اخبار کانون ها

واکنش کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز به انتشار تصویر برخورد خشن ضابطین با یک شهروند زن در تهران

وکلاپرس- کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز در بیانیه‌ای ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی برخورد خشن و غیر قانونی ضابطین قضایی با یک شهروند زن در شهر تهران را تقبیح کردند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای مرکز، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در بیانیه‌ای نسبت به تصاویر منتشر شده درخصوص برخورد غیر انسانی چند تن از اعضای نیروی انتظامی با یک زن واکنش نشان داد.

در این بیانیه از دادگستری و نیروی انتظامی خواسته شده تا از یک سو به تنبیه و مجازات خاطیان و از سوی دیگر به تشویق و حمایت از شهروند خبرنگارانی که تخلفات صورت گرفته را ثبت و ضبط می کنند، بپردازند.

بیشتر بخوانید:نیروی انتظامی حتی در هنگام رؤیت جرم مشهود نیز حق اعمال خشونت ندارد

متن کامل بیانیه به شرح ذیل است:

واکنش کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز به انتشار تصویر برخورد خشن ضابطین با یک شهروند

ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و آرزوی توفیق برای حافظان نظم و امنیت اجتماعی، لازم می داند مراتب اعتراض و درخواست برخورد قاطع این کمیسیون را نسبت به ماموران خاطی که رفتار خشونت باری در مواجهه با یک شهروند داشته و چهره نیروی انتظامی را تخریب کرده اند به شرح زیر ابراز نماید:

خشونت در هر شکل و با هر توجیهی خلاف حقوق شهروندی است

۱. این حق شهروندان است که پلیس را حامی خود حس نموده و امنیت اجتماعی را با حفظ حریم خصوصی و تضمین حقوق شهروندی پشتوانه زندگی شایسته قرار دهد.

بیشتر بخوانید: درباره اعمال خشونت در زندان اوین و مسئولیت مقامات قضایی

کاربست خشونت در هر شکل و با هر توجیهی خلاف حقوق شهروندی و کرامت انسانی است. هیچگاه این رفتارها نباید عادی سازی شود. اعمال تحقیر و توهین فیزیکی یا لفظی توسط ماموران با استناد به اصل ۹ قانون اساسی و موازین حقوق شهروندی قابل تعقیب و حسب ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی مستوجب مجازات از حیث جنبه عمومی جرایم ارتکابی است.

دادستان در موارد نقض حقوق شهروندی راساً ورود کند

۲. آموزش ضابطین و نظارت توسط دادستان ها ذیل ماده ۲۸ قانون ایین دادرسی کیفری مقتضیاتی دارد که برنامه ریزی جدی در تحقق پذیری آن با یک رویکرد سیستماتیک و معیارمند همواره مورد مطالبه کنشگران خیر عمومی و حقوق بشر بوده است. در این راستا باید نارسایی های موجود برطرف شود.

دادستان در موارد نقض حقوق شهروندی راسا ورود کند و به عنوان مرجع تعقیب ناقضان‌ حقوق عامه واکنش بهنگام و بایسته داشته باشد.

پلیس نقشی حمایتی و ارشادی بر عهده دارد

۳. شهروندان در پناه حقوق شهروندی و اصول حقوق بشری در اعمال حق انتخاب و استیفاء حقوق آزاد بوده و هیچ کس حق ندارد حقوق ایشان را مورد تعرض قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اجتماع نیازمند پلیس مقتدر و مهربان است

در این راستا پلیس نقشی حمایتی و ارشادی بر عهده دارد. سو استفاده از موقعیت قانونی علیه حقوق شهروندی و کرامت انسانی سزاوار برخورد سازنده و اثربخش و پیشگیرانه پلیس و دادستان ها است.

تقدیر از شهروند خبرنگارانی که ضعف‌ها را اطلاع رسانی می‌کنند

۴. نیروی انتظامی باید در راستای نظارت بر عملکرد پلیس ضمن تشویق عموم شهروندان به انعکاس عملکرد نیروها، از شهروند خبرنگارانی که موارد ضعف و تخطی حقوق شهروندی را اطلاع رسانی می‌کنند، به گونه‌ای شایسته تقدیر به عمل آورد تا رها از ترس و تعقیب، شرایط اصلاح فراهم گردد.

برخورد با عواملی که از موقعیت قانونی خود سوء استفاده می کنند

۵. انتظار افکار عمومی و کنشگران حقوق بشر، انتشار روند برخورد با نیروهای خود سر و به فرجام رساندن پرونده های تعقیب عواملی است که از موقعیت قانونی علیه حقوق شهروندی سوء استفاده می کنند.

باید ماموران خاطی را از عواقب چنین رفتارهای تحقیر امیزی برحذر داشت و برای بهبود روندها و رویکردها اگاهی اجتماعی و اموزش حقوق و تکالیف شهروندی را هم برای ضابطین و هم برای عموم شهروندان مطمح نظر قرار داد.

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

منبع: روابط عمومی کانون وکلای مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا