رایویژه

محکومیت کانون وکلای مرکز به اتخاذ تصمیم درباره صدور یا عدم صدور پروانه کارآموزی برای یکی از قبولی‌های آزمون وکالت ۱۴۰۰

تاریخ صدور دادنامه: ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

وکلاپرس- شعبه ۱ دادگاه حقوقی تهران در رأیی کانون وکلای دادگستری مرکز را به تصمیم‌گیری برای صدور پروانه کارآموزی برای یکی از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۰، ملزم کرده است.

به گزارش وکلاپرس، در این پرونده خواهان که جزو پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۱ (تعویقی ۱۴۰۰) بوده است، خواستار اتخاذ تصمیم در خصوص صدور و یا عدم صدور پروانه کارآموزی وکالت خود شده است.

بیشتر بخوانید:

علت تعلل کانون وکلای مرکز در صدور پروانه کارآموزی برای این پذیرفته شده آزمون وکالت عدم وصول استعلام امنیتی شخص متقاضی از سوی وزارت اطلاعات بوده است

متن رای به شرح زیر است:

خواهان: آقای حامد حسن دوست

خوانده: کانون وکلای دادگستری مرکز با وکالت آقای …

خواسته: سایر دعاوی غیرمالی

پرونده کلاسه فوق در وقت فوق العاده در شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی تهران به تصدی اینجانب دادرس شعبه تحت نظر قرار دارد. دادگاه با ملاحظه مجموع محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه

در خصوص دعوی خواهان حامد حسن دوست دموچالی بطرفیت خوانده کانون وکلای دادگستری مرکز با وکالت آقای … بخواسته تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر الزام خوانده به اتخاذ تصمیم در خصوص صدور پروانه کارآموزی وکالت بدین توضیح که خواهان بیان داشته پذیرفته شده علمی آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ بوده که این آزمون با تاخیر در سال ۱۴۰۱ برگزار گردیده و حائز رتبه ۳۳۶ در سهمیه آزاد آزمون مزبور گردیده.

لیکن علیرغم وجود نص صریح قانونی مبنی بر اینکه کانون وکلا مکلف می باشد ظرف ۶ ماه از تاریخ برگزاری آزمون و اعلام نتایج نسبت بصدور پروانه کار آموزی اقدام نمایند و در صورت عدم احراز صلاحیت متقاضی نیز مراتب را به وی ابلاغ نمایند و تصمیم هیات مدیره کانون وکلا مبنی بر رد صلاحیت متقاضی قابل اعتراض در ید دادگاه عالی انتظامی قضات خواهد بود از تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم پیرامون صدور پروانه کارآموزی یا ابلاغ رد صلاحیت اینجانب خودداری نموده اند بر همین مبنا تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر اجابت خواسته را دارم.

دادگاه دعوی خواهان را قابل استجابت میداند. زیرا:

اولا ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۷۶ کانونهای وکلای دادگستری را مکلف نموده ظرف ۶ ماه از تاریخ برگزاری آزمون وکالت نسبت به اعلام نتایج و صدور پروانه کارآموزی برای پذیرفته شدگان اقدام نمایند.

ثانیا برابر ماده ۵۱ آیین نامه اجرائی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای مصوب ۱۴۰۰ در فرض عدم احراز صلاحیت متقاضی نیز هیات مدیره کانون مکلف به اتخاذ تصمیم و ابلاغ تصمیم متخذه به وی می باشد.

ثالثا از تاریخ برگزاری آزمون وکالت (۳۰-۴-۱۴۰۱) بیش از یکسال میگذرد و هیات مدیره کانون وکلاى مرکز تاکنون نفیا یا اثباتا اتخاذ تصمیمی در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش خواهان  اتخاذ ننموده اند و وکیل منتخب خوانده نیز دفاع موثر و درخور توجه و اعتنایی در مقابل ادعای خواهان و مستندات تقدیمی وی بعمل نیاورده.

رابعا مراجع امنیتی که به موجب قانون مکلف به اظهار نظر پیرامون صلاحیت یا عدم صلاحیت متقاضی می باشند نیز ملزم می‌باشند حداکثر ظرف دو ماه پاسخ کتبی خود را به کانون وکلا اعلام نمایند و خودداری از اعلام پاسخ استعلام نیز به منزله نفی صلاحیت متقاضی نبوده بلکه با جاری دانستن اصل برائت باید متقاضی را بعنوان واجد شرایط پذیرش و برای وی پروانه کارآموزی نمود در غیر این صورت موجبات محرومیت بلاجهت متقاضی فراهم گردیده و محرومیت اشخاص از حقوق اجتماعی نیازمند به نص صریح قانون و حکم مقام مجاز صلاحیتدار می باشد.

علی ایحال اقدام خوانده بر خلاف اصول ۲-۳ و ۳۷ از قانون اساسی بوده و موجبات تضییع حقوق دادخواه را فراهم نموده است بنا به مراتب فوق دعوی مطروحه خواهان را وارد و ثابت تشخیص و مستندا به مواد ۱ و ۲ از قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و مواد ۳۷۷-۳۸-۴۳-۴۶-۴۷-۵۱ از آیین نامه اجرائی لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ و ماده ۱۹۸ از قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر الزام خوانده به اتخاذ تصمیم پیرامون صدور یا عدم صدور پروانه کارآموزی خواهان و ابلاغ آن به مشارالیه صادر و اعلام میدارد.

رای صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

بیشتر بخوانید:

‫۴ دیدگاه ها

  1. این که تازه داره میاد ما که اون زمان با ۹ ماه تاخیر و یکسال و ۸ ماه بیکاری داریم این دوره منحوس کاراموزی رو طی کردم مگه چه کار کردیم . به هر حال خوش اومدی به باتلاق کانون وکلا

  2. کاش یه تجدیدنظری هم برای بند ۵۴ ایین نامه کاراموزی بشه …واقعا دوره رو باید کوتاه تر گرفت چون شعب نمیتونه اینهمه کارورز هروز تایم اداری بپذیره وموجب شلوغی میشه ..و برای خود کارمندان هم سخته ..امیدوارم جناب نقدعلی نماینده محترم‌مجلس یک نظارتی بر روند این بخش از ایین نامه داشته باشن .باتشکر

  3. به نظر باید کانون و مرکز وکلا جمع بشن و اعطای پروانه رو بسپارند به دانشگاه‌ها که همزمان با فارغ التحصیلی پروانه وکالت هم بدن که عزیزان اینقدر اذیت نشن و یکباره بیان خدمات قضایی به مردم ارائه بدن 😂😂😂😂😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا