اخبار صنفیویژه

نایب رئیس کانون وکلای مرکز: طبق رویه یک ماه تا یک ماه و نیم بعد از آزمون وکالت نتایج اعلام می‌شود

وکلاپرس ـ دو نائب رئیس کانون وکلای مرکز درباره آزمون وکالت، مرکز وکلای قوه قضائیه، شرایط کارآموزی، قانون تسهیل و زمان اعلام نتایج آزمون کارآموزی وکالت سخن گفتند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، محمد شاه محمدی نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در نشستی درباره روابط بین اسکودا و کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: ما با اسکودا هیچ مشکل اساسی و زیربنایی نداریم و اهداف مشترکی داریم و چالشی بین کانون‌ها از جمله کانون وکلای مرکز با اسکودا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: موضوعی که الان چالش ما است، این است که  کارآموزان وکالت  درخواست دارند که در دوره کارآموزی اختبار نداشته باشند و معتقدند همین که آزمون ورودی وکالت را دادند دیگر تمام است و چرا باید از آنها در دوره کارآموزی آزمون گرفته شود. ما قانون را اگر چه اشتباه بود اما به نحو احسن اجرا کردیم و ظرفیت پذیرش ما ۴ برابر شد؛ گرچه کار سختی بود. کارآموز باید بتواند لایحه بنویسد. متاسفانه در جلسه آموزشی هنوز بعضی از کارآموزان نمی توانستند لایحه بنویسند. کارآموزی که آزمون و اختبار ندارد، چه انگیزه‌ای دارد که در کلاس حضور یابد و مطالب را  یاد بگیرد.

این وکیل دادگستری یادآور شد: داوطلبانی که در آزمون وکالت شرکت کرده و موفق به اخذ نمره قبولی در این آزمون می شوند، باید در یک دوره کارآموزی ۱۸ ماهه شرکت کرده و پس از پایان دوره کارآزموزی شان در آزمون اختبار شرکت می کنند.

وی درباره ادغام کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضاییه گفت: تا جایی که می دانیم و اگر نظرسنجی هم شود، دوستانی که در مرکز مشاوران قوه قضاییه  هستند تمایل دارند که آنها در کانون وکلای دادگستری جذب شوند. مضافا باید دید برای سیستم قوه قضاییه  و حتی حاکمیت و مردم کدام، به صلاح است؟ اعتبار رای دستگاه قضایی ما به این است که یک وکیل، مستقل در مراحل دفاع باشد. کانون‌ها مستقل‌اند  و به نفع مردم و وکلا است که مرکز مشاوران قوه قضاییه در کانون ها ادغام شود.

شاه محمدی درباره تجمیع آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضاییه و کانون‌ها ادعا کرد: اگر آزمون  وکالت تجمیع شود، سطح آزمون وکالت مرکز مشاوران هم ارتقا می یابد. کانون وکلا و اتحادیه مایل هستند که متقاضیان مرکز مشاوران در آزمون ما شرکت کنند.

وی درباره تفاوت آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز مشاوران قوه قضاییه گفت: مهمترین تفاوت این آزمون‌ها کیفیت آن است. آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری باکیفیت تر و سخت تر است و بسیاری از افرادی که در آزمون کانون وکلای دادگستری شرکت می کنند، در مرکز مشاوران قوه قضاییه شرکت نمی کنند و معمولا اگر کسی در دو آزمون وکالت شرکت کند و در این دو آزمون قبول شود، کانون وکلا را انتخاب می کند.

به  گزارش ایسنا، در ادامه  سهیل نظری یکی دیگر از نواب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره آزمون وکالت ۱۴۰۲ گفت: آزمون برگزار شد و برگزار کننده آن سازمان سنجش بود و باید منتظر ماند تا سازمان سنجش نتایج را اعلام کند؛ اما مطابق رویه گذشته یک ماه تا یک ماه و نیم بعد نتایج اعلام می شود.

وی درباره انتقاد داوطلبان به برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ علی رغم تعطیلی کشور گفت: بسیاری از داوطلبان معتقد بودند که باید آزمون زودتر برگزار شود و به تعویق نیفتد و تاخیر را منافی حقوق خود می دانستند. از طرفی هم بعضی از داوطلبان از گرما گله داشتند. همچنین تغییر و هماهنگی با سازمان سنجش هم برای تغییر زمان برگزاری این آزمون مشکل بود.

نظری در ادامه با طرح این سوال که چرا  در جامعه وکالت دلسردی حاکم شده است؟ گفت: وکلا احساس می کنند صدایشان شنیده نمی شود و متضرر آن جامعه خواهد بود. مکرر از تریبون‌های رسمی به جامعه وکالت اتهام می زنند؛ در حالی که ما قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را به بهترین شکل اجرا کردیم و اتهام زدن به جامعه وکالت ناپسند است.

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. واقعا خدا از حق ما داوطلبان به خاطر این آزمون سخت نمی‌گذره.اگه همین اتفاق به جور دیگه ای واسه بچه هاتون نیفتاد .حالا می‌بینید که آه این همه داوطلب میگیره شمارو.

    1. دادسرای انتظامی وکلا مرکز،که خود باید،نسبت ب تخلف وکلا،بر اساس قوانین برخورد کند عضوی از اعضا ان دادسرا خودمتخلف و پایمال کنند حقوق مردم میباشد،و اکنون عضو ارشد کانون مرکز بوده،با این روش آموزش و آزمون گرفتن از تعدادی نیروی سلامت کشور، را جذب و بصورت چارت بندی وهرم وارم ب تخلفات خود(بعضی از اعضا) ب پایمال کردن حقوق مردم میباشند،

  2. چه اصراری به استفاده از نام مرکز مشاوران است؟ آیا آنان وکیل نیستند؟ تا چه زمانی این تخطئه نسبت به وکلای نهاد دیگر غیر از کانون تمام می شود؟ هردو آزمون را سازمان سنجش میگیرد. پس آیا ممکنه یکی غیر استاندارد باشه؟ وکلای محترم کانون به چه معیاری می‌فرمایند که آزمون ورودی خودشان با کیفیت تر است. یکطرفه به قاضی، راضی بازمیگردد. واقعا عواقب این رقابت ناسالم بین دو نهاد وکالت که بیشتر هم از سوی یک نهاد بر طبل آن کوبیده می‌شود به کجا ختم میشود؟ نفع نهاد وکالت؟ استقلال آن؟ همین مصوبه خطرناک تسهیل دست‌پخت همین تنش ها و سو استفاده از آن نیست؟ اگه واقعا به فکر نهاد وکالت هستن هردو بنشینند و لایحه نهاد ملی و مستقل وکالت را به سرانجام برسانند

    1. آقای دانش تفاوت مرکز وکلا و کانون وکلا در استقلال آنها است . مرکز مشاوران (وکلا)قوه قضاییه زیر مجموعه ای از قوه قضاییه است در حالی که کانون وکلا یک شخصیت حقوقی خصوصی مستقل است و لایحه استقلال دارد . در تمام دنیا نهاد وکالت باید نهادی مستقل باشه و هیچ گاه وکیل نمیتونه زیر مجموعه قوه قضاییه باشه .

      1. چه ربطی دارد؟؟
        چرا راه به بیراهه کج میکنید؟؟
        بحث استقلال توی این متن و خبر مربوطه، اصلا رکن اصلی و اساسی نیست.
        از طرفی
        بحث استقلال نه برای کانون مطلق است و نه برای مرکز کاملا منتفی
        بحث بر سر تخطئه است.
        هی میگن مشاوران، مردم فکر میکنن واقعا مشاورن و نه وکیل.
        آیا وکیل نیستن؟
        هم بر خلاف قانونه، هم بر خلاف حسن رفتار حرفه ای و هم بر خلاف اخلاق.
        مگر وکلای همان نهاد به ادعای شما غیر مستقل، وکیل نیستن؟؟؟ مستقل عمل نمیکنن؟؟
        سفارش پذیرن؟؟
        در ضمن بروید و مطالعه کنید برخی از دول در همین اروپا توسط وزارت دادگستری و یا همان قوه مربوطه به امر دادگستری به صدور مجوز وکالت مبادرت میکنن. نمونه اش بلاروس
        متاسفانه فقط چند اصطلاح رو به صورت غلط به کار میبرن. استقلال، استقلال.
        مگر مصوبات قانون ساز کانون بدون تصویب وزیر عدلیه یا کنونا ر ق ق رسمیت دارد؟؟؟
        استقلال مطلق یا مقید؟؟؟
        مرکز وکلا استقلال ندارد؟ چون فقط رئیسش را رئیس قوه قضائیه انتخاب میکند؟
        بله استقلالش مقید تر از کانون است.
        بس کنید این تخطئه غیر اخلاقی را‌.
        راجع به IBA که همش در ادبیات کانونی ها به کار میره را ، بروید بخونید. آیا مانعی است که مرکز وکلا عضو آن شود؟ خیر.
        بر اساس شرایط عضویت در اساسنامه عرض می شود. خیر. پس عضویت در آن هم معیار تمییز نیست.
        در ضمن این همه گفت و گفت ولی آخرش با وحدت تمام کرد. وحدت برای نهاد وکالت، استقلال واقعی و موثر اون.
        ولی شما – همان طور که منطوق و مفهوم کلامتان مشخص است- و نیز بسیاری مثل شما فقط داعیه تفرقه گونه دارند و خواهند داشت که بر خلاف فلسفه اثر گذاری اصل نهاد وکالت است.
        خیالتان راحت، با این روند منتظر باشیم تا حلوای وکالت و استقلالش را بخوریم.

        1. جواب .
          بحث بر سر کاسبی و درآمد زایی از امر وکالت نیست . موضوع برسی حقوقی و ذاتی وکالت است من قانون کشور بلاروس را نمیدانم حتی نمیدانم این کشور ناشناخته چه اهمیتی و تاثیری در علم حقوق داشته .
          شما بروید و در قوانین آمریکا مفهوم و ماهیت استقلال ، وکیل ، وکالت را برسی کنید .
          وکیل نباید زیر مجموعه قوای حکومتی باشد .

          1. قضاوت استدلالتان بر عهده وجدانتان و سایرین.
            خدا عاقبت امر وکالت را به خیر کند.

        2. ازمون سال ۱۴۰۱ کانون باید امسال برگزار شود معوقه ایی که بدلیل کرونا برگزار نکردن تو سال ۱۴۰۱ و کارزار تشکیل شد و تقاضای برگزاری برای امسال توسط مجلس دستور داده شد به کانون

  3. یادآوری بر اینکه: ادعا بود که همه نهاد های متبوع صدور پروانه ها یک نوع خاصی اند، ولی تحقیقا این طور نیست.
    خود سلف کانون هم از ۱۳۰۹ تا ۱۳۳۱ چگونه بود؟ حکومتی محسوب نمیشد؟.
    درواقع مسئله تخطئه بود.
    بحث بر سر وکیل بودن وکلای مرکز وکلا و نیز استقلال خود وکیل بود. که واقعا، بیش از ۲۰ هزار وکیل مرکز وکلا ، هم وکیلند و هم از استقلال کافی برخوردارند.
    از طرفی این بحث با استقلال نهاد متبوع وکیل، در عین ارتباط ولی از جهاتی کاملا متفاوت است. حدود و ثغور آن مختصرا، در پاسخ قبلی ذکر شد.
    مرکز وکلا هم می‌تواند مانند کانون وکلا روند استقلال کامل تر را در سال های آتی و طی لایحه جامع وکالت و نهاد ملی وکالت طی کند. به شرطی که اتحاد اتفاق افتد و افرادی خود را تافته جدا بافته ندانند.
    .
    اما اکنون و راجع به استدلال آخر
    این همه خلط مبحث و آخر هم اشاره به اهمیت یا عدم اهمیت رویه یک کشور!!!!
    اینکه اصلا رویه یک کشور ملاک است و اصلا رویه کدام کشور ملاک است، خود بحث دیگری است.
    .
    قضاوت استدلالتان بر عهده وجدانتان و سایرین.
    خدا عاقبت امر وکالت را به خیر کند.

    1. دوست عزیز بحث بر سر وکالت و ماهیت آن بحثی است که نیاز به مباحثه رو در رو دارد و صرفا با پیامک دادن تفهیم موضوعی اتفاق نخواهد افتاد ولیکن اگر منظور شما کسب درآمد از شغل وکالت است بله فرقی بین وکلای کانون و مرکز مشاوران(وکلا به قول دوستان ) موضوع ماده ۱۸۷قانون توسعه اقتصادی و فرهنگی و… نیست .
      و مردم از همه جا بی خبر به هر دوی مجازین به امر دفاع مراجعه میکنند .و خواهش میکنم یک بار قانون مذکور در بالا را همه خوانندگان یک بار مطالعه بکنند .
      موفق و پیروز باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا