اخبار بین المللی

قربانیان ۱۱ سپتامبر نمی توانند دارایی های بانک مرکزی افغانستان را مصادره کنند

وکلاپرس- دادگاهی در آمریکا حکم دادکه قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر نمی توانند دارایی های بانک مرکزی افغانستان (DBA) را مصادره کنند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روزترز، یک قاضی آمریکایی روز سه‌شنبه (۲ اسفند-۲۱ فوریه) تصمیم گرفت که قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حق توقیف ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را برای برآورده کردن احکام دادگاهی که علیه طالبان به دست آورده‌اند، ندارند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در فوریه سال گذشته در یک فرمان اجرایی دستور داد که ۳.۵ میلیارد دلار از بودجه DAB برای منافع مردم افغانستان کنار گذاشته شود اما جورج دنیلز (George Daniels) قاضی منطقه ای ایالات متحده در منهتن گفت که اجازه دادن به قربانیان برای مصادره این دارایی ها به منزله حکمی است که طالبان دولت قانونی افغانستان هستند.

دولت بایدن طالبان را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی شناسد

این قاضی اعلام کرد: براساس قانون اساسی نمی‌تواند رای دهد که طالبان دولت مشروع افغانستان است. این از شروط ضبط دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان بود.

او تاکید کرد: دادگاه های ایالات متحده برای رسیدن به این نتیجه قدرت ندارند و خاطرنشان کرد که دولت بایدن طالبان را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت نمی شناسد.

دنلیز تاکید کرد:طالبان باید مسئولیت حملات ۱۱ سپتامبر را بپردازند، نه جمهوری اسلامی سابق افغانستان یا مردم افغانستان.

دانیلز در تصمیم ۳۰ صفحه‌ای خودنوشت: «نه طالبان و نه طلبکاران حکم حق ندارند به خزانه دولت افغانستان حمله کنند تا بدهی های طالبان را بپردازند.

این تصمیم شکستی برای چهار گروه از طلبکاران است که از جمله القاعده را به عنوان مسئول حملات ۱۱ سپتامبر تحت پیگرد قرار داده بودند. بعد از خودداری این گروه‌ها از حضور در دادگاه، احکامی دایر بر «قصور در پرداخت بدهی» علیه آنها صادر شد.

لی ولوسکی (Lee Wolosky)، وکیل یک گروه طلبکار معروف به شاکیان هاولیش، گفت: «این تصمیم بیش از ۱۰۰۰۰ عضو جامعه ۱۱ سپتامبر را از حق دریافت غرامت از طالبان محروم می کند. ما معتقدیم که این تصمیم اشتباه گرفته شده است و تجدیدنظر خواهیم کرد.»

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا