اخبار صنفی

نگاهی به ماجرای اسیدپاشی به یک وکیل در یوسف آباد تهران در اوایل سال ۱۳۹۸

وکلاپرس- سه مرد متهم به اسید پاشی و یک زن به اتهام معاونت در اسیدپاشی به یک وکیل دادگستری در محل کارش توسط دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شده‌اند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روزنامه ایران این شهروندان متهم هستند که در تیرماه سال ۹۸ یک وکیل دادگستری را در محل کارش واقع در تهران، از ناحیه شکم مورد اسیدپاشی قرار داده اند.

گزارش اسیدپاشی توسط نگهبان ساختمان

تیرماه دو سال قبل نگهبان یک ساختمان در خیابان یوسف آباد در تماس با پلیس از یک اسیدپاشی خبر داد. پس از آن مأموران کلانتری ۶۴ یوسف آباد به محل اعزام شدند و مرد جوانی را دیدند که از ناحیه شکم بشدت سوخته بود وقتی او را به بیمارستان منتقل کردند.

بیشتر بخوانید:

نگهبان ساختمان در توضیح ماجرا گفت: نیم‌ساعت پیش ۴ مرد و یک زن وارد ساختمان شدند و پس از ورود به دفتر سهراب که وکیل دادگستری است با او درگیر شدند و پس از اسیدپاشی، متواری شدند.

کشف شماره پلاک خودروها با دوربین های مدار بسته

در ادامه مأموران به سراغ بررسی فیلم ضبط شده دوربین مداربسته ساختمان رفتند و مشخص شد چهار مرد و یک زن با یک خودروی سواری پراید و یک تاکسی از محل گریخته‌اند که با به دست آمدن شماره پلاک خودرو متهمان تحقیقات برای دستگیری ادامه یافت.

چند روز بعد وکیل جوان پس از به هوش آمدن و بهبود نسبی در توضیح ماجرا به مأموران گفت: مدتی قبل خانم دکتری که موکل من بود، به سراغم آمد و از من خواست تا وکالت خواهرش نسترن را قبول کنم.

کلاهبرداری ۷۰۰ میلیونی برای گشایش کارها

او می‌گفت خواهرش در یک آرایشگاه زنانه با زنی رمال آشنا شده که آن زن با گرفتن ۱۲۰ میلیون تومان قول داده بود برای حل مشکلات کاری شوهرخواهرش “نسخه سحرآمیزی” بنویسد.

وی ادامه داد: خواهرش وضع مالی خوبی دارد به همین خاطر زن رمال وقتی فهمید با خانواده ثروتمندی روبروست از خواهرم بار دیگر ۷۰۰ میلیون تومان پول درخواست کرده و او را به “جادو و طلسم” در صورت عدم پرداخت مبلغ مذکور تهدید کرده بود. خواهرم نیز بعد از این ماجرا به دادسرای ناحیه ۴ رفت و از آن زن رمال شکایت کرد.

بیشتر بخوانید:

این شد که موکلم آن روز از من خواست تا وکالت خواهرش را قبول کنم و این پیشنهاد را قبول کردم تا اینکه بعد از پیگیری‌های لازم توانستم دستور جلب زن رمال را بگیرم. اما همین موضوع باعث دردسرم شد.

پرچمی که روی میز بود را برداشت و به سرم کوبید …

این قربانی اسیدپاشی ادامه داد: آن روز در دفترم بودم که زن جوانی همراه یک مرد وارد دفتر شد. آن زن چند روز قبل برای انجام کاری به دفترم آمده بود و او را دیده بودم.

بعد از آمدن آنها سه مرد دیگر نیز به دفترم آمدند و مشغول صحبت بودیم که یکباره یکی از آنها به بهانه نوشیدن آب به آشپزخانه رفت. وقتی برگشت پرچمی که روی میز بود را برداشت و به سرم کوبید. دیگری گلویم را گرفت و قصد داشت تا مرا خفه کند، در همین حین بیهوش شدم. وقتی به هوش آمدم سوزش شدیدی روی بدنم احساس کردم و فهمیدم آنها روی شکمم اسید پاشیده و گریخته‌اند. بعد از چند روز هم متوجه شدم پرونده خواهر خانم دکتر سرقت شده است.

اعترافات متهم رمال: متوجه شدم علیه من شکایت شده، به فکر سرقت پرونده افتادم

با اطلاعاتی که وکیل دادگستری به مأموران پلیس داد، ۴ مرد و یک زن شناسایی و بازداشت شدند و در همان مراحل اولیه بازجویی اعتراف کردند که از سوی زن رمال به‌نام مرضیه برای اسیدپاشی و سرقت پرونده نسترن اجیر شده بودند.

به این ترتیب مرضیه بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت و با اقرار به جرمش گفت: بعد از اینکه متوجه شدم علیه من شکایت شده است و سهراب وکالت پرونده را قبول کرده به فکر سرقت پرونده افتادم. به همین خاطر نقشه اسیدپاشی کشیدم و برای انجام نقشه از مرد جوانی که به عنوان پیک موتوری برایم کار می‌کرد کمک گرفتم. او نیز از دیگر دوستانش کمک گرفت.

بیشتر بخوانید:

با افشای ماجرا برای ۴ مرد و یک زن اجیر شده به اتهام اسیدپاشی و برای مرضیه به اتهام معاونت در اسیدپاشی کیفرخواست صادر و پرونده آنها برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در جلسه دادگاه شاکی در جایگاه قرار گرفت و برای متهمان درخواست اشد مجازات کرد.

اسید پاشی در ازای دریافت ۲۰ میلیون تومان

در ادامه مرد ۵۴ ساله که به عنوان پیک موتوری برای زن رمال کار می‌کرد در جایگاه قرار گرفت و بعد از اقرار به جرمش گفت: «چهار سال قبل از طریق خواهرم با مرضیه آشنا شدم و قرار شد برای او کار کنم. می‌دانستم رمال است و در مدتی که با او آشنا شده بودم نسخه‌های “سحر آمیز” را با موتور به مشتریانش می‌رساندم. آخرین بار مرضیه از من خواست سراغ یک وکیل دادگستری بروم و به ازای پرداخت ۲۰ میلیون تومان از او انتقام بگیرم. او ‌گفته بود مشکل او ناموسی است و قصد تنبیه دارد. این شد که قبول کردم و برای انجام نقشه از چند مرد و یک زن جوان کمک گرفتم.

متهم اسیدپاشی: دلم برایش سوخت و اسید را روی شکمش ریختم

او در ادامه توضیحاتش گفت: به همین خاطر موضوع را با اکبر، جواد و سیامک که در آژانس کار می‌کردند در میان گذاشتم. طبق نقشه سیامک به همراه دختر جوانی به‌نام سحر که از قبل دفتر وکیل را بررسی کرده بود به آنجا رفتند و سپس من به همراه اکبر و جواد وارد شدیم و به سهراب حمله کردیم. مرضیه از من خواسته بود تا اسید را روی صورت آقای وکیل بپاشم اما دلم برایش سوخت و اسید را روی شکمش ریختم و فرار کردیم .  البته بعد از کارمان هم ۲۰ میلیون تومان به من داد تا آن را بین خودمان تقسیم کنیم.

آن مرد در حالیکه سرش را پایین انداخته بود، گفت: از کاری که کردم پشیمانم. مرضیه مرا فریب داد و گفت به خاطر مسائل ناموسی با سهراب مشکل دارد به همین خاطر پیشنهادش را قبول کردم.

بیشتر بخوانید:

در ادامه روند بررسی این پرونده در دادگاه، متهمان یک به یک در جایگاه ایستادند و با اقرار به جرمشان توضیحات همدستشان را تأیید کردند و گفتند آنها هم فریب خورده‌اند و زن رمال به آنها دروغ گفته بود.

ادعای جدید مرضیه: رمال بزرگ به طور مرموزی کشته شده است

مرضیه که با قرار وثیقه آزاد بود در این جلسه دادگاه در جایگاه قرار گرفت و با رد اظهاراتش ادعای جدیدی مطرح کرد و مدعی شد: «زمانی که بچه بودم پیش رمالی می‌رفتم و کار رمالی را از او یاد گرفتم. همچنان با آن رمال بزرگ ارتباط داشتم تا اینکه روزی از طرف او اجیر شدم تا از خواهر خانم دکتر مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان اخاذی کنم. او وقتی فهمید از من شکایت شده نقشه اسیدپاشی را مطرح کرد. حالا که این حادثه اتفاق افتاده است آن رمال بزرگ به طور مرموزی کشته شده و از او نشانی ندارم.»

با این ادعا قضات دادگاه ضمن اینکه قرار زن رمال را تشدید و وی را بازداشت کردند پرونده را نیز برای تحقیقات بیشتر به دادسرا برگرداندند.

مجازات اسید پاشی در ایران

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.

هرچند در سال ۱۳۳۷ قانونی با موضوع مجازات بزه اسیدپاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات اسلامی هم می توان در جرم انگاری این عمل غیر انسانی بهره گرفت، اما شواهد و قرائن حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.

بیشتر بخوانید:

اواخر اردیبهشت ماه ۹۸ پنج ماده از ۷ ماده طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در جلسه علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت. پس از اعمال اصلاحات در مواد این طرح نهایتا در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۸، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی، طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را که از شورای نگهبان اعاده شده بود بررسی و اصلاح کردند. در آبان ماه ۹۸ این قانون پس از تایید در شورای نگهبان، جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا