گفت و گوویژه

توضیحات وکیل برومند نجفی درباره پذیرش درخواست اعاده دادرسی از سوی دیوان‌عالی کشور

مشکلات و چالش‌های موجود در پرونده محیط‌بان برومند نجفی

وکلاپرس– وکیل مدافع محیط‌بان کرمانشاهی به تشریح دفاعیاتش که منجر به پذیرش اعاده دادرسی برومند نجفی شد، پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، چهارم اردیبهشت ماه رئیس اداره حقوقی محیط زیست استان کرمانشاه از متوقف شدن حکم اعدام محیط‌بان کرمانشاهی و پذیرش درخواست اعاده دادرسی این حکم در دیوان عالی کشور خبر داد.

وکیل نوشا میرجعفری، وکیل مدافع برومند نجفی، (محیط بان کرمانشاهی)، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح ابعاد حقوقی پرونده پرداخت.

بی‌توجهی به برخی ایرادات از بدو جلسات رسیدگی

این وکیل دادگستری با اشاره به وجود یکسری ایرادات در پرونده و طرح آن در جلسات رسیدگی اولیه گفت: بعد از اینکه پرونده از دادسرا با کیفرخواست قتل عمد به دادگاه ارجاع شد، در اولین جلسه شعبه ۳ دادگاه کیفری استان دفاعیات خود را مطرح کردیم، اما متاسفانه تا زمان پذیرش اعاده دادرسی، به آنها توجهی نشد.

بیشتر بخوانید:

پرونده با نظریه یک کارشناس تک نفره جمع شد

وکیل میرجعفری مدعی شد: عمده دفاعیات این بود که نظر کارشناسی مبنای صدور مجازات قصاص، توسط کارشناسی صورت گرفته بود که صلاحیت ارائه پاسخ به پرسش‌ها را نداشت؛ متاسفانه کل پرونده با یک کارشناسی تک نفره جمع شده بود و همان نظربه نیز به آقای برومند و وکیل وقت وی ابلاغ نشده بود که بتوانند اعتراض کنند.

او گفت: کارشناس پرونده، کارشناس سلاح و مهمات بود. او بدون آن که استعلامی از ادارات مربوطه بگیرد، بدون دسترسی به نقشه و جانمایی نقطه حادثه، درمورد حدود منطقه حفاظت شده بیستون اعلام نظر کرده بود و صرفا براساس اینکه کنار جاده تابلو منطقه حفاظت شده وجود نداشت، منطقه را حفاظت شده نداشت و تشخیص داد محیط بان نباید از سلاح استفاده میکرده است.

حادثه مشمول لایحه حمایت قضایی و بیمه ای محیط بانان و جنگل بانان است

میرجعفری در پاسخ به قانون حاکم بر وقوع این حادثه گفت: این حادثه مشمول قانون به کارگیری سلاح نیست و مشمول قانون حمایت قضائی و بیمه ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی است.

او ادامه داد: بارها اعلام کردیم که شرایط وقوع حادثه طبق ۴ بند قانون بیمه ای قضایی بوده است؛ براساس این ماده قانونی، اوضاع و احوال و حفظ جان همکار از سلاح استفاده کند. تاریکی هوا، خاکی بودن جاده و … سبب شد گلوله به جای لاستیک به شخص بخورد و قصد هدف گیری به شی بوده است و نه شخص.

بیشتر بخوانید:

مشکلات و چالش های موجود در پرونده محیط بان برومند نجفی

وی با اشاره به مشکلات و چالش های موجود در پرونده محیط بان برومند نجفی گفت: شاهدان هم طبق شرایط بدی شهادت داده بودند و همین مسئله برای ما مشکل ساز شده بود. علاوه بر این موضوع این پرونده حداقل باید توسط هیات کارشناسی بررسی میشد و بازسازی صحنه صورت میگرفت. ضمن اینکه حادثه نیز در منطقه حفاظت شده رخ داده بود.

پرونده هنوز برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع نشده است

این وکیل دادگستری در پاسخ به جزئیات پذیرش اعاده دادرسی گفت: اگرچه قاضی در مراحل رسیدگی استدلالات ما را نپذیرفت ولی ما بر مبنای همین استدلال‌ها، درخواست اعاده دادرسی کردیم و خوشبختانه پذیرفته شد.

میرجعفری گفت: دیوان عالی کشور ابتدائا دستور توقف اجرای حکم را به دادگستری کرمانشاه داد ولی هنوز برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع نشده است.

پیش بینی ما منتفی شدن موضوع قصاص است

او در پاسخ به پیش بینی حکم دادگاه گفت: پیش بینی میکنم طبق ایرادات پرونده که مورد پذیرش قرار گرفته است، مجددا تحقیقات انجام شود موضوع قصاص منتفی می شود و تبدیل به شبه عمد یا غیرعمد میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا