گفت و گو

فرشید فرحناکیان: لغو جلسه معاونت حقوقی قوه قضاییه درباره اصلاح مقررات کارآموزان وکالت بی علت نبود

وکلاپرس- دبیر هیات مدیره کانون وکلای مرکز درخصوص لغو جلسه معاونت حقوقی قوه قضاییه گفت: عدم اعلام تاریخ جایگزین دلیل خاصی داشته است.

به گزارش وکلاپرس، جلسه معاونت حقوقی قوه قضاییه با نمایندگان کانون وکلای دادگستری مرکز با موضوع بررسی و اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ که قرار بود در تاریخ ۱۱ دی ماه برگزار شود، بدون تعیین تاریخ جایگزین لغو شد.

عدم اعلام تاریخ جایگزین دلیل خاصی داشته است

دکتر فرشید فرحناکیان (نماینده کانون وکلای مرکز در این جلسه) درخصوص جزئیات لغو جلسه مذکور گفت: در پاسخ به پیگیری‌های کارآموزان محترم، معاونت حقوقی قوه‌قضاییه از نمایندگان کانون وکلای مرکز دعوت کرد تا به منظور بررسی اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه ۱۴۰۰ در تاریخ ۱۰/۱۱ ساعت ۱۰ صبح جلسه ای برگزار گردد. 

وی ادامه داد: دو روز پیش از تاریخ برگزاری جلسه (۹ دی ماه) اعلام شد که جلسه مذکور لغو شده و متاسفانه هیچ تاریخ جایگزینی نیز تعیین نشد. به نظر می رسد عدم اعلام تاریخ تاریخ جایگزین دلیل خاصی داشته است.

وضعیت انتخابات اسکودا سبب اطاله این روند شده است

فرحناکیان مدعی شد: علی رغم ارتباطات مثبت مدیران اسکودا با معاونت حقوقی قوه قضاییه، انتظار می‌رود مسئله بررسی اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه ۱۴۰۰ -که دغدغه اصلی کارآموزان است-سریع تر تعیین تکلیف گردد اما به نظر میرسد وضعیت انتخابات اسکودا سبب اطاله این روند نیز شده است.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است پیشتر وکیل فرشید فرحناکیان و محمد شاه محمدی به عنوان نمایندگان کانون وکلای دادگستری مرکز در فرآیند اصلاح مقررات کارآموزی معرفی شده بودند.

‫۴ دیدگاه ها

  1. اطاله انتخابات اسکودا چه ربطی به این موضوع داره؟
    بهتره مردم رو دراز گوش فرض نکنیم. اتفاقات اخیر بیشتر به نظر میاد حاصل اختلاف باندهای مختلف هیات مدیره کانون مرکزه و شما رفقا و دوستان و رقباتون در هیات مدیره مرکز سرنوشت کاراموز رو گروگان دعوا و مرافعه خودتون کردید.
    فرضا اگر هم این طور باشه و اسکودا بنا رو بر گرو کشی سرنوشت کاراموزها از طریق سواستفاده از اختیار مندرج در بند پ ماده ۳ اساسنامه اش گذاشته باشه به نظرم هیات مدیره سایر کانونها باید توجه کنند که این اختیار اعطا شده به اسکودا اختیار منحصر اون نهاد نیست و خود کانونها می تونند این تقاضا رو از قوه قضاییه داشته باشند.اگه قوه قضاییه با اصلاح این ماده مخالفت کرد هم بهتره که از اجرای ایین نامه به طور کلی امتناع کنند.
    دلایل قانونی زیادی هم وجود داره که این امتناع رو توجیه کنه از جمله اینکه
    اولا تنظیم مجدد و اصلاح ایین نامه به استناد ماده ۲۲ لایحه که سابق بر این و طی فرصت دو ماهه مندرج در ماده تنظیم شده بی معناست. هر گونه نسخ ایین نامه سابق(مصوب ۱۳۳۴) و تنظیم ایین نامه جدید مستلزم وضع یک قانون جدید تجویز کننده این امر بوده.
    ثانیا حتی با فرض قابل استناد بودن مفاد ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال برای وضع ایین نامه جدید و نسخ ایین نامه پیشین قوه قضاییه صرفا نقش مرجع مصوب این ایین نامه رو داشته و تصویب اون بر عهده کانونها(منفردا یا مجتمعا) بوده ولی در وضع ایین نامه جدید قوه قضاییه از حدود تکالیف و اختیاراتش در ماده ۲۲ لایحه اصلاحی فراتر رفته و به جای تصویب ایین نامه تنظیم شده در کانونها ، عملا و علنا به وضع ایین پرداخته
    بنابراین اگر کانونها می بینند که مماطله رخ داده از ناحیه اسکوداست که باید راسا اقدام کنند و اگر می بینند ناشی از مخالفت قوه قضاییه است باید دل و جرات به خرج بدن و از اختیارات قانونی شون استفاده کنند و ایین نامه رو به طور کلی فاقد اعتبار اجرایی بدونند.و همون ایین نامه مصوب ۱۳۳۴ رو مجددا اجرا کنند.
    ولی خب اینکار جرات و جسارت و وارستگی و رها بودن از تعلقات باندی لازم داره که بنده در هیچ کدوم از هیات مدیره ها نمی بینم.
    هیات مدیره های فعلی کانونها اغلب فقط هیاهو و دشمن تراشی بلدند نه اقدامات منطقی مستند به قانون برای حفظ حقوق کاراموزها و وکلا

    1. درود و ارادت
      بله ادغام خوبه ولی نهادی که طبق آیین نامه تاسیس شده باید در نهادی که طبق قانون تاسیس شده ادغام بشه
      به هر حال قانون بر آیین نامه مرجح هست
      از لحاظ پیشینه هم همینطور
      اگه مطالعه کنین اشراف پیدا میکنین که مرکز مشاوران قرار بود در حد مشاوره در دعاوی خانوادگی باشه که بعدا طبق آیین نامه به صلاحیتش افزوده شد
      در حالی که کانون وکلا یه نهاد کاملا مستقل بود و هست و در سایه قانون و قریب به یک قرن در حال خدمته
      این مرکز مشاوران بوده که از بدو تولد زیر سایه رهنمود های کانون بوده و حتی در تدوین نظامات و مقررات خودش از کانون وکلا سر مشق گرفته
      لطفا یکم جوانب رو بسنجید بعد اظهار نظر بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا