اخبار صنفیویژه

نامه اسکودا به کانون های وکلا برای اعلام آمار پرونده‌های وکالت معاضدتی و تسخیری

وکلاپرس- رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از کانون‌های وکلای دادگستری درخواست کرد آمار پرونده های تسخیری و معاضدتی وکلا در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را اعلام کنند.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جعفر کوشا، رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، در نامه ای به کانون های وکلای سراسر کشور درخواست کرد تا آمار پرونده‌های معاضدتی و تسخیری در سال‌های ۱۳۹۸و ۱۳۹۹ که منتهی به صدور تصمیم نهایی شده است را اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: تأمین بودجه وکالت معاضدتی و تسخیری

متن نامه به شرح زیر است:

احتراماً همانگونه که مستحضر هستید به استناد موافقتنامه ۶۰۱۵۳۳ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱  فیمابین سازمان برنامه و بودجه و قوه قضاییه و تفاهم نامه بودجه معاضدتی و تسخیری نسبت به آمار اعلام پرونده‌های معاضدتی و تسخیری در سال‌های ۱۳۹۸و ۱۳۹۹ که منتهی به صدور تصمیم نهایی شده و وکلای معرفی شده کار معاضدتی و تسخیری خود را به اتمام رسانده تا تاریخ هفته ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ به اتحادیه اعلام نمایید

جعفر کوشا
رییس اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران

 

لازم به ذکر است اگرچه چند سالی است در بودجه سالانه کشور پرداخت دستمزد وکلای معاضدتی و تسخیری به استناد ماده ۳۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری تصویب شده است اما این الزام قانونی عملی نمی‌شود.

 

درخواست رییس اسکودا از رؤسای کانون های وکلا برای اعلام آمار پرونده‌های معاضدتی و تسخیری

از قانون آیین دادرسی کیفری:

ماده ۳۴۷- متهم می‌تواند تا پایان اولین جلسه رسیدگی از دادگاه تقاضا کند وکیلی برای او تعیین شود. دادگاه در صورت احراز عدم تمکن متقاضی، از بین وکلای حوزه قضایی و در صورت عدم امکان از نزدیکترین حوزه قضایی، برای متهم، وکیل تعیین می‌نماید. در صورتی‌که وکیل درخواست حق ‏الوکاله کند، دادگاه حق ‏الوکاله او را متناسب با اقدامات انجام شده، تعیین می‌کند که در هر حال میزان حق ‏الوکاله نباید از تعرفه قانونی تجاوز کند. حق ‏الوکاله از محل اعتبارات قوه قضاییه پرداخت می‌شود.

تبصره – هرگاه دادگاه حضور و دفاع وکیل را برای شخص بزه ‏دیده فاقد تمکن مالی ضروری بداند، طبق مفاد این ماده اقدام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا