رایویژه

نمونه رای دادگاه عالی انتظامی قضات درخصوص عدم صدور پروانه وکالت برای مدیر دفتر قضایی

وکلاپرس– به تازگی رأیی از دادگاه عالی انتظامی قضات در فضای مجازی منتشر شده که در آن با تأکید بر برخی نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه با اعطای پروانه وکالت به مدیر دفتر قضایی مخالفت شده است.

به گزارش وکلاپرس، طبق رای  منتشر شده دادگاه عالی انتظامی قضات شکایت یک مدیر دفتر قضایی به تصمیم هیأت مدیره کانون وکلای یزد را که با تقاضای وی مبنی بر صدور پروانه کارآموزی وکالت مخالفت شده بود، با اعلام اینکه «مدیر دفتر قضایی سمت اداری و دفتری است نه سمت حقوقی» رد کرده است.

بیشتر بخوانید: نظریه مشورتی درخصوص ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری

 

متن  رای منتشر شده به شرح زیر است:

«رای دادگاه »

درخصوص شکایت آقای … به تصمیم مورخ ۹۹/۱۰/۲۹ هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری یزد که به موجب آن با تقاضای وی مبنی بر صدور پروانه کارآموزی وکالت باستناد بند « د » ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مخالفت شده است.

با توجه به اینکه یکی از شرایط متقاضی برای برخورداری از امتیاز مندرج در بند مزبور داشتن پنج سال متوالی یا ده سال متناوب سابقه اشتغال در سمت حقوقی در دستگاههای دولتی و … میباشد و همانطور که در نظریه شماره ۷/۳۲۱۵ مورخ ۱۳۸۰/۴/۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه آمده است مدیر دفتر قضائی سمت اداری و دفتری است نه سمت حقوقی موردنظر مقنن در بند «د» ماده ۸ لایحه قانونی استقلال لذا باستناد ماده ۳۴ آئین اجرائی لایحه مزبور اعتراض رد و تصمیم معترض عنه عینا تأیید و استوار می گردد.

این رأی قطعی است.

« شعبه دوم دادگاه عالی انتظامی قضات »

رییس دادگاه: عبدالعلی اللهیاری      مستشاران دادگاه: سیدابوالفضل محمدیان/ محمدتقی طالبی

متن نظریه مشورتی اداره حقوقی درباره سمت مدیر دفاتر خدمات قضایی

نظریه ۳۲۱۵/۷ ـ ۱۳۸۰/۴/۲ اداره کل حقوقی قوه‌قضاییه:

منظور مقنن از سمتهاس حقوقس، آن سمتهایی است که کلاً و ماهیتاً حقوقی باشد، مانند سمت های مشاور حقوقی، نمایندگی قضایی، مدیریت کل حقوقی، ریاست اداره یا دفتر حقوقی و یا معاونت آن

و بنابراین مدیران دفاتر دادگاه ‏ها دارای سمت اداری و دفتری هستند، دارای سمت حقوقی به معنای مورد نظر مقنن نیستند و لذا بند «د» الحاقی ۱۳۷۳/۴/۱۷ به ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری شامل آنها نمی شود.

منبع: دستور

ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری چه می گوید ؟

براساس ماده ۸ اصلاحی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، به اشخاص زیر پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلاء داده می شود:

‌الف – به کسانی که دارای ده سال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضایی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

ب– کسانیکه دارای دانشنامه لیسانس بوده و ۵ سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌آنها نشده باشد.

ج– نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و ۵ سال سابقه کار قضائی در محاکم باشند.

د – کلیه کسانی که دارای لیسانس حقوق قضائی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل ۵ سال سابقه کار متوالی یا ۱۰ سال ‌متناوب در سمت های حقوقی در دستگاه های دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

یک دیدگاه

  1. سلام در قانون استخدام قضات وشرایط عضویت در کانون وکلا چه در قبل انقلاب وچه بعداز انقلاب دارندگان ایسانس در رشته های حقوق ورشته فقه ومبانی حقوق اسلامی می توانستند شرکت کنند انا علیرغم درج این شرط مدرک در ثبت نام عمومی در قانون کانون وکلا متاسفانه عامدانه یا سهوا در بند دال قانون مزور رشته فقه مبانی اسلامی از قلم افتاده وحذف شده فلذا نمایندگان حقوقی دستگاههای دولتی پس از سی سال سابقه نمایندگی حقوقی که بازنشست شده اتد مشمول بند فوق نشده واز حق بدیهی که در همه مقررات بدان تصریح شده وهمانند دارنگان لیسانس در رشته حقوق هم در قضاوت وهم وکالت وهم نمایندگی وکارشناس حقوقی حق شرکت وحضور دارند محروم شده اند ؟!!چرا ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا