گفت و گو

مصوبات نهایی نشست اخیر هیأت عمومی اسکودا دقیق‌تر از گذشته تنظیم شد

وکلاپرس- وکیل سید سعید پرور ضمن ارائه گزارشی از جزئیات نشست چهل و نهمین هیأت عمومی اسکودا گفت: برخلاف جلسات گذشته مصوبات نهایی منجز و دقیق تر تنظیم شده است.

به گزارش وکلاپرس، نشست فوق العاده هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۹ با حضور اعضای هیأت مدیره کانونهای وکلا و هیأت رئیسه اسکودا و نمایندگان شورای اجرایی در هتل پارسیان اوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

وکیل سید سعید پرور که در این نشست حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به ارائه گزارشی از نشست اخیر هیأت عمومی اسکودا پرداخت و گفت: این جلسه به طور فوق العاده و جهت بررسی و تصمیم گیری درخصوص دستورالعمل ماده ۱۶۱ آیین نامه لایحه استقلال، نحوه واکنش کانون های وکلا به مصوبه تحقیق و تفحص مجلس و همچنین موضوعات مرتبط با نهاد وکالت در لایحه برنامه هفتم توسعه تشکیل گردید.

این وکیل دادگستری ضمن توضیح مختصری درباره شروع نشست گفت: پیش از آغاز جلسه و حین گزارش هیات رییسه اتحادیه، گلایه اول هیات رییسه اتحادیه سراسری این بود که این جلسه می بایست در زمان ضرورت (یعنی حدود سه هفته پیش) تشکیل و در باب موضوعات مربوط به دستور جلسه در زمان سریع تری تصمیم اتخاذ می شد و در مقابل نیز تعدادی از اعضای هیات عمومی قائل بر این بودند که این جلسات باید در شرایط کنونی مستمرا تشکیل شود و حتی هر دو هفته از طریق فضای آنلاین اعضای هیات عمومی تشکیل جلسه دهند.

صحبت در باب مسائل روز و مبتلابه نهاد وکالت

پرور با اشاره به آغاز جلسه با نطق رییس اسکودا گفت: جلسه با نطق دکتر کوشا آغاز و در باب مسائل روز و مبتلابه نهاد وکالت صحبت شد. هرچند متاسفانه همچون نطق آغازین و پایانی اجلاس اهواز وی انگشت اشاره خود را درخصوص جهت گیری های نمایندگان مجلس و عدم اقبال نهاد وکالت در مقابه با طرح ها و لوایح علیه این نهاد، همچنان به سمت تعدادی از افراد و کانون ها نشانه رفت و با تکرار این مطالب، دلایل ایجاد سوگیری افرادی چون آقایان نقدعلی، شمس الدین حسینی و حاجی دلیگانی  را مواجهه برخی از وکلا با ایشان ازجمله انتشار صدای آقای نقدعلی در جلسه علنی مجمع نمایندگان اصفهان و همچنین بیانیه کانون وکلای مازندران و اظهارات برخی از وکلا در انتقاد از عملکرد مجلس تشریح نمود.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: هرچند نیک میدانیم این موضوعات بی شک عکس العمل است و در مقابل یک عمل انجام شده و به طور مثال انتشار صدای آقای نقدعلی به دلیل حذف قسمت توهین آمیز صحبت های ایشان علیه نهاد وکالت در صفحه اینستاگرامی این نماینده علتی جز افشاگری از نوع ادبیات سخیف یک نماینده و پرده برداشتن از باطن طرح تسهیل که سراب اشتغال و آمار کذایی ایجاد شغل نبوده و فی نفسه فطرت یک وکیل افشاگری و خاطر نشان کردن حقوق افراد است.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: همچنین درخصوص بیانیه های صادره باید گفت کانون های وکلا یقینا از قدرت اجرایی برخوردار نیستند اما بی شک بازوی پرتوان آنها، قلم و افکار عمومی است؛ بدین جهت انتشار بیانیه ها و انجام نشست های خبری و اطلاع رسانی از روند قانون گذاری و نقد در مسیر تحول قانونی یک کشور و تذکر در باب کم و کاستی ها از وظایف ذاتی نهاد وکالت و تکالیف اصلی وکلای دادگستری است. هرچند مذاکره باید در سطح مدیریتی انجام شود و چانه زنی ها و تعامل ها در سطوح مدیریتی بی شک جایگاه ویژه ای دارد اما از قدرت نفوذ افکار عمومی و آگاهی بخشی به طرق معمول نباید غافل شد.

نقطه قوت جلسه اخیر استقرار هیات رییسه ای متعادل بود

پرور با ارزیابی این نشست به تشریح نکات قابل توجه و مثبت جلسه پرداخت و گفت: آنچه بیش از پیش در این جلسه ظهور و بروز داشت، استقرار هیات رییسه ای متعادل در جلسه بود. از موضوعات قابل توجه در نحوه اداره این جلسه در هر بخش (از دستور جلسه گرفته تا دریافت پیشنهادات اعضای هیات مدیره ها و در نهایت تدوین آنها برای رای گیری نهایی) بود. هرچند انتظار میرفت در سنوات گذشته نیز نحوه اداره جلسات به این ترتیب باشد اما اجرای حداکثری آن توسط هیات رئیسه جلسه از نقاط قوت این جلسه بود.

او گفت: ماحصل دریافت پیشنهادات مختلف و درج آن در تابلو اعلانات در زمان رای گیری که گاهی تعداد آن به ۷ پیشنهاد نیز رسید، این بود که برخلاف جلسات گذشته مصوبات نهایی منجز و دقیق تر تنظیم شده و حتی همگی دارای مهلت و ترتیب عمل است. حتی در مواردی میبینیم نتیجه عدم انجام یک مورد و جایگزین آن نیز مشخص شده است.

وی همچنین اظهار کرد: آنچه همواره مورد انتقاد بوده و هست نحوه نگارش دستورات جلسه است که معمولا به دلیل اجمال یا کلی بودن به عدم تصمیم گیری می انجامید؛ حال آن که با اعمال روش جدید و البته دقت در نحوه ریاست جلسه که به غیر از اقتدار در رعایت انتظام لازم در زمان صحبت کردن افراد، مسئولیت خود را به خوبی انجام داد خروجی این جلسه میتواند در قالب مصوبات قابل اجرا ظهور پیدا کند.

شگفتانه نشست تاکید معدود اعضای هیات مدیره بر ادامه رفتارهای پوپولیستی بود

سعید پرور ضمن انتقاد از برخی رفتارهای مدیران گفت: از شگفتانه های این جلسه اصرار و تاکید معدود اعضای هیات مدیره چند کانون در ادامه توسل به رفتارهای پوپولیستی همچون انتشار عکس و نظرهای موافق در فضای مجازی، به جای در دستور قرار دادن موضوع اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال بود. مطلبی که با انتشار یک تصویر از حضور احدی از کارآموزان در محل استقرار یکی از کانون ها در جلسه هیات عمومی به اوج خود رسید و  انتقاد جدی بسیاری از اعضای هیات مدیره را نیز در پی داشت.

پرور افزود: موضوعی که علی رغم خارج از دستور بودن و وجود موضوعات مهمی چون دستورالعمل ماده ۱۶۱ -که عملا کمتر از ۴ ماه به ضرب الاجل تهیه آیین نامه آن باقی است- و همچنین خطرات موادی از برنامه هفتم توسعه که می‌تواند در صورت تصویب نهاد وکالت را از استقلال در صدور و ثبت و تمدید پروانه خلع و عملا استقلال اداری کانون ها را زیرمجموعه وزرات اقتصاد قرار دهد و مخاطره طرح اخیرالتصویب در مجلس که طی آن شرکت های خصوصی را نیز مجاز به استفاده از نماینده حقوقی در دعاوی دانسته است، بی شک نمیتواند محلی از توجه داشته و اولویت کنونی کانون ها نیست.

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار کرد: اینکه مدیری در نهاد وکالت اولویت ها را نمیشناسد و مخاطره امروز را در رأس امور نمیداند و حتی در باب آنها اظهار نظری ندارد اما مسائلی با اهمیت کمتر را با اصرار و به ترتّب و حتی خارج از موضوع جلسه اظهار و طرح می نماید جای بسی تاسف است. صراحتا میگویم که این افراد هیچ گونه ابراز نظری در باب سه دستور مهم جلسه نداشتند و به نظر میرسید افراد حاضر در جلسه اکثر از مخاطرات موارد مذکور بی اطلاع بودند!

بیشتر بخوانید:

ماحصل مبتنی بر خرد جمعی؛  مخالفت های قانونی توأم با ادامه مذاکرات

این فعال صنفی با اشاره به گزارش نایب رییس اول اتحادیه در باب اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه گفت: به صراحت مطرح شد که پیشنهاد اصلاح این بخش از آیین نامه قبلا در دستور کار هیات اجرایی بوده و جلسه مذکور با آن مخالفت شده است و اکنون طرح این مطلب با وجود نظارت استصوابی قوه قضاییه بر پیشنهاد کانون ها و در وضع فعلی احتمال خروجی خارج از انتظار کانون ها را در پی دارد. مطلبی که عقلانی به نظر میرسد و البته باید به آن توجه نمود؛ زیرا تجربه قبلی نشان میدهد اجرای ماده ۲۲ لایحه استقلال به کیفبت مندرج در قانون نه تنها رخ نداد بلکه خروجی آیین نامه ای بود که بیش از ۲ سال محل مناقشه قرار گرفت و دست آخر نیز به غیر از اصلاح تعدادی از مواد که بیشترین تناقض با استقلال نهاد وکالت را داشتند چیزی عاید کانون ها نشد.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: آنچه را که می توان ماحصل مبتنی بر خرد جمعی دانست و به نظر بنده راه گشاست و مصادیق آن در مصوبات جلسه اخیر آشکار است، مخالفت های قانونی توأم با باز گذاشتن راه مذاکره و البته پیشنهاد راهکارهای به بن بست رسیدن مذاکرات است. آنچه روشن است لزوم وجود مذاکره در هر شرایطی است و آنچه مسلم است تذکر مکرر قانون و تقاضای احترام به آن از سوی نهاد های دولتی و قوای سه گانه است.

استقبال از نشست های خبری کانونها و اسکودا جهت شفاف سازی

پرور ضمن مقایسه نشست اخیر با نششست های سابق گفت: یکی دیگر از نقاط قوت این جلسه نسبت به دوره های قبل استقبال از انجام نشست های خبری مکرر توسط کانونها و اتحادیه در جهت شفاف سازی و آگاهی بخشی بدنه جامعه از مخاطرات موجود و در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات تشکیل تجمع قانونی در نهاد وکالت بود؛ عواملی که در تمام دنیا از جمله ابزارهای اعتراض مدنی مبتنی بر قانون است. با این تفاوت که حاکمیت ها به خوبی میدانند درخواست و اجرای تجمع از سوی قشر حقوق خوانده و متخصص در حوزه قانونی دلیلی جز پایمال شدن حقوق قانونی و مطالبه گری در جهت اجرای صحیح قانون را در پی ندارد و البته هزینه این عمل در قیاس با تجمع و اعتراض سایر اقشار جامعه قابل تصور نخواهد بود.

او در پایان گفت: با صدای رسا می‌گویم امروز جامعه وکالت با وجود طرح ها و لوایح موجود و فشار حداکثری بر این نهاد مصداقی غیر قابل انکار از این بیت شعر است: “از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود/ زنهار از این بیایان، این راه بی نهایت”. گویا تنها راه باقی مانده برای این نهاد که بی شک رسالت اصلی آن است، آگاهی بخش به عموم مردم و استمداد کمک از ظرفیت ایجاد شده در اثر این آگاه سازی است. مطلبی که بی شک رسانه ها در آن نقش پر رنگی دارند.

‫۳ دیدگاه ها

  1. بسم اللهِ الرَّحمانِ الرَّحیم.

    خطاب به هیئت مدیره اتحادیه کانون های وکلای دادگستری (اسکودا) ؛
    قطعاً منظورِ مرحوم دکتر مصدق و مجلسِ آنروز از تصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، پایه ریزیِ استبداد و انحصارطلبی و خودکامگی کانون وکلا نبوده، و بدون شک خواستِ ملت و داوطلبینِ آزمون و وکلای عدالتخواه هم نیست!
    بنابراین مجلسِ آزادی خواهِ امروز باید با روشهای مختلف جلوی این خودکامگی را بگیرد و کانون را از سراشیبیِ سقوط نجات دهد.
    اینکه به صورت انحصارطلبانه و بدون پاسخگویی به احدی در کشور، راه ورود هزاران داوطلبِ نخبه را به حرفه وکالت بسته تا با محدود نگه داشتنِ تعدادِ وکلا، درآمدی سرشار برای خود و هم کیشان داشته باشید و ملت را در مضیقه قرار دهید، مخالفِ نظرِ مرحوم دکتر مصدق است .
    اینکه برگزاریِ آزمون تعویقیِ سال ۱۴۰۰ لاپوشانی شود و آزمونِ سال جاری با پیچیدگی ها و طولانی بودنِ متنِ هر سئوال و کم بودنِ زمانِ آزمون نسبت به سئوالاتِ عجیب و بی سابقه اش، جلوی ترازِ داوطلبین را سد کنید، و زهرِ خود را به قانونِ مترقیِ تسهیلِ مشاغل بریزید، و به طراحانِ سئوالاتِ چنین آزمونی پاداش هم دهید، دلسوزی به اسکودا نمی باشد، بلکه خیانت به ملت و داوطلبین و حتی جامعه وکلا می باشد و کاملاً خلافِ محور سه گانه عقلانیت، رحمانیت و تدبیر است…
    بنابراین شایسته است نمایندگانِ مجلسِ آزادیخواهِ امروز و علی الخصوص کمیته تحقیق و تفحص از کانون وکلا به وظیفه قانونی و شرعی و ملیِ خود قاطعانه و بدون هیچ چشم پوشی عمل کنند و حق ملت و داوطلبین و آزادیخواهان را از کانون وکلا باز پس گیرند…
    بسم اللهِ القاصمِ الجبارین.
    وَ سَیَعلَمُ الَّذینَ ظَلَموا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبونَ
    و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی باز می گردند.

  2. خدایا شکرت که به انحصار طلبی اسن وکلای مرکز و کانون پایان دادید ، مجلس محترم دستمریزاد ، طرف میره هفت سال پزشکی میخونه بعد میاد چهار سال تخصص میخونه بعد میره سه سال فوق تخصص میخونه یعنی چهارده سال درس میخونه بعدش میره وزارت بهداشت و آنجا با دیدن داشتن مدارکش فورا بهش پروانه مطب می دهند بعد شما وکلا چهار سال درس حقوق میخونید و یکراست می روید سر کسب و کاسبیتان بعد برای اینکه دست تو کارتون زیاد نشه دور هم می نشینید و کانون وکلا و مرکز وکلا درست میکنید تا سنک اندازی کنید جلوی همون جوانی که جهار سال درس حقوق خونده و میخواد وارد بازار کار بشود ، حالا میگید با چم و خم وکالت آشنا نیست، درست باید مثل همون پزشکه بره دو سال طرح بگذرونه یاد بگیره ، دیکه امتحان گذاشتن و ورود به حرفه وکالتش دیگه چیه ؟!!!!
    ما دانشجویان حقوق هم به نوبه خود از این اقدام حماسی اش در کوتاه کردن دست انحصار طلبان وکالت حمایت میکنیم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا