اخبار قوه قضاییهویژه

هرجا طرفین را برای حل اختلاف دعوت می‌کنم خواهش می کنم وکیل حضور پیدا نکند

وکلاپرس– رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: اساتید قاضی و وکیل تربیت می‌کنند اما نه با رویکرد صلح و سازش، با رویکرد قانون و حقوق.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، غلامعلی صادقی، ۲۷ آذرماه در آیین افتتاحیه اولین شورای حل اختلاف دانشگاهی که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی برگزار شد عنوان کرد: اخیرا دستگاه قضایی استان در ارتباط با حمایت از علم و پژوهش پرونده موسسه آفتاب را  که اقدامی بی‌نظیر در حوزه مدارج و مدارک علمی بود و متاسفانه اقدامات انحرافی در آن صورت گرفته بود مورد بررسی و پیگیری قرار داد.

وی افزود: بجای اینکه ما از نگاه دادگستری به روی این شورا صحبت کنیم. شما دانشگاهیان باید روی این قضیه بحث کنید تا فراموش نشود. خوب بودن کار سهم شماست و بر روی این قضیه وقت بگذارید و از ابعاد مختلف بررسی داشته باشید. این شورا با محوریت خود اساتید و معتمدان دانشگاه پیش خواهد رفت و بنا نیست نیرویی را معرفی کنیم و عنوان همیار شورای حل اختالاف هم عنوانی است که صد درصد محورش مردمی است و قرار نیست در تصمیمات این نهاد دخالت کنیم. کار ما در این شورا تنها نظارتی کلی است و در محیط دانشگاه این نظارت هم کمرنگ خواهد بود چون مطمئنیم اقداماتی که در دانشگاه صورت می‌گیرد بیش از مواردی است که در نهادهای دیگر در حال انجام است.

بیشتر بخوانید:

رییس کل دادگستری خراسان رضوی  با اشاره به اینکه «واقع مطلب در نظام قضایی و دو قوه دیگر این است که حاصل و نتیجه در این ۴۰ سال پس از انقلاب مطلوب نبوده است»، اظهار کرد: بنای قوه مقننه بر این بوده است که قوانینی را تصویب کند اما  قوانین جزایی روزبه روز توسعه و تکثیر می‌شود و مدیریت همچنان دامنه نزاع‌ها را توسعه داده است. ما در دستگاه قضایی به غیر از آنچه که قوه مققنه باعث و بانی‌اش است کاری از دست ما بر نمی‌آید و باید به پرونده‌های کیفری، اختلافات حقوقی و خانوادگی بپردازیم.

وی افزود: ظرفیت‌های علمی در دانشگاه و حوزه به قوه قضاییه خدمات خوبی داده‌اند و هر چه در این دستگاه داریم خروجی حوزه و دانشگاه در رشته‌های مختلف است. در خراسان بیش از ۸۰۰ قاضی آموزش‌یافته داریم که خروجی کلاس‌ها و زحمات دانشگاهیان و حوزه است و صدها نفر وکیل و کارشناسان متعددی داریم. دانشگاهیان در این قسمت به ما بسیار کمک کردند اما آنچه که امروز آمار و ارقام نشان می‌دهد افزایش میانگین ورودی شعب در دادگاه تجدید نظر است و شرایط خوبی نداریم.

صادقی با اشاره به اینکه «آنچه دو قوه دیگر به ارث گذاشته‌اند  درست یا نارست حاصل باریست که بر دوش دادگستری در حال حاضر نهاده شده است»، مطرح کرد:  آنچه که ما تحمل می‌کنیم بخشی گلایه‌های همکاران است. اما بخشی دیگر آن چیزی است تا الان در نظام قضایی اتفاق افتاده است. این ظرفیتی که ما به عنوان قاضی، وکیل، ضابط کارشناس و کارمند و… داریم، این بار از ظرفیت و توانمان بسیار بیشتر است و این‌ها باهم سازگاری ندارد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه «تقاضای ما این است که تنها نگاهمان قضاوت نباشد و به طرق دیگری باید پیش برویم»، گفت: از آنچه ما در منابع دانشگاهی و توصیه‌های بزرگان در خصوص قضاوت داریم منع شده‌ایم و آنچه که عملا اتفاق افتاده پررنگ شدن قضاوت است. نتیجه این اتفاق شده آمار پرونده‌ها و زندانی‌هایی است که در سال ۹۹ به ما ارائه می‌دهند. قوه قضاییه باید این موارد را پیگیری کند.

وی اظهار کرد: خواهش من این است در مقابل قضاوتی که امروز انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم که به فرهنگ، سنت و آسایش مردم آسیب می‌رساند، طرق دیگر را پررنگ کنیم. این هنر دانشگاهیان است که به فرهنگ و سنت ما کمک کنید که دانشگاه و علم در مقابل قضاوت طرق دیگری را احصا کند.  تصویب قانون نیز هنر دانشگاهیان است که راه‌های دیگر را نشان دهند.

صادقی تصریح کرد: اساتید زحمت می‌کشند قاضی و وکیل تربیت می‌کنند اما نه با رویکرد صلح و سازش با رویکرد قانون و حقوق. هرجا طرفین را برای حل اختلاف دعوت می‌کنم خواهش بنده این است که وکیل حضور پیدا نکند تا زمینه‌های سازشی هم که وجود دارد از بین نرود. آنچه به بنده تا کنون جواب داده سنت‌ها و مداخلات ریش‌سفیدان بوده‌است. اما چرا این محیط دانشگاهی نتواند به بنده و امثال من و موسسات میانجیگری کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: کارشناس و قاضی که امروز دانشگاه تربیت کرده‌است اهل سازش نیست. دادستان‌ها و دیگر افراد محصول کلاس‌های دانشگاه است و  شاگردان شما هستند. نمی‌خواهم بگویم شاید اصلا به میانجیگری اعتقاد ندارند اما اگر شاگرد شما که قاضی و وکیل و کمک‌کار ما می‌شود، رویکرد مصالحه و توافق در او باشد،روند کار تغییر خواهد کرد. از شما تقاضا داریم تا در جهت توسعه و سازش در مرحله تصویب قانون، اجرا و حل اختلافات به ما یعنی مردم کمک کنید.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد: بنده همیشه نگران این تعداد حکم صادر شده هستم که چقدر به فرهنگ ما آسیب می‌رساند و بنیان‌های خانواده را تضعیف می‌کند. اگر این‌ها به صورتی باشد که اختلافی حاصل نشود و با توافق و مصالحه معلوم شود، برکات زیادی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا