت وکالت در جامعه برای اشخاص بی‌بضاعت را از جمله وظایف دولت عنوان کرد و گفت: باید به‌جای محدود کردن ظرفیت وکالت به این سمت حرکت کرد که ظرفیت و امکان استفاده از ظرفیت وکالت برای همه اشخاص و جامعه فراهم شود.

وکلا نقش و ماموریت مهمی برای صیانت از نهاد وکالت دارند

القاصی با بیان اینکه تصویر ذهنی جامعه از وکلا اشخاصی نخبه، شایسته، متدین، مسلط به علوم حقوقی، حقیقت‌جو و آگاه است، عنوان کرد: متاسفانه اشخاص انگشت‌شمار و محدودی در نهاد وکالت وجود دارند که در این حرفه آن طور که مورد انتظار جامعه و این نهاد عظیم‌الشان است عمل نکرده‌اند؛ در همین راستا تاکید می‌شود اولین شخصی که بیشترین نقش و وظیفه را برای دفاع از شان و شرافت وکلا دارند خود وکلا هستند و نباید اجازه دهند در این قشر فرهیخته اشخاصی پیدا شود که تحت عنوان وکیل به حیثیت، شرافت و این جایگاه آسیب وارد کنند؛ لذا همه شما عزیزان نقش و ماموریت مهمی برای صیانت از نهاد وکالت دارید.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه «سلامت نهاد وکالت» و «سلامت دستگاه قضا» باید همواره از جمله اولویت‌های نهاد وکالت و عدلیه باشد، گفت: نگاه مدیریت دستگاه قضا و در راس آن ریاست محترم قوه قضاییه این است که حضور وکلا در دادگاه‌ها و فرایند دادرسی پررنگ و اثرگذار باشد و در همین راستا از هیچ کمکی دریغ نخواهد شد.

منبع: میزان

‫۸ دیدگاه ها

  1. ضمن تبریک روز وکیل طرح اجباری شدن وکالت بارقه ای از امید ایجادکرده است

    با امید به این که روزی برسد که مردم تفاوتی میان وکلای مرکز و وکلای کانون قائل نشوند وهمچنین تابو ازدواج نکردن با خانم های وکیل شکسته شود

    1. بارقه امید چاپیدن بیشتر جیب مردم اندفعه به زور و اجبار… هرگز چنین نخواهد شد و مردم زیربار نمی روند…

    2. از اون ور با قانون تسهیل،وکلای کم‌سواد و کم‌توان جذب کنید،از این‌ور با قانون اجباری شدن وکالت ، پرونده‌های مردم بیچاره رو بهشون بسپرید.
      تاوانش رو مردم بدهند.برید قانون تسهیل رو اصلاح کنید،وولای توانمند جذب کنید.بعد اجباری کنید.

  2. وکالت بدیم به وکلای بیسواد،منظورتون هست ،آدم زنده به هر وکیلی در ایران نیاز نداره،وکلا در حال حاضر، آنکه سواد دارد کار دارد و آنکه سواد ندارد بیکار ،چرا مردم جور بیسوادان را بکشند ،الان وکلا فقط پیش پرداخت رو می‌گیرند و بای بای،نتیجه پرونده چه می شود ؟بنده چوب انواع وکیل رو خوردم دولت نمی خواد برای ما تعیین تکلیف بکنه،اول بره سطح سواد وکلا رو بسنجد می‌فهمد مشکل خود وکیل جزوه خوان و تست زن هست نه مردم،وکلای بیسواد عمدتا در فاز کارد چاق کنی وارد شدند و غیره،نه مسیر واقعی وکالت،عدم تعهد باعث فاصله گرفتن مردم از وکلا شده ،قیمت‌های گزاف و غیره،عدم توانایی مالی موکل

  3. این طرح بنده است رعایت امانت حداقل در نقل قول گردد با تشکر درهمین وکلا پرس نوشتم.

  4. مسأله عرضه رابالاجباردرایجاداحساس نیاز به تقاضانمیشه حل کرد دلیل عدم اعتماد،عدم تحقق تعهدات وفقدان تسلط ودانش ومهارت یک وکیل هم مانعی است برای گرفتن وکیل بعنوان حل مشکل حقوقی ورفع گره وحقانیت.وقتی قاضی خودرا خدای زمین می نامدو با سواد ضعیف وتحت تاثیر روان وخلق خویش باعدم شناخت در پرونده وعدم کشف حقیقت کار یک بدبخت را با رای سریع بخاطرتحویل آمارانجام شده اش صادرمیکنه ،نورعلی نور میشه.اگه مشکل حقوقی ملکی باشه اگه قیمت بچربه پیگیری میشه باگرفتن حق الوکاله کامل مغایرباتعرفه که هیچکدام ازوکلا طبق تعرفه کارنمیکنند قرارداد دولتی ودفتری دارند وامضامیگیرند وسهم ودرصدی ازملک هم آخرسر ازموکل میگیرند کدومشون بیکارند بااین تجارتشون درادعای احقاق عدالت؟!اصلا پرونده کوچک نمیگیرند
    پرونده های بزرگ رامیگیرندوپرونده مربوط به زندگی غارت شده یک بدبخت ازدست نامرد وسارق وکلاهبرداری شده رامیگن نمی ارزه..

  5. سلام به جای اینکه هزینه گزاف اضافه شود بهتر است اجرای دقیق قانون نهادینه شود چون در اینصورت شخص فقیر در گرفتن وکیل نیز به حق خود خواهد رسید و راضی از احکام خواهد شد

  6. متاسفانه به عنوان عضو کوچک جامعه وکلا باید بگم وکلای ما اخلاق رو کنار گذاشتن و به جای افزایش مهارت از شیوه های که در سایر اصناف هست استفاده میکنند تا موکل جذب کنند و مردم ما هم ذاتا با چشمان و گوش هایشان تصمیم میگرند.
    و این مشکل هم بر میگرده به فرهنگ ما که هر کس رو میبینم تیپ خوب و قیافه خوبه و ماشین و ظاهر خوب داره رو برتر میدونند.این عقاید باعث میشه به جای افزایش مهارت و علم متخصیصن ما
    چه دکتر و مهندس و چه وکیل بیشتر به ظاهرسازی رو بیارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا