ویژهیادداشت

هجمه‌ها به نهاد وکالت حظی از واقعیت ندارد اما زمینه‌ای است برای نفی تتمه استقلال

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان در پستی اینستاگرامی سخنان روز گذشته رئیس کمیسیون جهش رونق و تولید را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر محمد رضا نظری نژاد، رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان، در این یادداشت با نقد عملکرد نمایندگان در روند قانون گذاری ها، این هجمه ها را زمینه ای برای نفی تتمه استقلال برشمرد.

 شایان ذکر است روز گذشته و در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، شمس‌الدین حسینی( رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید) در گزارشی از روند اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار کانون های وکلا را نهاد هایی مدعی خود انتظامی توصیف کرده بود که در مقابل قانون گردنکشی می کنند.

بیشتر بخوانید:

محمدرضا نظری نژاد نوشت:

استفاده از واژه «مردم» برای وجیه‌المله شدن و شخصیت شویی

۱- داورانی را می بینیم که رایی پر حاشیه بر مبنای سفارش و یا حتی…، انشا نموده اند، اما توقع آن دارند که این رای در عرصه عمومی به نحو مثبت ارزیابی و صادر کننده ان نیز تحسین وتشویق شود. این داوران علاقمندی بسیاردارند تا در مجامع علمی حاضر، تدریس نموده و در جلسات نقد و ارزیابی سخن گفته و بدین سان خویش را موجه جلوه دهند. این مجالس و محافل ظاهرا علمی، به مثابه پولشویی از پول فاسد، کارکرد شخصیت شویی و وجیه المله شدن را دارد.

هجمه از سوی مجلسی با کمترین مقبولیت مردمی علیه کهن‌ترین نهاد مدنی

۲-«مردم» در ادبیات سیاست پیشگان فعلی دقیقا کارکردی اینگونه دارد. افرادی که نه لزوما بر مبنای شایستگی به صندلی قدرت چسبیده، برای پیشبرد منافع خود از مردم هزینه و به نام انان، در پی کام، نام و مقصود خویش _نهاد قدرت_ هستند.

چه میزان این افراد از مشروعیت مردمی برخوردارند و آیا می توان نمایندگی انان را، مطابق معیارهای یک نظام مردمسالار، درست محسوب نمود، پرسش مهمی است، اما بر کنار از آن، هزینه کردن از مردم برای طرح ها و نفشه هایی که نهاد قدرت برای دیگران می کشد، مشروط به آن است که به دلایل عقلی و یا تجربی بتوان صحت ادعاهای طراحان را مقرون به واقع دانست.

چه میزان مردم با طرح، همسو هستند؟ چه دلایل آماری بر رضایت مردم در زمینه طرح مورد نظر وجود دارد؟ چه استدلال عقلانی بر طرح مورد نظر قابل اقامه است؟ منفعت عمومی و مصلحت اجتماعی طرح مورد نظر چیست؟

جدای از این پرسش ها، اگر توجه کنیم که چرا به کهن ترین و ابرومند ترین نهاد مدنی که تلاش بر تضمین استقلال، جسارت و شجاعت اعضای خود دارد، از سوی نمایندگان مجلسی که دستکم در مقایسه با مجالس پیشین از کمترین مقبولیت مردمی برخوردارند، این همه هجمه وارد می شود، می توان انگیزه ها را دریافت و مقاصد را تشخیص داد.

وضعیت اقتصادی مردم با حضور رئیس کمیسیون جهش تولید چه تحولی یافته است؟

۳_از رئیس کمیسیون جهش تولید در این مجلس که اقتصاد خوانده است باید پرسید که وضعیت اقتصادی مردم با حضور او در مجلس، چه تحولی یافته است؟ دستکم پاسخ دهد دورنمای روشنی برای معیشت و اقتصاد مردمی که سنگ انان را بر سینه می زند و به نمایندگی از انان بر کانون وکلا می تازد، متصور است یا خیر؟ درک باطن امور برای مردم سخت نیست؛

مردم قاعدتا در راستای تحقق حاکمیت قانون، به دنبال تحدید نهاد قدرت و تقویت نهاد های مدنی و جامعه مدنی هستند.

مردم چرا باید به قیمت از بین رفتن استقلال، جسارت وشجاعت وکیلان دادگستری، گسترش حوزه نفوذ نهاد قدرت را به تماشا بنشینند؟ ایا انان حاضرند بدین ترتیب به صورت حاکمیت قانون چنگ بزنند؟

هجمه ها به نهاد وکالت حظی از واقعیت ندارد اما زمینه ای است برای نفی تتمه استقلال که باید به هوش بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا