گفت و گو

عضو ادوار هیأت مدیره کانون مازندران: کانون‌های وکلا جذب اسپانسر برای المپیاد ورزشی را خارج از شأن خود می‌دانند

 وکلاپرس-عضو سابق هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مازندران به عنوان یکی از متولیان و پیشکسوتان در برگزاری مسابقات ورزشی کانون های وکلا، جزئیاتی از چهارده دوره مسابقات ورزشی بین کانون های وکلا را  قبل و بعد از تاسیس اسکودا بیان کرده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی روزهای ۱۱ تا ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای دادگستری هرمزگان در جزیره کیش برگزار شد.

علی‌اکبر اربابی، وکیل دادگستری و عضو ادوار هیأت مدیره کانون وکلای مازندران جزو نفراتی است که اولین دوره رقابت‌های ورزشی در میان کانون‌های وکلای دادگستری را به یاد دارد و خود نیز سال‌هاست از متولیان برگزاری این رقابت‌هاست.
در ادامه مشروح گفت و گو با این وکیل دادگستری را می خوانید:
* آنچه در خصوص المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری به نوعی کمتر مورد اشاره قرار گرفته، مبدأ شروع این رویداد و پیچ و خم‌های مربوط به برگزاری آن است. در ابتدا تاریخچه‌ای از این المپیاد را برای مخاطبان بازگو کنید؟

اولین دور این مسابقات که البته آن موقع در قالب المپیاد ورزشی برگزار نمی‌شد و تحت پوشش اسکودا قرار نداشت در سال ۱۳۸۶ با ابتکار یکی از وکلای کانون اصفهان به عنوان یک فعالیت ورزشی و با میزبانی این کانون برگزار شد که در نهایت تیم کانون وکلای دادگستری مرکز مقام اول و تیم کانون اصفهان مقام دوم را کسب کرد. در سال ۱۳۸۷ اوضاع به سمتی پیش رفت که گویی قرار نبود مسابقات برگزار شود اما در سال دوم هم کانون اصفهان میزبانی را قبول کرد. نتیجه هم این شد که کانون مرکز مجدداً مقام اول و کانون اصفهان مقام دوم را کسب کردند.

سومین دوره این مسابقات نیز با یک وقفه بیش از یکساله به میزبانی کانون مازندران انجام شد که کانون وکلای مرکز مقام اول، کانون وکلای اصفهان مقام دوم و کانون مازندران مقام سوم را کسب کرد. سال بعد هم این رقابت‌ها در گیلان برگزار شد اما در این مدت صرفاً مسابقات در رشته فوتسال برگزار شد. سپس مسابقات در قزوین، کردستان و مشهد برگزار شد و پس از آن ورزش در اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) نهادینه و برگزاری این رقابت‌ها تحت عنوان «المپیاد ورزشی» مطرح شد.

مرحوم بهمن کشاورز هم تاکید داشتند که این رویدادهای ورزشی حتماً در صنف وکالت و بین وکلا ترویج شود و به صورت کامل از این امر حمایت می‌کردند. به یاد دارم ایشان در افتتاحیه آن دوره از مسابقات که در گلستان برگزار شد شرکت داشتند و قبل از آنکه این رقابت‌ها برگزار شود والیبال هم به فهرست این رقابت‌ها اضافه و در همان موقع بود که کمیسیون ورزش اسکودا تشکیل شد.

اگر بخواهیم میزبانی کانون‌ها را مدنظر قرار دهیم باید بگویم که در صدر فهرست میزبان‌ها اول کانون وکلای اصفهان و دوم کانون وکلای گلستان و گیلان قرار دارد و مابقی ‌ها هم آرام آرام میزبانی مسابقات را قبول کردند.

بیشتر بخوانید:

* حضور بانوان در المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا از چه تاریخی آغاز شد؟

زمانی که کمیسیون ورزش اسکودا پایه‌گذاری شد بانوان هم به میدان آمدند و اعلام کردند که ما هم به عنوان بخشی از جامعه وکالت به دنبال حضور در این رویدادها هستیم و گفتند که در رشته والیبال فعال هستند و به یاد داریم که بیشترین پیگیری هم از سوی بانوان وکیل کانون‌های وکلای مرکز و گلستان انجام شد.

* در مجموع چند دوره مسابقات ورزشی میان وکلای دادگستری برگزار شده است؟

واقعیت این است که برگزاری رقابت‌های ورزشی در نهاد وکالت را باید به قبل و بعد از تشکیل اسکودا تقسیم کنیم. قبل از آنکه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) تشکیل شود، هشت دوره از مسابقات برگزار شد و پس از تشکیل اسکودا هم شش دوره برگزار شد که امسال ششمین دوره رسمی المپیاد است. بر این اساس بانوان هم در این رقابت‌ها حاضر شدند و سپس رشته تنیس روی‌ میز هم اضافه شد و قرار بود که شطرنج را هم اضافه کنند اما این رشته همه‌گیر نبود و به نوعی باید گفت این رشته تا به امروز بختی برای ورود به المپیاد ورزشی نداشته است.

* در این سال‌ها سطح کیفی مسابقات چگونه بوده است؟

سطح کیفی مسابقات سال به سال ارتقاء یافته است؛ به گونه‌ای که اگر فیلم‌های دور اول تا سوم مسابقات موجود باشد و آنها را بازبینی کرده و با وضعیت فعلی مسابقات مقایسه کنیم، به وضوح می‌توانید بهبود کیفی و ارتقای سطح مسابقات را مشاهده کنید.

* به نظر شما چه رشته‌هایی را می‌توان برای بانوان و آقایان وارد این رقابت‌ها کرد؟

به نظرم رشته شنا را می‌توان در این رقابت‌ها فعال کرد و رشته تنیس هم به همین صورت می‌تواند فعال شود که البته در حال حاضر تنیس روی میز برای آقایان در نظر گرفته شده و به نظرم می‌توان این رشته را برای بانوان هم از سال‌های آینده فعال کرد.

آنچه که آزاردهنده به شمار می‌آید، هزینه مسابقات است و باید بتوان منبعی مشخص برای آن در نظر گرفت. متاسفانه تیم‌های شرکت کننده و اصولاً کسانی که می‌خواهند در این رویداد صنفی و ورزشی حضور داشته باشند، هم از ناحیه خارج از کانون‌ها و هم در داخل کانون‌ها با انتقاد و مشکلات روبرو می‌شوند و نتیجه این می‌شود که مثلا اعضای تیم کانون وکلای سمنان به صورت مستقل هزینه‌های خود را تامین می‌کنند و وارد رقابت‌ها می‌شوند که البته بخش مهمی از آن به دلیل نوپا بودن این کانون است.

بیشتر بخوانید:

* یعنی ورزش‌هایی مانند شطرنج که هزینه کمتری دارند را می‌توان در دستور کار گذاشت؟

دقیقاً همینطور است، اما بحث فعلی میزان هزینه‌ها است. بدون تردید مسائلی مانند اقامت، خوراک و هزینه حمل و نقل بیشترین بخش هزینه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. لذا اگر این هزینه‌ها نباشد یا بتوان برای آن منبع درآمد تعیین کرد، بدون شک کانون‌های وکلای بیشتری در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد اما بحث اینجاست که کانون‌ها جذب اسپانسر را هم خارج از شأن خود می‌دانند.

* آیا صندوق حمایت وکلای دادگستری نمی‌تواند نقش حامی را در این موضوع ایفا کند؟

به نظرم با توجه به توان مالی که در این میان وجود دارد بهتر است که یک مجموعه ورزشی چند منظوره از سوی صندوق و یا کانون‌ها خریداری یا ساخته شود. پیش‌تر به این موضوع اشاره کردم که عمده هزینه‌های رویدادهای ورزشی مربوط به بحث اسکان و رفت و آمد تیم‌ها خواهد بود که اگر این موضوع پوشش داده شود بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود. حتی باید این موضوع مدنظر قرار بگیرد که محل ساخت این مجموعه چندمنظوره باید در مرکز کشور باشد که اگر به عنوان مثال قرار است از ‌شهرهای شمالی و جنوبی در المپیاد ورزشی شرکت کنند، هزینه رفت و آمد آنها کمتر شود. برای نمونه در این دوره از مسابقات، وکلای دادگستری از شهر ‌های خراسان یا آذربایجان شرقی به کیش سفر کردند و هزینه بلیط رفت و برگشت هم چندان ارزان نیست. حال اگر مجموعه متعلق به کانون‌های وکلا در مرکز کشور تاسیس شود، ‌تیم ها می‌توانند به صورت زمینی و با اتوبوس نیز به محل برگزاری مسابقات هم سفر کنند و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهد شد و حتی جلوی انتقادهای گاه و بیگاه هم گرفته می‌شود.

* از دوره اول مسابقات آیا چشم‌اندازی در کمیسیون ورزش اسکودا برای حضور یکی از تیم‌های ورزشی فعال در میان وکلا، در مسابقات کشوری داشتید یا فکر می‌کنید این ظرفیت در نهاد وکالت وجود ندارد که در لیگ‌های معتبر ورزشی تیم‌داری کند؟

مسابقاتی که در کیش برگزار کردیم توسط برخی از مسئولانی که در عرصه فوتسال کشور حرفی برای گفتن دارند در صحنه آنالیز شد. همان موقع گفتند که امکان حضور در لیگ کشوری را دارید اما بحث این بود که لیگ پایه، لیگ دسته سوم است و سپس لیگ دسته دوم و در نهایت لیگ برتر. اما آنچه در این میان مطرح شد مجدداً بحث هزینه‌ها بود. اینکه هزینه روند مذکور تا رسیدن به لیگ برتر را چگونه و از کجا باید تأمین کرد، موضوعی است که موجب شد در این پرونده ورود نشود و مغفول ماند.

بیشتر بخوانید:

* به عنوان یک پیشکسوت ورزش در کانون وکلای دادگستری، برگزاری چنین رویدادهایی را چقدر در ترویج فرهنگ ورزش و تقویت روحیه کار گروهی موثر می‌دانید؟

در اینجا باید از مسئولان اسکودا و نیز متولیان این دوره مسابقات و همه عزیزانی که در این دوره‌ها متقبل زحمت شده‌اند تشکر کنم. برگزاری چنین رویدادهایی اگرچه ممکن است با انتقادهایی هم مواجه شود اما با توجه به مشکلات روحی و جسمی که بر اثر اصطکاک ناشی از کار وکالت متوجه وکلا می‌شود، ورزش باید در دستور کار هم‌صنف‌های ما قرار بگیرد. درست است که ورزش همه چیز نیست، اما یادمان باشد که به هیچ وجه نمی‌توان تاثیر این مهم در روند زندگی وکلا و همه افراد جامعه را نادیده گرفت.

منبع: روابط عمومی اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا