اخبار مجلس شورای اسلامی

ابهامات مربوط به کانون وکلا در درگاه ملی مجوزها در برنامه هفتم توسعه رفع خواهد شد

وکلاپرس– سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در توضیح جلسه عصر روز گذشته این کمیسیون از تلاش این نهاد برای رفع ابهامات مربوط به کانون وکلا خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست خبری این کمیسیون از خروجی جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق توضیحاتی را ارائه داد.

زنگنه عنوان داشت: کمیسیون در ادامه بررسی مواد ۳ و ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه مصوبات خوبی جهت رفع موانع پیش روی بخش خصوصی، تعاونی‌ها و کارآفرینان داشت.

رفع ابهامات مربوط به کانون وکلا در لایحه برنامه هفتم

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در توضیح مصوبات کمیسیون در ماده ۴ لایحه گفت: کمیسیون تصویب کرد که صدور، تمدید، توسعه، اصلاح، تعلیق و ابطال هرگونه مجوز کسب و کار صرفا منوط به سامانه ملی صدور مجوزهاست. همچنین تلاش شد تا ابهامات مربوط به کانون وکلا و مرکز روانشناسی و مشاوره برطرف کند.

مصوبه‌ای برای رفع مشکلات توثیق جهت دریافت تسهیلات بانکی

وی ادامه داد: کمیسیون مصوبه‌ای برای رفع مشکلات توثیق جهت دریافت تسهیلات بانکی از سوی کارآفرینان داشت به گونه ای که دامنه این وثایق بانکی گسترش پیدا می‌کند از این رو کلیه اموال منقول و غیر منقول اعم از طلب، نفع و منفعت می تواند به عنوان وثایق مدنظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

زنگنه یادآور شد: ارائه وثایق بانکی از جمله مشکلات کشاورزان و بسیاری از شرکت هایی است که سند ملکی ندارند اما این شرکت ها زمین و تجهیزات دارند و برندشان ارزشمند است بنابراین در همه این امور به دولت اجازه دادیم که وثایق برشمرده شده را در اختیار گرفته تا این مسئله کمک حال شرکت ها و کارآفرینان باشد.

تغییرات مکرر در قوانین از مشکلات بخش صادرات و واردات کشور

وی با بیان اینکه تغییرات مکرر در قوانین یکی از مشکلات بخش صادرات و واردات کشور است، افزود: در این راستا دولت مکلف می‌شود تا نرخ سود بازرگانی واردات و همچنین مباحث تعرفه ای صادرات را متناسب با سیاست‌های تجاری و صنعتی مصوب کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه به موضوع کم اظهاری و بیش اظهاری در گمرکات اشاره و اظهار کرد: در این بخش کمیسیون بانک مرکزی را به اصلاح سیاست های ارزی ، زیرساخت های تبادلات ارزی و اصلاح سازوکار های گمرکی مکلف کرد.

 مهر و موم کردن دفاتر سنتی حذف می ‌شود

زنگنه با اشاره به نکات مهم در زمینه فعالیت شرکت ها بیان کرد: شرکت ها ملزم به مهر و موم کردن دفاتر سنتی خود به صورت روزانه و سالانه هستند لذا کمیسیون در این بخش دولت را مکلف کرد تا این مهر و موم کردن دفاتر سنتی را حذف کرده و یک مانع بزرگ را از پیش روی افراد و کارآفرینان بردارد.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به مشکلات در زمینه ممنوع الخروج شدن برخی از افراد گفت وقتی افراد در زمان خروج از کشور به فرودگاه مراجعه می کنند همانجا متوجه می شوند که ممنوع الخروج هستند لذا ما دولت و نیروی انتظامی را مکلف کردیم تا موارد ممنوع الخروج بودن را اعلام کند و کسانی هم که شناسه کاربری دارند حتما این مسئله به آنها ابلاغ شود که این می تواند اتفاق بسیار خوبی را ایجاد کند.

امکان استعلام سوابق افراد منوط به اجازه استعلام شونده

زنگنه با اشاره به امکان استعلام سوابق افراد بیان کرد: افراد بعضا در روابط تجاری مایل هستند که استعلامی از سوابق طرف مقابل خود داشته باشند لذا پیرو تصمیم کمیسیون، این مسئله منوط به اجازه استعلام شونده شد به طوری که در صورت موافقت استعلام شونده، این امکان فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مکلف شدن دولت به سمت واگذاری شرکت های دولتی با سهان بیش از ۵۰ درصد

وی به ماده ۵ لایحه اشاره و اظهار کرد: کمیسیون در بند نخست ماده ۵ لایحه دولت را مکلف کرد تا به سمت واگذاری شرکت های دولتی رود که سهام دولت در آنها بیش از ۵۰ درصد است البته مصوبات کمیسیون تلفیق برای اجرایی شدن باید در صحن مجلس نیز مصوب و به تایید شورای نگهبان نیز برسد.

احتمال تمدید زمان بررسی لایحه برنامه هفتم

وی در پایان درباره زمان اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و تلاش کمیته ها تخصصی کمیسیون، گفت: آئین نامه به ما سه هفته فرصت فعالیت داده است که احتمالا مجبور شویم تا دو الی سه هفته دیگر آن را تمدید کنیم.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا