اخبار بین المللیویژه

نگاهی به قوانین دوره کارآموزی وکالت در کشور آلمان

رضا ثابت راسخ ؛ عضو وکلای شرکت هواپیمایی Ryanair و british-airways در آلمان

وکلاپرس ـ دوره کارآموزی وکالت در کشور آلمان دو سال است که در طی این دوره کارآموز بدون داشتن حق انجام وکالت به شیوه مرسوم، باید در حدود ۶ تا ۹ آزمون شرکت کند.

به گزارش وکلاپرس، بعد از قبولی در آزمون وکالت آلمان که پنج روز طول می‌کشد و شامل آزمون کتبی و شفاهی است، حالا نوبت به گذراندن دوران کارآموزی وکالت میرسد تا یک حقوقدان، پروانه وکالت خود را دریافت کند.

آلمان یک کشور ایالتی است و هر ایالت جزئیات خاص خودش برای دوران کارآموزی را دارد ولی بطور کلی یک دوره‏ی کارآموزی دو سال طول می‎کشد.

در این دو سال یک کارآموز باید اصولا پنج مرحله را طی کند و حدود هفت الی نُه آزمون کتبی در کنار یک آزمون شفاهی بدهد. در دادمه مراحل کارآموزی، میزان حقوق دریافتی و تعداد آزمون‎های دوران کارآموزی را بررسی می‏‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

مراحل کارآموزی وکالت در آلمان:

 مرحله دادگاه مدنی

در این مرحله کارآموز وکالت مبانی آیین دادرسی را در یک دادگاه مدنی تجربه می‌‏کند. در این دوران اصولا یک کارآموز هفته‌‎ای یک پرونده می ‏گیرد که باید روی آن کار کند. در کنار کار روی پرونده، کارآموز وکالت در نگارش احکام، کارشناسی پرونده و صدور قرارها به قاضی دادگاه کمک می‌‏کند. مدت این مرحله در هر ایالت متفاوت و از حدود سه ماه الی پنج ماه متغیر است.

 مرحله دادگاه کیفری:

در این مرحله کارآموز وکالت به عنوان دادیار و یا قاضی کیفری در سطح پایین کار می‏‌کند. اگر این مرحله در دفتر دادستانی انجام شود، یک کارآموز بطور مدام در جلسات دادگاه‏های کیفری شرکت می ‏کند. مدت این مرحله در هر ایالت متفاوت و از حدود سه ماه الی پنج ماه متغیر است.

مرحله اداری:

در این مرحله کارآموز باید در یک دفتر اداری دولتی به انجام کارهای حقوقی مشغول شود. این دفتر اداری می‌‏تواند وزارتخانه‏، ادارات پلیس، ادارات دولتی یا دفاتر اتحادیه‏ی اروپا باشد.

وظایفی که یک کارآموز وکالت در این مرحله انجام می‌‏دهد بسته به اداره‏ای که در آن مشغول شده، متفاوت است. مدت این مرحله در هر ایالت فرق می‌‏کند و از حدود سه ماه الی چهار ماه متغیر می ‎باشد.

مرحله وکالت:

این مرحله طولانی‏ ترین مرحله در تمام ایالت ‏ها است که نُه ماه طول می ‏کشد. در این مرحله اصولا کارآموز وکالت در یک موسسه حقوقی مشغول می‌‏شود و سعی می‎‌کند موسسه‎‌ای را انتخاب کند که به موضوع فعالیت آن علاقه دارد.

پیش‏تر در مقاله ‎ای در سایت وکلاپرس توضیح دادیم که در آلمان موسسات حقوقی هرکدام در یک حوزه‏ی خاص فعال هستند که شامل حقوق دریایی، هوایی، تکنولوژی و غیره می‌‏شود. کارآموزان معمولا موسسه‌‏هایی را انتخاب می‌‎کنند که در آینده قصد دارند در آن حوزه فعالیت داشته باشند.

مرحله انتخابی:

در این مرحله کارآموز وکالت آزاد است به انتخاب خودش، به مدت سه الی چهار ماه در یک حوزه‎ حقوقی فعالیت کند. این حوزه می‏ تواند شامل مراحل قبلی مثل کار کردن در موسسه حقوقی باشد و یا انجام کارهای فانتزی مانند کار برای یک باشگاه فوتبال یا یک مجله‏ خبری.

مهمترین نکته این است که این فعالیت حقوقی باشد.

بیشتر بخوانید:

میزان درآمد یک کارآموز وکالت در آلمان:

یک کارآموز وکالت در آلمان در طول مدت دو سال کارآموزی حق وکالت ندارد و از دولت حقوق دریافت می‌‏کند. میزان این حقوق در هر ایالت متفاوت است ولی حدودا ماهیانه هزار و دویست یورو الی هزار و ششصد یورو خواهد بود.

البته از این میزان حقوق، مالیات هم کم می‎ شود و در نهایت چیزی به میزان هزار یورو به کارآموز می‌‏رسد که خرج یک زندگی ساده‏ دانشجویی و اجاره‎ یک اتاق کوچک در آلمان است.

امتحانات در دوران کارآموزی وکالت:

تعداد امتحاناتی که باید در دوران کارآموزی وکالت پاس شوند در هر ایالت متفاوت است؛ اما بطور کلی تعداد این آزمون‏ها حدود شش تا نُه آزمون است. بعد از گذراندن آزمون‏‌های کتبی باید در آزمون شفاهی نیز شرکت کرد.

در پایانِ گذراندن تمام مرحله‏ ها و پاس کردن آزمون‏‌های کتبی و آزمون شفاهی یک کارآموز وکالت، عنوان «حقوقدان تمام» را می‌‎گیرد و لایق دریافت پروانه وکالت کشور آلمان می‌‎شود.

‫۹ دیدگاه ها

  1. به این میگن یک برنامه ریزی دقیق و منظم و پویا . امیدوارم روزی برسه که تو کشور خودمون هم اینطور مهندسی شده به این دوره کارآموزی پرداخته بشه . نه اینکه وکیل محترم در مقام دفاع از موکلش برگرده به قاضی بگه >: “آقای قاضی موکل بنده حالا یه غلطی کرده حبس شو بکن ۳ ماه دیگه جون خودت “

  2. بسیار مقاله خوب و مفیدی بود، تشکر ویژه دارم، امیدوارم از این مقاله ها بیشتر در سایت خوبتان بگذارید، بنابراین آلمان خیلی اصولی و منضبط است، لذت بردم، نکته مهم این است آنجا از شروع کارآموزی به او حقوق هم می دهند نه اینکه بگویند بیمه اجباری بپرداز و هدیه به کانون بده، هنوز نه پول دارد نه چیزی،…. (یک کارآموز وکالت در آلمان در طول مدت دو سال کارآموزی حق وکالت ندارد و از دولت حقوق دریافت می‌‏کند. میزان این حقوق در هر ایالت متفاوت است ولی حدودا ماهیانه هزار و دویست یورو الی هزار و ششصد یورو خواهد بود.)

  3. فراموش نکرده ام مبلغ حق الوکاله خوبی که در آخر دوره کارآموزی گرفتم ناچار شدم همه را به عنوان هدیه اجباری که زمان پایه یک شدن می گرفتند بپردازم… خیلی ستم بود و دوست داشتم آن پول را برای خودم نگه دارم، متاسفانه مدیران وقت کانون وکلا اصلا خوب نبودند، در زمان خانم دکتر رییسی در کانون وکلای اصفهان تحولات خوبی انجام شد از جمله ایشان سهم کانونی بیمه ها را که کانون اصفهان بر دوش وکلا انداخته بود، کم کردند و به وکلا کمک کردند، ارتباطات و نامه نگاری های خوبی داشتند…

    1. ما که زمان تحلیف، پولی به کانون وکلای دادگستری مرکز ندادیم. فقط پول کارت شناسایی و پروانه وکالت پایه یک دادیم.

      1. شما که یک جا داخل حرفات میگی کارآموزی الانم میگی وکیلی .
        اگر لازم بشه عین حرفاتو میدم سایت وکلا پرس منتشر کنه داخل بایگانی هست.
        در ضمن فرمایشات خانم غلامعلی کاملا صحیح هست.

        1. مهندس جان، کجا من گفتم من الان کارآموزم خب شما که همش ناشناسی و حتی یه اسم فیک هم نداری آدرس بده تا مخاطبین سرچ کنند که کجا من گفتم کارآموزم؟! فکر کنم خیلی بهت فشار اومده ….

  4. من که هیچی متوجه نشدم؛ چیشد چیبود چی هست ؟ مگه المانم مالیات میگیره؟ اونا خودشون بیمه گذارن نه اینکه یه تازه کار اول بسم الله مالیات بده

  5. تا وقتی رشته حقوق با ازمون نشه اوضاع درست نمیشه الا دانشگاهه سوپری سرکوچه هر شهر رشته حقوق بیلبورد تبلیغاتی زده بدون ازمون با سوابق تحصیلی ! قیاس ایران با المان کاملا اشتباهه چون نحوه تحصیل اور زمین تا اسمان فرق داره از دانشگاهش بگیر که حقوق میده به دانشجویان تا ترم ۵ که دانشجو میتونه با اخذ برگه کارورزی بره استخدام یه شرکت یا موسسه حقوقی شه یا تو خوده دستگاه قضاییش کار کنه وقتی تحصیل همراه با کاره شک نکنید اونا بهتر از ماهستن تا وقتی دانشجویی که صفر مطلقه و تجربه ای تو دوران تحصیل از محیط دادگستری و…نداشته حتی لایحه و دادخواست نویسیم بلد نیست حتی دفاع کردنم بلد نیست فقط دنباله پوله و موکل ببازه نبازه براش مهم نیست! جامعه ایران فرق داره با کشورا سطح تراز یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا