اخبار کارآموزی وکالتویژه

کارآموزان کانون وکلای مرکز درون ساختمان این نهاد تجمع کردند

وکلاپرس- تعدادی از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ امروز مورخ دهم تیر ماه ۱۴۰۲ مقابل و داخل ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز تجمع کردند. این تجمع هم اکنون نیز ادامه دارد.

به گزارش وکلاپرس در حالی که کانون های وکلای سراسر کشور با استناد به ماده ۵۴ آیین نامه جدید لایحه استقلال مصوب قوه قضاییه در حال برنامه ریزی و برگزاری برای آزمون مرحله اول کارآموزی هستند، برخی از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰ با برگزاری تجمع در مقابل کانون مرکز مخالفت خود را با این رویه اعلام کرده اند.

بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است از ساعتی پیش این تجمع به داخل ساختمان کانون وکلای مرکز هدایت شد و معترضان هم اکنون در سالن کنفرانس جلالی نایینی حضور دارند.

به نظر می‌رسد برخی از مدیران کانون مرکز قرار است با معترضان به صحبت و گفت و گو بنشینند.

اگرچه قرار است آزمون مرحله اول کارآموزی به تجویز آیین‌نامه لایحه استقلال در روزهای پایانی تیرماه برگزار شود، اما برخی تجمع کنندگان معتقدند برگزاری آزمون مخالف قانون تسهیل بوده و برخی دیگر هم برگزاری آزمون را موکول به تصویب دستورالعمل ماده ۱۶۱ آیین نامه لایحه استقلال می‌دانند.

بر اساس برخی از نامه های و بیانیه های منتشر شده در فضای مجازی این افراد به مواردی از قبیل:

  • تخطی پیاپی از قوانین و مقررات جاری کشور، على الخصوص اجرای ماده ۵۴ آیین نامه بدون تنظیم دستورالعمل موضوع ماده ۱۶۱ و تصویب آن توسط رئیس قوه
  • تحمیل هزینه‌های اجرای آیین نامه بر کارآموزان
  • بستن باب گفتگو و تعامل بر روی کارآموزان
  • تعیین سرفصل های حجیم برای آزمون مرحله اول على رغم مدت کوتاه موجود برای مطالعه در تمامی کانونها

اعتراض دارند.

 «نه به آزمون مجدد»، «دستورالعمل ماده ۱۶۱ آیین‌نامه کجاست؟»، «نه به آزمون عیر قانونی» و … جزو شعارهای امروز معترضین در این تجمع بوده است.

درخواست برگزاری کارآموزی بر اساس آیین‌نامه سابق

در بخشی از بیانیه‌های منتشر شده تعدادی از پذیرفته شدگان درخواست اجرای آیین نامه سابق را داشته و متذکر شده‌اند: بدون تنظیم دستورالعمل مذکور[موضوع ماده ۱۶۱] و تصویب آن توسط رئیس قوه قضاییه برگزاری آزمون مرحله اول خلاف نص صریح قانون بوده و در همین راستا تا زمان تصویب دستورالعمل مذکور، خواستار انجام کارآموزی بر اساس آیین نامه سابق هستیم.

همچنین با تاکید بر تعامل و گفت و گو  خواسته اند دستور العمل مذکور نیز باید در فرایندی مبتنی بر تعامل با کارآموزان و نه دستوری و متخاصمانه تنظیم گردد و مواد آزمونی آن با آزمون ورودی وکالت و نیز آزمون اختبار هم پوشانی نداشته باشد؛ بلکه از مسائل کاربردی تدریس شده در کلاسها و با در نظر گرفتن فرصت کافی برای مطالعه باشد.

علاوه بر کانون وکلای مرکز، در کانون وکلای دادگستری گیلان نیز تجمعی از سوی کارآموزان در اعتراض به آزمون کارآموزی برگزار شده است.

چند ماده از آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰:

ماده ۵۴- کارآموز در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در سه مرحله تحت نظر کانون و وکیل سرپرست، انجام می‌دهد:

۱- مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت دو ماه و حداقل پنجاه ساعت؛ در پایان این مرحله، از کارآموز آزمون کتبی به‌عمل‌آمده و پس از قبولی، بلافاصله مرحله دوم آغاز می‌شود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا عدم قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قابل‌اعتراض در دادگاه عالی است.

۲-مرحله دوم: کارآموز مدت شش ماه هر روز (به‌غیراز ایام تعطیل) تمام‌وقت اداری در مراجع قضایی حضور می‌یابد و روزانه از یک پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می‌نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی دادگاه‌های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدیدنظر، دوایر اجرای احکام شرکت نموده و حضور داشته باشد. در صورت عدم تأیید کمیسیون کارآموزی، این دوره تا دو مرتبه دیگر و هر بار حداکثر به مدت چهار ماه قابل تمدید است. در پایان مرتبه سوم و عدم تأیید در کمیسیون کارآموزی، با اعلام کمیسیون و تأیید هیئت‌مدیره، پروانه کارآموزی ابطال می‌شود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

تبصره- تهیه امکانات و برنامه اجرایی بند فوق بر عهده کانون است که با هماهنگی دادگستری کل استان اقدام خواهد کرد.

۳- مرحله سوم: مدت این مرحله هفت ماه است و کارآموز باید تکالیف زیر را انجام دهند:

الف- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد؛

ب- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد؛

پ- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد؛

ت- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

تبصره ۱- در صورت عدم انجام تکالیف مذکور یا عدم شرکت در اختبار کتبی و شفاهی یا عدم قبولی، مرحله سوم به ترتیب مقرر تجدید می‌شود. چنانچه کمیسیون کارآموزی مجدداً انجام تکالیف را تأیید نکند یا عذر غیبت از اختبار را موجه نداند و یا کارآموز در اختبار قبول نشود، پروانه کارآموزی به نحو مندرج در بند ۲ ابطال خواهد شد.

تبصره ۲- کارآموزان در دوره سوم می‌توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده‌هایی که احکام آن‌ها قابل فرجام است یا

مرجع تجدیدنظر از احکام آن‌ها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفردأ یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

تبصره ۳- در مورد کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقرر کارآموزی می‌کنند، مدت دوره‌های سه‌گانه فوق به نصف کاهش می‌یابد.

ماده ۱۶۱- دستورالعمل‌های این آیین‌نامه از قبیل دستورالعمل‌های مربوط به مواد ۱۷، ۵۴ ۱۲۰، ۱۵۶ و ۱۵۸ و نیز دستورالعمل نقل و انتقال وکلا و کارآموزان، ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط کانون‌ها تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد.

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. متاسفانه پذیرفته شدگان کارشناسی رسمی مرکز قوه قضائیه سال ۱۴۰۰ هم این درد و مشکل را دارند..!
    بروکراسی پیچیده! پروسه ی پذیرش بسیار پیچیده و خسته کننده…!
    نه هیچ گاو نری تاب و تحمل این پیچیدگی و فرایند بسیار سخت گیرانه و زمانبر را دارد و نه هیچ مرد کهنی…!

  2. آدم باسواد از آزمون نمی ترسه! آقا ۱۵ درصد آیین دادرسی مدنی پاسخ داده! آفت نهاد عدالت قضات حوزوی و وکلای ۱۵ درصدی هستند.

    1. بهترین قضات حوزویا هستند. شما یا حقوقی نیستید، یا هستید ولی تو دادگاه تا حالا نرفتید!!!
      مدیر محترم لطفا جوابا رو بگذارید، بالاخره جواب جواب داره، حرف بدی هم نزدیم.

      1. یا حوزوی هستید یا حقوق نخواندید! روحانی با دو سال کارآموزی و دو جلد کتاب شرح لمعه وارد دستگاه قضایی میشه! شما می تونید این موضوع رو در قالب سوال از مردم بپرسید! در عمل هم ۸۰ درصد دروس حقوقی رو که هر دانشجویی حقوقی باید بخونه تا آخر دوره خدمت نمی خونند. جنابعالی درست میفرمایید، رتبه ۱۴ کنکور، فارغ التحصیل دانشکده حقوق شهید بهشتی و… حقوقی نیست، جنابعالی هستید!

      2. بنده وکیل مرکز وکلا هستم (نه کانون) و قبولی ۹۹
        علاوه بر این مراحل
        ۱. مرحله مصاحبه علمی و عقیدتی و سیاسی قبول شدم
        ۲. آزمون ۳۰۰ سوالی روان شناسی قبول شدم
        ۳. آزمون پیش‌نیاز انجام دادیم ۵ کتاب اصلی مثلا مدنی و تجارت و… دوباره آزمون دادیم
        ۴. سمینار و کارتحقیقی ارائه شد.
        ۵.دوره معرفی محاکم و حضور درمحاکم (۷۲جلسه به قراری هر هفته یک جلسه
        ۶. همایش و سخنرانی ها جمعا ۱۵۰ ساعت
        ۷. آزمون تخصصی مثلا زبا و کامپیوتر و… انجام شد
        ۸. اختبار کتبی
        ۹. اختبار شفاهی انجام دادیم
        (درکل کانون که به شما حال داره میده… چرا نگران هستید!!!!!
        اما خدایش مسولین مرکز خیلی انسان های شریفی داره

    2. خیلی مسخره است کلی درس بخونی استرس بگیری آزمون بدی قبول شی باز ازت آزمون بگیرن تازه باید ۱۵ ماه بری بیای استرس داشته باشی خلاصه باید هفت خان رستم رو باید بگذرونی

    3. کسی از آزمون نمی ترسه. صحبت دور زدن قانونه . هیات مدیره ای که به راحتی قانون رو دور می زنه و یکسال کارآموزا رو اسیر کرده و بهشون می گه نامه قطع همکاری از سازمانتون بیارید و گواهی انصراف قبولی از مرکز وکلا، حق نداره آزمون ریزشی بگیره و کل منابعی که برای امتحان سنجش یکبار امتحان گرفته شده رو تو مدت کمتر از یکماه اعلام کنه بعنوان منابع آزمون. لااقل اول آزمونتو بگیر اگر کسی قبول نشد حداقل بتونه به کار قبلیش و یا مرکز وکلا برگرده. هدفشون چیه راه پس و پیش زندگی رو از مردم بگیرن؟

  3. قانون طرح تسهیل باعث صدور پروانه وکالت برای افراد…. فارق التحصیل دانشگاه های آزاد و پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی شده، وکیل باید در عالی ترین سطح اطلاعات حقوقی باشد تا جان و اموال افراد جامعه بازیچه وکلای بی سواد قرار نگیرد،
    عزیزان هم وطن در انتخاب وکیل به سال صدور پروانه دقت کنید که حتما پروانه پکیل قبل از سال ۱۴۰۰ صادر شده باشد.

    1. وحید جان تو دیگه کی هستی خدا رو شکر میکنم مقام وکالت رو برازنده وجود شما کرد فکر کن آنهایی که وکیل میشوند فرزندانت هستند آیا رواست که نان ببری ؟

      هرچند روزی ما انسانها دست خداست ، خدایا شکرت که هستی

  4. هنوز پای قانون تسهیل ها به هیات مدیران کانون ها و اسکودا باز نشده آنهم با این حجم عظیم

  5. با سلام
    ما که کلی داریم تلاش می کنیم تا آزمون بتونیم قبول بشیم. بعدم باید مصاحبه شرکت کنیم، حداقل می خوان آزمون بگیرن منابع آزمون جوری اعلام کنن بشه در ۲ ماه خوند، ما هم انسانیم ماشین نیستیم که ۲۴ ساعته کتاب از بر بشیم، حداقل باید آزمون جوری باشه که حق کسی ضایع نشه.

  6. اگه یه نگاه به رتبه های برتر چندسال اخیر چه در کانون وکلا و چه در مرکز وکلا و توجه به مصاحبه هاشون می کردیدمتوجه می شدید که عمدتا از دانشگاه های آزاد و پیام نور بودند ، حداقل به رتبه برتر کانون مرکز سال قبل توجه می کردید که از دانشگاه آزاد بودند همینطور بسیاری از بزرگواران رتبه های برتر و شایستگان چندسال اخیر در هر دو نهاد وکالت و قضاوت که از دانشگاه های آزاد و پیام نورکه خوش درخشیدند و افتخارآفرین شدند ، پس با نگاه…. خودتون در مورد جایگاه رفیع نهادهای معتبر و متعالی علمی و فرهنگی کشور قضاوت ناصحیح و غیرمنصفانه نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا