ویژهیادداشت

قاعده «پذیرش تمامی پرونده ها توسط وکیل» چیست؟

وکلاپرس ـ وکیل سید مهدی حجتی، بازرس کانون وکلای دادگستری مرکز، در یادداشتی کوتاه در اینستاگرام به قاعده ای حقوقی به نام «قاعده پذیرش تمامی پرونده ها توسط وکیل» در حقوق انگلستان اشاره کرد و از تاریخچه شکل گیری این قاعده در این نظام حقوقی سخن گفت. متن یادداشت وی را در ادامه می خوانید:

 “قاعده پذیرش تمامی پرونده ها” اشاره به به یک واقعه تاریخی دارد که منجر به ایجاد این قاعده برای وکلای دادگستری گردید. این قاعده که پس از محاکمۀ فردی به نام «توم پن» در سال ۱۷۹۲ در کشور انگلستان برقرار گردید باعث شد که وکلای دادگستری آزادانه بتوانند در هر پرونده ای عهده دار امر دفاع شوند.

موضوع از این قرار بود که “توم پن” کتابی تحت عنوان« حقوق بشر» به رشته تحریر درآورده و درآن، تذکرات تند و ناخوشایندی را به امپراتور گیوم سوم و جرج اول داده بود.

متعاقب انتشار این کتاب، وی به اتهام انتشار مطالب فتنه انگیز تحت تعقیب کیفری قرار گرفت. در زمان محاکمه وی، «توماس ارسکین» که عضو کانون وکلای انگلیس بود برحسب وظیفه حرفه ای خویش بر خود واجب دانست که در مقام یک وکیل مدافع، تمام استعداد خود را برای دفاع از متهم زندانی بکار برد.

با آنکه از ناحیه قوای حاکمه فشار فوق العاده ای بر او وارد آوردند که دفاع از پرونده را بعهده نگیرد؛ لیکن وکیل مذکور تحت تأثیر قرار نگرفت و زمانی که در برابر قضات و هیئت منصفه حاضر شد، این بیانات فراموش نشدنی را ایراد کرد:

«من برای همیشه، می‌خواهم شایستگی، استقلال و صداقت کانون وکلا را که بدون آن عدالت اجرا نمی گردد و یک قسمت بزرگ از قانون اساسی انگلستان در حال تعطیل و بی اثر میماند، اثبات کنم. از لحظه ای که وکیل به خود اجازه ندهد که حق قبول یا عدم قبول دفاع از دعوائی را که بین دربار و یک فرد عادی مثل موضوع مطروحه جریان دارد داشته باشد و از انجام دفاع در برابر دادگاهی که همه روزه در آن وظیفۀ وکالتی خود را انجام میدهد سر باز زند، از همان لحظه آزادیها و حقوق مردم انگلیس به بازی گرفته خواهد شد.

هرگاه وکیلی اعتمادی را که در امر دفاع به او دارند با توجه به اتهام و محکومیت و وسایل دفاعی و اشکالات کار رد نماید، بجای انجام وظیفه (خود، این وکیل) نقش قاضی را ایفاء (می کند) و قبل از محاکمه و بر حسب مقام و شهرت خود –به عقیدۀ خطائی- کفه های ترازوی عدالت را به ضرر متهم و بنفع ادعای حسن نیت مجریان عدالت- اصل حقوق انگلستان- سنگین تر می سازد و قاضی را وا می دارد که خود را وکیل متهم نماید.».

این سخنان «توماس ارسکین» بعداً باعث ایجاد قاعده ای به نام پذیرش تمامی پرونده ها در حقوق انگلستان گردید و بر مبنای آن نقش وکلا در پذیرش و دفاع از کلیه پرونده ها تثبیت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا