اخبار کانون هاویژه

برگزاری انتخابات الکترونیک و محدودیت‌های آیین نامه لایحه استقلال

دکتر ستار زرکلام (عضو هیئت نظارت بر انتخابات کانون وکلای مرکز) درباره محدودیت های انتخابات الکترونیک گفت

وکلاپرس ـ انتخابات هیئت مدیره کانون وکلای مرکز که قرار بود اوایل اسفند ۹۸ برگزار شود، به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و زمان دقیق برگزاری آن تا امروز اعلام نشده است. همین امر انتقادات وکلای دادگستری این کانون به اعضای هیئت نظارت را به دنبال داشت و باعث شد تا عده‌ای از وکلا درخواست برگزاری انتخابات الکترونیک را بدهند. دکتر ستار زرکلام (عضو هیات نظارت بر انتخابات سی و یکمین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز)، در همین خصوص (در ویدویی که کانال کانون مرکز منتشر کرده است) از امکان یا عدم امکان برگزاری انتخابات کانون به صورت

الکترونیکی گفته است که در ادامه خلاصه ای از آن خواهد آمد:

این وکیل دادگستری درباره مزایای انتخابات الکترونیکی گفت: علیرغم مزایای متعدد انتخابات الکترونیکی از جمله دسترسی ساده وکلا در هر ساعت، امکان رای دادن کسانی که به هر دلیلی امکان حضور در یک محل ندارند، افزایش مشارکت، کاهش احتمال خطا، افزایش سرعت شمارش آراء و… به دلیل آنکه یکسری الزامات پیش‌روی هیئت نظارت وجود دارد، استفاده از این شیوه دشوار خواهد بود.

دکتر ستار زرکلام با اشاره به برخی محدودیت‌های ناشی از آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا افزود: برای مثال برگزاری انتخابات و انتشار آگهی ۲۰ روز قبل پس از انتخابات (ماده ۳)، انجام انتخابات در یک روز (مواد ۴ و ۷) و در یک محل (ماده ۳)، حضوری و کاغذی بودن انتخابات (مواد ۵ و ۶)، من کناره گیری به نفع نامزدها (ماده ۵)، جمعی و مخفی بودن آرا (ماده ۶)، انجام وظایف نظارتی قبل همزمان و پس از انتخابات از جمله مقررات محدود کننده انتخابات الکترونیکی هستند.

بیشتر بخوانید: حداکثر نیمه دوم خرداد؛ موعد انتخابات کانون وکلای مرکز

او با اشاره به الزامات ناشی از ویروس کرونا اظهار کرد: عدم تجمع و حفظ فاصله اجتماعی ایجاب می کند که اشخاص از حضور در یک محل جلوگیری کنند.

این عضو هیات نظارت از دو شیوه انتخابات الکترونیکی آفلاین و آنلاین نام برد و افزود: در انتخابات الکترونیکی آفلاین یا ایستگاهی اشخاص باید در یک محل جمع شوند و با استفاده از سیستم به جای ورق رای دهند‌. این روش عملاً فایده‌ای نخواهد داشت زیرا سبب شکل گیری اجتماعات می شود. از سوی دیگر در انتخابات الکترونیکی آنلاین نیز امکان تأمین الزامات قانونی از جمله نظارت مستقیم و حضوری بودن و غیره وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: جاماندن از فن آوری (۱)

زرکلام در خصوص امکان اجرایی کردن قانون تجارت الکترونیکی در این انتخابات گفت: با استناد به مواد ۶ و ۷ و ۸ این قانون، اگر سابقه الکترونیکی به عنوان سابقه آراء اخذ شده و سایت کانون مسامحتاً به عنوان محل برگزاری تلقی شود باز هم با مشکلات عملی بسیاری مواجه هستیم؛ مشکلات فنی از قبیل قطع برق و اینترنت، خرابی سیستم، عدم اطمینان به ثبت و ذخیره سازی آراء و احراز هویت رای دهندگان برخی از این مشکلات است.

این وکیل دادگستری در ادامه گفت: لازم به ذکر است امضای الکترونیکی علاوه بر هزینه فراوان، به دلیل دشواری تامین امنیت سیستم و بهره برداری از سیستم ها و پروتکل های امنیتی و مراقبت از هک، امنیت انتخابات را تامین نخواهد کرد. علاوه بر این تمام این وصف مخفی بودن آرا به دلیل عدم اشراف هیئت نظارت دشوار است. همچنین امکان تقلب از طریق استفاده از کد کاربری سایرین نیز وجود دارد.

زرکلام در نهایت مشکلات موجود را مانعی برای انتخابات الکترونیکی دانست و گفت: با توجه به وضعیت موجود منتظر استعلام وزارت بهداشت هستیم تا در نهایت بتوانیم امکان انتخابات حضوری را فراهم آوریم.

فیلم سخنان دکتر ستار زرکلام را ببینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا