اخبار قوه قضاییهویژه

معاون اول قوه قضائیه: کانون های وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضائیه وکلای مورد تایید «خودشان» را به عنوان وکلای مشمول تبصره ماده ۴۸ معرفی کنند

وکلاپرس- معاون اول قوه قضائیه از کانون های وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضائیه خواست وکلای مورد تایید «خودشان» را به عنوان وکلای مشمول تبصره ماده ۴۸ معرفی کنند.

طبق تبصره اصلاحی ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که از ابتدا محل بحث و انتقادات فراوانی بوده است، در مرحله تحقیقات مقدماتی جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی متهم فقط می تواند وکیل خود را از میان وکلای مورد تایید قوه قضائیه انتخاب کند.

با این حال به سبب محدودیت وکلای تایید شده از سوی قوه قضائیه و همین طور عدم رغبت احتمالی برخی از این وکلا برای ورود و دفاع در پرونده های خاص امنیتی، مشکلاتی برای مردم در زمینه دسترسی به وکیل مخصوصا پس از حوادث اخیر ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان حجت الاسلام محمد مصدق کهنمویی معاون اول قوه قضائیه در این باره گفته است: قوه قضائیه به هیچ عنوان به دنبال ایجاد انحصار در خصوص دفاع از حقوق مردم نیست و از کانون های وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه درخواست داریم، افرادی را که مورد تأیید خودشان هستند را به عنوان وکلای مشمول تبصره مذکور معرفی کنند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: تا زمانی که تبصره ماده ۴۸ به عنوان قانون وجود دارد ما مکلف به اجرای قانون هستیم، اما نمی توان این قانون را به نحوی تفسیر کرد که باعث محدودیت درحق دفاع و کاهش دسترسی به وکیل شود.

وی تاکید کرد: این تبصره صرفأ ناظر به مرحله مقدماتی در جرایم خاصی است و ما بنا داریم هر تعداد وکیل که کانون های وکلا و مرکز وکلا صلاحیت آنها را تأیید و به قوه قضائیه معرفی کنند، به عنوان وکیل مشمول تبصره مذکور اعلام نماییم.

تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری:

در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده (۳۰۲) این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشد، انتخاب می‌نمایند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا