اخبار کانون ها

پیش‌نویس دارای مهر خیلی محرمانه است؛ کانون‌های وکلا مجاز به انتشار نمی‌باشند

وکلاپرس ـ رییس کانون وکلای خوزستان: مهمترین نکته در سخنرانی بهمن ۱۳۵۷ امام خمینی (ره) در جمع قضات و وکلا ضرورت استقلال کانون وکلای دادگستری بود

انتقادات، ابهامات و سؤالات درباره پیش‌نویس آیین نامه جدید «لایحه قانونی استقلا کانون وکلای دادگستری» از سوی وکلای دادگستری روز به روز در حال افزایش است. مخاطب این سؤالات و ابهامات نیز اصولا رؤسای کانون‌های وکلا می‌باشند که به متن محرمانه این پیش‌نویس دسترسی دارند. در همین راستا «یزدالله طاهری نسب» رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان در پیامی به وکلای این استان به برخی از این سؤال‌ها پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:

در پاسخ به سوالات متعدد شما عزیزان لازم است درباره اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا چند نکته اساسی را مطرح نمایم :

نکته اول اینکه معاونت محترم حقوقی قوه قضائیه بدون آنکه وفق ماده ۲۲ قانون لایحه استقلال کانون وکلا پیشنهادی از سوی کانون های وکلا دایر بر وضع آیین نامه ارائه شده باشد، پیش‌نویس آیین نامه اصلاحی قانون لایحه استقلال کانون وکلا را در بیست و هشتم اسفندماه نود و هشت به اتحادیه کانون‌های وکلا ارسال نموده است. به دلیل آنکه پیش نویس مذکور مهر «خیلی محرمانه» دارد، لذا براساس قانون و مقررات کانون‌ها مجاز به انتشار متن نمی‌باشند.

دوم: با اتفاق نظر کانون‌های وکلا پیگیری و مذاکره راجع به موضوع به گارگروهی تحت نظر اتحادیه سپرده شد تا از اقدامات پراکنده و جزیره‌ای جلوگیری شود و از این رو پیگیری و مذاکره به آن نهاد و کمیته‌ای متشکل از برخی بزرگان نهاد وکالت محول شده است.

سوم: گرچه متن قانون در مواد پیش نویس آیین نامه تکرار شده است ولی در مواد متعددی از جهات عدیده‌ای برخلاف روح و منطوق قانون وضع مقررات شده و استقلال نهاد وکالت را نشانه گرفته است.

چهارم: تلاش مجموعه مدیران کانون‌های وکلا آن است که در هر شرایطی استقلال کانون وکلا محفوظ بماند.

پنجم: به همکاران اطمینان می‌دهم که مجموعه مدیران نهاد وکالت با اتحاد و همفکری بر ضرورت صیانت از استقلال به تمام روش‌های قانونی و در هر شرایط پافشاری می‌کنند و ذره‌ای از استقلال صنفی کوتاه نخواهند آمد.

ششم: به مسئولان عالی دستگاه قضایی کشور نیز یادآور می‌شوم که استقلال وکیل و کانون وکلا شرط شناسایی نهاد وکالت و اعتبار بخش آرای قضایی در عرصه بین الملل و زمینه ساز عدالت قضایی و عامل بهبود کیفیت آرای محاکم می‌باشد .استقلال نهاد وکالت زینت بخش چهره دادگستری است اگر استقلال وکیل دادگستری سلب شود، اولین لطمات به خود دستگاه قضایی وارد خواهد شد. امیدوارم ریاست معظم قوه قضاییه با لحاظ اهمیت و ارزش استقلال نهاد وکالت اجازه ندهند در دوران تصدی ایشان این حق مسلم ملی تضعیف گردد.

درپایان تأکید مؤکد کانون وکلای خوزستان “آرامش” و “اتحاد” بین وکلای سراسر کشور، درک حساسیت‌ها، رعایت قانون و مصالح نظام در اظهار نظر و تعقیب موضوع از نقطه نظر صنفی و توجه به این مطلب است که افتخار هر وکیل دادگستری ایستادن زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی است و اگر از استقلال وکیل دفاع می‌کنیم صرفا استقلال صنفی مدنظر بوده و آن را از شعارها و اهداف این نظام مقدس می‌دانیم. فراموش نباید کرد که مهمترین نکته در سخنرانی بهمن ماه ۱۳۵۷ حضرت امام خمینی (ره) در جمع قضات و وکلای دادگستری ضرورت استقلال کانون وکلای دادگستری بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا