اخبار بین المللی

مخالفت اتحادیه اروپا با تامین هزینه ایجاد موانع مرزی جهت جلوگیری از ورود مهاجران

وکلاپرس- اتحادیه اروپا با درخواست وزرای دوازده کشور عضو اتحادیه اروپا مبنی بر اختصاص بودجه برای ایجاد موانع مرزی جهت جلوگیری از ورود مهاجران مخالفت کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با اختصاص بودجه‌ای ویژه برای ایجاد موانع مرزی جهت جلوگیری از ورود مهاجران اعلام کرد که کمک مالی به کشورهای عضو  برای تامین هزینه چنین موانعی را تقبل نمی‌کند.

درخواست  ۱۲ کشور برای دریافت کمک‌های مالی برای ساخت حصارها و موانع مرزی

وزرای کشور دوازده عضو اتحادیه اروپا (اتریش، بلغارستان، قبرس، دانمارک، استونی، یونان، مجارستان، لیتوانی، لتونی، لهستان، اسلواکی و جمهوری چک) هفت اکتبر با ارسال نامه‌ای به این اتحادیه خواستار دریافت کمک‌های مالی برای ساخت حصارها و موانع مرزی شده بودند.

این کشورها ایجاد مانع فیزیکی را اقدامی موثر در جهت حفاظت از مرزها می‌دانند و معتقدند که چنین رویکردی نه تنها برای کشورهای واقع شده در «خط مقدم» بلکه برای کل اتحادیه اروپا مفید و مثمرثمر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

 رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه با اعلام این مطلب تصریح کرد که اتحادیه اروپا درخواست کشورهای عضو از جمله لیتوانی و اتریش برای دریافت کمک مالی جهت نصب سیم‌خاردار و دیوارهای ضد مهاجرتی در مرزها را رد کرده است.

مواضع مشترک کمیسیون و پارلمان اروپا

رئیس دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا که در پایان نشست سران بیست و هفت کشور عضو در بروکسل سخن می‌گفت، ضمن اشاره به موضوع تامین مالی ایجاد موانع مرزی که در این نشست مورد بحث قرار گرفته بود، گفت: «من به وضوح اعلام کردم که کمیسیون و پارلمان اروپا از دیرباز موضع مشترکی مبنی بر اختصاص ندادن هیچگونه بودجه‌ برای سیم‌خاردار و دیوارهای مرزی داشته‌اند و همچنان نیز بر آن پایبند هستند.»

وزرای کشور دوازده عضو اتحادیه اروپابرای ساخت موانع مرزی از اتحادیه اروپا درخواست کمک مالی کرده بودند
وزرای کشور دوازده عضو اتحادیه اروپابرای ساخت موانع مرزی از اتحادیه اروپا درخواست کمک مالی کرده بودند

لیتوانی در حال ساخت حصاری از سیم‌‌های خاردار در مرز خود و بلاروس برای جلوگیری از هجوم مهاجرانی است که دولت الکساندر لوکاشنکو به تدارک و سازماندهی آن متهم شده است.

ایجاد موانع مرزی راهکاری برای مدیریت بحران مهاجرت و جلوگیری از هجوم موج پناهجویان

رئیس جمهوری لیتوانی روز جمعه در نشست سران اتحادیه در بروکسل طی سخنانی تاکید کرد که چنین اقداماتی (ایجاد موانع مرزی) در کوتاه مدت برای مدیریت بحران مهاجرت و جلوگیری از هجوم موج پناهجویان از جمله ضروری‌ترین کارها است.

بیشتر بخوانید:

صدراعظم جدید اتریش نیز که دیدگاهی متفاوت با خانم فن‌ در لاین داشت در این خصوص گفت: «اگر لیتوانی موانعی ایجاد کند باید قاعدتا بتواند روی حمایت و همبستگی ما حساب باز کند. تامین چنین هزینه‌ای نباید تنها بر دوش مالیات دهندگان لیتوانی باشد.»

کشورها از امکان و حق ساخت موانع و حصار برخوردار هستند

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه یاد شده، تصریح کرده بود که کشورها از امکان و حق ساخت موانع و حصار برخوردار هستند. با این وجود گفته بود: «اینکه آیا باید به جای اختصاص منابع مالی به مسائل مهم‌تر از بودجه‌های محدود اروپایی برای تامین هزینه چنین موانعی بهره برد، مسئله دیگری است.»

لهستان نیز مانند لیتوانی به تازگی کار احداث حصار‌ی از سیم‌‌های خاردار در قسمتی از مرز خود با بلاروس را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید:

مجارستان نیز پیش‌تر در جریان بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ موانعی از این دست را در مرز خود با صربستان و کرواسی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در حوزه شنگن قرار ندارند، ساخته بود.

گفتنی است که چنین موانعی هم اکنون در مرز میان اسلوونی با کرواسی نیز احداث شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا