اخبار کانون ها

مهلت پنج روزه برای تصمیم گیری کانون ها

هیات مدیره کانون ها درباره نحوه تعامل با قوه قضاییه در مورد اصلاح آیین نامه تصمیم گیری خواهند کرد

وکلاپرس- دکتر علیرضا آذربایجانی مشاور رییس اسکودا، از تصمیم کانون های وکلا پس از اجلاس اصفهان برای جمع بندی و اظهار نظر در مهلت پنج روزه درباره نحوه تعامل با قوه قضاییه در مورد اصلاح آیین نامه لایحه استقلال خبر داد. اجلاس روسای کانون های وکلای دادگستری کشور روز پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ به میزبانی کانون وکلای دادگستری اصفهان با حضور محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه، لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور و علیرضا آوایی وزیر دادگستری برگزار شد.

از مجموع اظهار نظرها و اخباری که تاکنون راجع به محتوای اجلاس به گوش رسیده است، ظاهرا گام های مثبتی در مسیر حل چالش اصلاح آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا برداشته شده است و مهلت پنج روزه به کانون های وکلا برای تصمیم گیری در این باره از عزم جدی اسکودا برای به نتیجه رساندن کار دارد.

دکتر علیرضا آذربایجانی در باره مهلت پنج روزه به کانون ها در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

همایش روسای کانون های وکلای دادگستری به میزبانی کانون اصفهان با تحلیل آیین نامه وکالت در بیست دوم خرداد در اصفهان تشکیل شد. آقای دکتر محمد مصدق و خانم دکتر لعیا جنیدی، معاونین حقوقی قوه قضائیه و رییس جمهور و جناب آقای علیرضا آوایی وزیر دادگستری نیز در این جلسه شرکت و مقارن با استماع نظر کانونهای وکلا (که اهم آنها: توجه به حفظ استقلال و ماده بیست و دوم قانون وکالت و توفیر مقام های پیشنهاد دهنده و تصویب کننده بود…)، گردش اقدامات، آخرین وضعیت پیگیریهای مرتبط و پیشنهادات موثر در بهینه سازی شرایط موجود (از جمله: حکم مندرج در بند سیزدهم سیاستهای کلی مرتبط با امنیت قضایی در خصوص تعیین ضوابط جدید برای وکالت، تنفیذی سال هشتاد و یک، مقام رهبری و نحوه نظارت قوه قضاییه، تعارض بعضی از مواد وکالت با مقررات و آرای بعدی دیوان عدالت و انقضای حدود هفتاد سال از تاریخ تصویب و …) را مطرح کردند.

استنباط شخصی از مجموعه اظهارات مشارالیهم (مسئولین فوق)، تاکید بر تعامل با قوه قضائیه در جهت تدوین آیین نامه بود. نظر به این که وکالت ضمن این که شغل وکلا و تامین کننده معاش می باشد واجد وجهه عمومی نیز هست و استقلال این نهاد مهم پیوند با حقوق عمومی داشته و توجه به جایگاه اساسی قوه قضائیه در تضمین این مهم نباید مورد غفلت قرار گیرد و ضرورت استفاده از خردجمعی از طریق کسب آرای اعضای هیات مدیره ها به نمایندگی وکلا و با هدف اصلی حفظ استقلال، توافق شد: با اعطای مهلت پنج روزه (با این توضیح که منظور از این مهلت، توافق بر امعان نظر کانونها و از طرف اتحادیه تعیین شده است)، کانونهای عضو با توجه به استماع آخرین نظرات قوه قضائیه، موضوع را در جلسه فوق العاده هیات مدیره های خود مطرح و نظر نهایی در خصوص اصل و نحوه پیشنهاد و تعامل با قوه قضائیه را جهت جمع بندی نهایی در اختیار اسکودا قرار دهند. امید است به دور از حاشیه پردازیهای رایج و با عنایت به جمع بندی از خرد جمعی وکلا، بهترین راه حل برای اعلام به قوه قضائیه در هفته آتی اتخاذ و نتیجه خیر نیز در جهت حفظ استقلال این نهاد ارزشمند حاصل گردد.

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا