اخبار کانون ها

درخواست شفافیت کمیسیون صیانت اجتماعی کانون وکلای یزد از شهرداری

وکلاپرس– کمیسیون صیانت اجتماعی کانون وکلای دادگستری یزد از شهرداری این شهر خواسته است که اسناد و مدارک تعارض مالی شهرداری یزد را ارائه کند.

چندی پیش کانون وکلای دادگستری یزد تصویر نامه مسئول کمیسیون صیانت اجتماعی این کانون خطاب به شهردار یزد را منتشر کرد. در این نامه از شهرداری یزد خواسته شده است مطابق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۵، یک نسخه از روگرفت گزارش های حسابرسی سال های ۹۲ تا ۹۶ شهرداری، به نماینده کانون وکلای دادگستری استان (وکیل محمدحسین سلیمی) تحویل داده شود.

مسائل سیاسی؛ علت احتمالی عدم رسیدگی نهادها

وکیل حمیدرضا ابوئی، مسئول کمیسیون صیانت اجتماعی کانون یزد، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این اقدام کمیسیون گفت: سال گذشته دو نفر از اعضای شورای شهر یزد اعلام کردند که در حساب های مالی شهرداری یزد، تعارض وجود دارد و سند مالی چند میلیارد پول وجود ندارد.

این کمیسیون جلسه ای با ونوس عامری، عضو شورای شهر یزد، برگزار کرد. به گفته عضو شورای شهر یزد تاکنون سازمان بازرسی، دادسرا و نهادهای نظارتی به این مسئله ورود نکرده اند. احتمالا مسائل سیاسی  در این قضیه موثر است.

وی ادامه داد: ما در نخستین مرحله از شهردار یزد خواسته ایم که گزارش های حسابرسی حساب های شهرداری را در اختیار قرار دهد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اشخاص می توانند اسنادی را که جنبه محرمانه ندارد از نهاهای عمومی و نیز نهادهای خصوصی مامور به خدمت عمومی مثل کانون وکلا دریافت کنند و مطابق ماده ۷ همین قانون، موسسه عمومی نمی تواند از متقاضی دسترسی به اطلاعات هیچ گونه دلیل یا توجیهی در ای خصوص طرح کنند.

نامه درخواست شفافیت کمیسیون صیانت اجتماعی کانون وکلای یزد از شهرداری
نامه درخواست شفافیت کمیسیون صیانت اجتماعی کانون وکلای یزد از شهرداری

کارکرد کمیسیون صیانت اجتماعی کانون وکلای یزد

ابوئی با اشاره به کارکرد این کمیسیون افزود: کمیسیون صیانت اجتماعی کانون وکلای دادگستری یزد اواخر سال ۹۷ تشکیل شد. تفاوت این کمیسیون با کمیسیون حقوق بشر، صیانت از نهاد وکالت و حمایت از حقوق شهروندی مردم است.

نام این کمیسیون نیز به گونه ای انتخاب شده است مشکلی با حاکمیت ایجاد نشود. براساس آیین نامه کمیسیون صیانت اجتماعی، علاوه بر اعضای کانون، اعضای افتخاری خارج از نهاد کانون مثل خبرنگاران، فعالان محیط زیستی و… نیز حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اعتراض کمیسیون صیانت اجتماعی کانون وکلای یزد به طرح نماینده یزد

مسئول کمیسیون صیانت کانون وکلای یزد ادامه داد: این کمیسیون تاکنون به چند مورد ازجمله مغایرت های مالی رسیدگی کرده است؛  برای مثال معدنی در یکی از روستاهای اطراف یزد در دره زرشک وجود دارد که نزدیک ۱۵ سال است شرکت مس املاک منطقه را از مردم روستا خریده است تا معدن استخراج مس بزنند. این مسئله برای منابع آبی و محیط زیست استان بسیار خطرناک است. کمیسیون در این خصوص ورود کرد و خوشبختانه بازتاب آن در صدا و سیما نیز مشاهده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا