ویژهیادداشت

ما را داخل بازی های سیاسی خود نکنید…

وکلاپرس- وکیل سیاوش هوشیار حسینی در یادداشتی به تشریح مواضع پایگاه خبری وکلاپرس و اختبار در ارتباط با فعالیت های سیاسی پرداخته و دغدغه این دو پایگاه خبری را نه سیاست بلکه مسایل حقوقی و صنفی در حوزه وکالت برشمرده است.

به گزارش وکلاپرس، سیاوش هوشیار حسینی(وکیل کانون وکلای خراسان و مدیر مسئول پایگاه خبری وکلاپرس و اختبار) در یادداشتی با تاکید بر استقلال این دو پایگاه خبری از جریانات سیاسی، از سیاسیون خواست تا برای منافع شخصی و خوش خدمتی پای این مجموعه های تخصصی حقوقی را به بازی های سیاسی خود باز نکنند.

دکتر هوشیار در این یادداشت با تشریح مرز بین فعالیت سیاسی و برخی فعالیت های رسانه ای نوشت: مجموعه پایگاه خبری وکلاپرس و پایگاه خبری اختبار، رسانه های تخصصی حقوقی با دغدغه های علمی و صنفی و کمی هم اجتماعی هستند، و هیچ گرایش و علاقه ای به فعالیت در میدان سیاست ندارند.

متن کامل یادداشت مدیر مسئول پایگاه خبری وکلاپرس را در ادامه بخوانید:

 

ما را داخل بازی های سیاسی خود نکنید

سیاست در مفهوم خاص آن را که دخالت در قدرت سیاسی یا همان دولت در مفهوم عام است، می توان یک شغل محسوب کرد. افرادی به آن مشغولند و از این مسیر ارتزاق می کنند.

با وجود برخی نظریات مخالف همه جوامع نیازمند دولت هستند و تبعا نیاز به سیاستمداران نیز الزاما وجود دارد.

بر اساس این تعریف می توان مرزی میان فعالیت سیاسی و برخی فعالیت های مشابه ترسیم کرد؛ به عنوان نمونه فعالیت های اجتماعی یا صنفی بداهتاً می توانند مشابهت و نزدیکی زیادی با فعالیت های سیاسی داشته باشند. ولی با استفاده از معیار معطوف بودن به دخالت در قدرت سیاسی می توان اختلاف آن ها را تشخیص داد.

یک فعال اجتماعی یا صنفی انگیزه ای برای دخالت در قدرت سیاسی و تبعاً بهره بردن از اقتدارات حاکمیتی و منافع مشروع مستقیم(دریافت حقوق دولتی بابت تصدی پست های سیاسی، حق جلسات و ماموریت و …) و غیر مستقیم آن (استخدام در دوایر دولتی، ارتقای شغل دولتی، استفاده از نفوذ هم مسلکان برای ارتقای شغل خصوصی در حدود قانونی و …) ندارد.

به هر حال دولت در مفهوم عام یا همان حاکمیت، بالاترین و قوی ترین اقتدارات را در اختیار دارد. این اقتدارات علاوه بر اقتدار اداری شامل حوزه های اقتصادی، اطلاعاتی و… هم می شود که در شکل های شبه قانونی در قالب رانت می توانند منافع سنگینی را به گروه های حاشیه‌ای و هواداران جرایانات سیاسی برسانند؛ چیزی که موجب جذاب تر شدن حضور در فعالیت های سیاسی و حتی پذیرفتن خطرات احتمالی این نوع فعالیت ها که به تبع اصطکاک با اقتدارات جریان سیاسی رقیب اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، می شود .

دو ویژگی پایگاه خبری وکلاپرس

مجموعه پایگاه خبری وکلاپرس که تحت مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت رسانه ای است یک رسانه مستقل و خصوصی است؛

وکلاپرس رسانه ای مستقل است

مستقل به این مفهوم که بر اساس گرایش و نظرات مدیریت و هیأت تحریریه در تعیین خط مشی خود استقلال نظر دارد. وکلاپرس هرگز تعلق خاطر و گرایش خود به نهاد کانون وکلا را پنهان نکرده است؛ با این حال همواره معتقد بوده است که اعتلای کانون وکلا در سایه نقد و پویایی قابل تحقق است و در این مسیر سعی کرده است که بازتاب دهنده همه دیدگاه ها ولو در خیلی موارد ناخوشایند برای مدیران کانون وکلا، باشد.

وکلاپرس رسانه ای خصوصی است

وکلاپرس خصوصی است، به این مفهوم که تماما از سرمایه شخصی مدیران و درآمدهای احتمالی ناشی از جذب آگهی اداره می شود.

متأسفانه این دو خصیصه مهم که شاید بتوان آن ها را شالوده یک رسانه قابل اعتماد و موثق دانست در بسیاری از رسانه های حاضر مفقود هستند.

بسیاری از رسانه هایی که امروز همه جا می بینید، وابسته و غیر مستقل به این مفهوم که تعقیب کننده اراده و جهت دهی جریانات سیاسی هستند و بدتر از آن دستشان تا مرفق در بودجه عمومی کشور است.

سرمایه عظیم و مسؤولیت سنگین

خوشبختانه مجموعه وکلاپرس و پایگاه خبری اختبار پس از قریب یک دهه فعالیت رسانه ای خود، به اتکای تلاشی شبانه روزی به خوبی در میان جامعه حقوقی شناخته شده بوده و توانسته اند سرمایه عظیمی از اعتماد و همراهی اندوخته کنند که همان هم موجب ایجاد مسؤولیت سنگینی برای این مجموعه شده است.

در این سال ها افراد و جریاناتی بوده اند که تلاش و تخصص موجود پس این رسانه ها را نمی دیدند و به تصور اینکه به شیوه مألوف و با تدارکات وسیع می توانند رسانه ای مشابه یا رقیب ایجاد کنند وارد میدان شدند، ولی بر اساس همان خطای محاسباتی و اینکه همه ملزومات این عرصه زور و قدرت و تدارکات نیست، نهایتاً به آن جا که می خواستند نرسیدند.

رعایت قانون و فراقانون در مجموعه اختبار و وکلاپرس

مجموعه ما به تبع استقلال، از هیچ حمایت ویژه ای هم برخوردار نیست. به همین سبب ما اجباراً بسیار محتاط و با وسواس علاوه بر قانون مراقب فراقوانین و همه آن چیزهایی که ممکن است احتمالا خاطر سیاسیون را مکدر کند هم هستیم.

با این حال باز هم ظاهراً کسانی در پایین ترین رده های این جریانات هستند که برای خوش خدمتی و یا ایفای وظایفی که بر مبنای فرضیات غلط به ایشان واگذار شده است، تلاش می کنند به نوعی پای این مجموعه تخصصی را به بازی های سیاسی که کاملا خارج از حوزه توجه و تخصص ماست، باز کنند.

کلام آخر

اینجا باز هم علناً و رسماً اعلام می کنیم، مجموعه پایگاه خبری وکلاپرس و پایگاه خبری اختبار، رسانه های تخصصی حقوقی با دغدغه های علمی و صنفی و کمی هم اجتماعی هستند و هیچ گرایش و علاقه‌ای به فعالیت در میدان سیاست ندارند.

همه سهم و منافع و مضار سیاست را می گذاریم برای سیاسیون؛ شاید اصلا به نظر سیاسیون نیاییم، ولی از پیاده نظام و پامنبری ها می خواهیم، ما را هم به حال خودمان بگذراند و پی روزی خود در جای دیگری باشند.

شغل شما سیاست است، شغل ما روزنامه نگاری.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا