اخبار کانون ها

از حدود سه هزار وکیل در خراسان ۳۳ نفر از وکلای مورد تأیید تبصره ماده ۴۸ هستند

وکلاپرس- حسن حسن زاده (رئیس کانون وکلای خراسان) در مراسم گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری، با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت در خصوص برخی چالش های این نهاد از جمله قانون تسهیل، وکلای تبصره ماده ۴۸ و … سخن گفت.

به گزارش وکلاپرس، مراسم گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری روز جمعه ۱۸ اسفند ماه سال جاری در محل مجتمع شهدای سلامت در مشهد برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

 به نقل از روابط عمومی کانون وکلای خراسان، حسن حسن زاده در این مراسم ضمن خیر مقدم به حضار، اظهار داشت: امسال در مشهد مراسم سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری که برابر با ۷ اسفندماه ۱۳۳۱ می باشد با تاخیر و در روز ۱۸ اسفندماه برگزار شد که مصادف است با روز جهانی زن که این روز را خدمت بانوان عزیز تبریک عرض میکنم.

کانون وکلای مستقل موجب اعتبار بخشی به دستگاه قضایی می شود

وی در ادامه با بیان اینکه «ما قبل از این تاریخ نیز کانون وکلا داشتیم اما استقلال کانون وکلای دادگستری در هفتم اسفندماه ۱۳۳۱ به دست آمد»، تصریح کرد: اگر از استقلال کانون وکلا و استقلال وکیل دادگستری صحبت می کنیم نه به جهت منافع شخصی وکیل بلکه به این دلیل است که استقلال وکلا یکی از نمادها و بارزه های توسعه هر جامعه ای است. وکیل مستقل می تواند بدون لکنت از موکل خود دفاع کند، به ویژه زمانی که موکل وی در مقابل حاکمیت قرار دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان با تاکید بر اینکه وکیل و کانون وکلای مستقل موجب اعتبار بخشی به دستگاه قضایی می شود، گفت: مگر می شود اعتقاد به قاضی مستقل داشته باشیم اما وکیل را مستقل ندانیم.

بیشتر بخوانید:

مسئولین قوه قضاییه مسئولیت تبصره ماده ۴۸ را بر عهده نمی‌گیرند

وی در خصوص تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری بیان داشت: مسئولان محترم قوه قضاییه، بعد از تصویب این تبصره، مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرند و نسبت به اصل این تبصره انتقاد دارند. انتظار داریم به ویژه در مجلس آتی که حداقل ۱۰ وکیل دادگستری منتخب مردم حضور دارند، نسبت به لغو این تبصره تبعیض آمیز و ایجاد کننده رانت و محدود کننده حقوق مردم اقدام شود. صرف نظر از ایراد به اصل تصویب این تبصره، با وجود آن که به موجب آن حضور وکلای مورد تایید قوه قضاییه صرفا محدود به مرحله ی دادسرا شده است، اما شاهدیم که این محدودیت برخلاف نص صریح تبصره، در دادگاه های بدوی، تجدید نظر و دیوان عالی نیز اعمال میشود.

از حدود ۳ هزار وکیل پایه یک در خراسان نزدیک به ۳۳ وکیل جزو وکلای تبصره ماده ۴۸ هستند

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان در ادامه عنوان کرد: تعداد وکلای مورد تایید قوه قضاییه از حدود ۳ هزار وکیل پایه یک در خراسان نزدیک به ۳۳ وکیل بوده است. مگر صلاحیت وکلای دادگستری در شروع دوره کارآموزی و بعد از قبولی در مراجع مختلف بررسی نمی شود؟ چه ضرورتی دارد که در جهت دفاع از برخی پرونده های خاص، فیلتر مجددی گذاشته شود که وکلای محدودی بتوانند از حق دفاع استفاده کنند؟

بیشتر بخوانید:

حسن زاده با اشاره به اینکه در دوره اخیر مجلس شورای اسلامی قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شد که کانون وکلا، سردفتران و کارشناسان رسمی را شامل می شد، خاطر نشان کرد به جد خواهان این هستیم که این قانون در مجلس بعدی مورد اصلاح قرار بگیرد چرا که ادامه این روند مشکلاتی را برای مردم دستگاه قضایی و کانون های وکلا ایجاد میکند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا