یادداشت

نمایندگان مجلس به جای تهدید، عملکرد خود را در ارتباط با قانون تسهیل بازبینی کنند

یادداشت دکتر لیلا رئیسی

وکلاپرس- دکتر لیلا رئیسی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری اصفهان در یادداشتی به چالش های اخیر ایجاد شده در قانون تسهیل اشاره کرده و خواستار اصلاح این قانون شده است.

به گزارش وکلاپرس دکتر رئیسی با اشاره به سخنان اخیر شمس الدین حسینی، می گوید: ای کاش نمایندگان محترم به جای تهدید و ایجاد جنجال، منصفانه و با شنیدن نقدهای مطروحه، عملکرد خود را در ارتباط با قانون تسهیل بازبینی می نمودند!

دکتر رئیسی در بخشی از یادداشتش عنوان داشته: بهنتر است نمایندگان محترم مجلس بجای اصرار بر مواضع خود در مورد قانون تسهیل، در راستای مصالح و منافع مردم و نظام قضایی کشور، با رایزنی و مشورت با متولیان نهاد وکالت و قوه قضاییه، مشکلات مربوط به اجرای این قانون را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام داده تا بیش از این موجب ورود آسیب به نهاد وکالت و نظام قضایی کشور نشود.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت به شرح زیر است:

امروز یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صراحتا کانونهای وکلا را به اعمال فشار بیشتر و حتی سلب صلاحیت های ذاتی از آنها، تهدید نمود. این در حالی است که علاوه بر کانونهای وکلا که مکرر بر ایرادات و نتایج نامطلوب قانون تسهیل تاکید ورزیده اند، برخی از مقامات قوه قضاییه نیز این روزها از مصائب و مشکلات ناشی از اجرای قانون مذکور سخن می گویند.

اکنون این سوال منطقی مطرح می گردد که بهتر نیست نمایندگان محترم مجلس بجای اصرار بر مواضع خود در مورد قانون مذکور، در راستای مصالح و منافع مردم و نظام قضایی کشور، با رایزنی و مشورت با متولیان نهاد وکالت و قوه قضاییه، مشکلات مربوط به اجرای این قانون را شناسایی و در جهت رفع آنها اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام داده تا بیش از این موجب ورود آسیب به نهاد وکالت و نظام قضایی کشور نشده و از تشدید چالش میان نهادهای کشور جلوگیری گردد؟

فلسفه وجودی «قانون خوب»که همیشه در مباحث مربوط به قوه مقننه از آن سخن گفته می شود، در چنین شرایطی بیش از هر زمانی کارکرد خود را نشان می دهد. قانونی که جزء ای جدایی ناپذیر از کلیت نظام قانونی یک جامعه است و نه وصله ای ناهمگون، با اجرای آن مشکلات موجود حوزه مربوطه حل و رفع می گردد، اما مشکلات لاینحل جدید در حوزه مذکور ایجاد نمی کند و نهایت اینکه با تکیه بر معیار عقلانیت هم نیازهای حال جامعه را تأمین می نماید و هم منافع آتی جامعه مذکور را لحاظ می نماید.

به دور از هرگونه تعصب و پیش داوری باید بررسی گردد که قانون تسهیل تا چه حدی ویژگی های فوق را دارد؟ اگر این قانون واجد اوصاف برشمرده شده برای یک قانون خوب می باشد، پس این مشکلات و تنشهای ناشی از اجرای آن به چه علت است؟ اگر قانون تسهیل یک قانون خوب نیست، چه باید کرد تا بیش از این جامعه شاهد معضلات موجود نباشد؟

ای کاش نمایندگان محترم به جای تهدید و ایجاد جنجال، منصفانه و با شنیدن نقدهای مطروحه، عملکرد خود را در ارتباط با قانون تسهیل بازبینی می نمودند، شاید راه برون رفتی از وضعیت تنش زای فعلی فراهم می گردید.

‫۳ دیدگاه ها

  1. ادای استقلال و ژست آزادی و فیگور نهاد مدنی میگیرید
    اما سالهاست حرفه های رشته حقوق رو گروگان گرفته اید.
    آزمون میگیرید، معلوم نیست چجوری محاسبه میکنید و سوالات فضایی اش رو چجوری طرح میکنید
    از غول اول که رد میشیم
    میرسیم به غول اصلی تون
    یعنی اختبار سلیقه ای و امضای طلایی و توصیه های پشت پرده ای
    از این غولم رد بشیم
    میرسیم به آزمون ها و …

    دست از سر حقوق بردارید.
    نمایندگان مجلس خیلی کار خوبی میکنند که شما رو تهدید میکنند.
    چون شما خودتون رو سلطان و ارباب میدونین و به قانون تمکین ندارید و براتون مهم نیست که چقدر باعث مشکل و گرفتاری شدید.

    دوران ابوعطاخوانی و خودمحوری گذشته.
    به قانون تمکین کنید. قانون تسهیل مصوب مجلس این مملکته.
    و شما موظف به رعایتید.
    شما بالاتر از قانون نیستید.
    اگر لازم باشه حتما باید اساسنامه تون رو مورد واکاوی قرار بدن تا پاتون رو از گلوی جوونای مملکت بردارید.

    1. مجلس چرا فکری به حال بورس نمی کند فکر به حال گرانی مرغ نمی کند فکری به حال رانت آقازاده ها نمی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا