گفت و گوویژه

علت استعفای شش عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز

وکلاپرس- وکیل ابوذر نصراللهی علت استعفای شش عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز را عدم تعیین تکلیف وضعیت مدیران تعلیق شده و تعطیلی کمیسیون حقوق بشر در حساس ترین دوره آن عنوان کرد.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا حسن آقاخانی، مینا جعفری، مازیار طاطائی، ابوالفضل غلامی، ابوذر نصراللهی در نامه ای سرگشاده به اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز استعفای خود را از عضویت در این کمیسیون اعلام کردند. وکیل صدیقه حجت پناه نیز استعفای خود را با انتشار یک استوری در حساب اینستاگرامش اعلام کرد.

علت اصلی استعفا عدم تعیین تکلیف وضعیت مدیران تعلیق شده بود

وکیل ابوذر نصراللهی در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص چرایی این استعفا گفت: علت استعفا از چند منظر قابل بررسی است؛ علت اصلی و صریح این بود که در این دوره هیأت مدیره به دلیل صدور رأی انتظامی قضات، بدعت ناشایست ایجاد شد و ۵ نفر از منتخبین وکلا از هیات مدیره کنار گذاشته شدند. اگرچه افرادی که جایگزین شدند در ابتدا قول پیگیری موضوع را دادند اما متاسفانه هنوز با گذشت یک سال از دوره هیات مدیره، رأی موقتی بلاتکلیف مانده است.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: اصل این رأی نیز خلاف قانون و حقوق بشری بود و اگر ما که داعیه دفاع از حقوق بشر را داریم نتوانیم از رأی خود دفاع کنیم، چه دفاعی از سایر آحاد جامعه خواهیم کرد؟ لذا معتقدیم روش در پیش گرفته شده باعث شده است کمیسیون حقوق بشر ناکارآمد شود.

علت دوم تعطیلی کمیسیون حقوق بشر در حساس ترین دوره بود

این وکیل دادگستری با اشاره به مدت استقرار هیات مدیره و نداشتن کمیسیون حقوق بشر گفت: علت دیگر استعفای ما این بود که علی رغم اینکه تعداد قابل توجهی از همکاران ما احضار و یا بازداشت شدند، کمیسیون حقوق بشر وجود نداشت تا با مراجع قانونی مکاتبه کند. فلسفه وجودی این کمیسیون دفاع از حقوق ملت است و باید بتواند مسائل وکلای بازداشتی، مسائل حقوق کوذک، حقوق زنان، مسائل زیست محیطی و… را پیگیری کند حال آن که در حساس ترین زمان وجود نداشت. لذا معتقدیم چیزی جز نام کمیسیون حقوق بشر باقی نمانده و سالبه به انتفای موضوع شده است.

وکیل نصراللهی افزود: در این شرایط تصمیم گرفتیم بهترین اقدامی که در دفاع از حقوق بشر می توانیم داشته باشیم، این است که عضو کمیسیون نباشیم و استعفای اعتراضی داشته باشیم. ضمن احترام به محبت اعضای هیات مدیره که ما را شایسته عضویت در این کمیسیون دانسته اند، اما عدم پیگیری وضعیت مدیران تعلیق شده، عدم ارائه گزارش و درنهایت عدم حصول نتیجه و تعطیلی این کمیسیون در حساس ترین دوره سبب شد ما استعفا بدهیم.

نصراللهی در پایان گفت: برای سایر اعصای محترم کمیسیون آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم نگاهشان به انسان، به ما هو انسان باشد تا بتوانند از حقوق انسان دفاع کنند. از سوی دیگر امیدوارم مدیران همت کنند و به رأی وکلا -که مهم ترین امانت وکلا نزد آنان است- پای بند باشند. معتقدم گرفتاری نهاد وکالت در وضعیت فعلی تاحدودی ناشی از انفعال خودمان بوده است؛ چرا که وقتی برای حقوق ابتدایی خود امکان دفاع نداریم، طبیعی است در مسائل شدیدتر با مشکل مواجه شویم.

بیشتر بخوانید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. اگر همه مسولین ارشد کانون وکلا یکدفعه اخراج بشن خللی در کشور ایجاد نمیشود بلکه مردم شادمان هم میشن کشور ابرقدرت است جلو امریکا قد علم میکند چه علمی چه نانو وووسپاه هست مثل شیر محافظت میکند قحت تحصیلکرده حقوق نیست که شماها از امینی حقوقدانانی که در غرب اجیر وپناهنده شدن بالاتر نیستید سید حسن امامی بروجردی اتفاقی افتاد؟؟

  2. هیچ اشکالی نداره بلکه خیلی هم خوبه شماها استعفا بدید و افراد لایق و شایسته که اتفاقاً کم نیستند……

  3. پس معلومه این افراد با اون افراد هیات مدیره در یک تیم بوده اند وگرنه کار برای حق بشر چه ربطی دارد که با این بهانه های واهی استعفا دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا