اخبار دولتویژه

فرافکنی یک مدیرکل وزارت اقتصاد: اگر وکیل زیاد بشود، خدمات حقوقی ارزان می شود و اقتصاد تقویت می شود!

سید امیر سیاح در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد کانون وکلا و مرکز وکلا مانع زیاد شدن وکیل و دسترسی فعالان اقتصادی به وکیل ارزان می شوند

وکلاپرس- یکی از مدیران کل وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتگوی تلفنی با برنامه نلویزیونی «عیار» که از شبکه افق پخش می شد در اظهاراتی عجیب، با فرافکنی منشاء مشکلات اقتصادی کشور، کانون های وکلا و مرکز وکلا را مانع زیاد شدن وکیل و دسترسی فعالان اقتصادی به خدمات حقوقی ارزان و به عنوان مانع رشد اقتصادی کشور مطرح کرد.

سید امیر سیاح مدیرکل پایش و بهبود محیط کسب‌ و کار وزارت اقتصاد در گفتگوی تلفنی با برنامه «عیار» که سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ از شبکه افق سیما پخش می شد، در پاسخ مجری برنامه در مورد وضعیت اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، کانون های وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه را مانع دسترسی فعالان اقتصادی به خدمات حقوقی ارزان و تقویت اقتصاد کشور معرفی کرد.

ادعای سیاح در حالی مطرح شد، که با تصویب و اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، اساسا تعیین ظرفیت در جذب کارآموز وکالت منتفی شده است و هر فارغ التحصیل رشته حقوق می تواند با شرکت در آزمونی که سازمان سنجش برگزار می کند و با کسب حدنصاب نمره قانونی به عنوان کارآموز وکالت مشغول به کار بشود.

سیاح در ادعایی عجیب بدون توجه به حذف معیار ظرفیت و خروج کانون وکلا و مرکز وکلا از فرایند پذیرش کارآموز به موجب قانون تسهیل صدور مجوزها گفت: مساله ما این است که فعال اقتصادی در کشور ما باید بتواند خدمات حقوقی ارزان و در دسترس بگیرد، الان نمی تواند بگیرد چون وکیل گران است، چون خیلی کم است چون اجازه نمی دهند وکیل به اندازه ای که اقتصاد نیاز دارد و مردم متقاضی هستند مجوز بگیرد.

او با تاکید بر این ادعا که کانون های وکلا مانع ورود افراد به حرفه وکالت هستند، افزود: منطقشان برای اجازه ندادن این است که می گویند اینها بی سواد هستند و بی سوادها نباید وکیل بشوند، پاسخ ما این است که اولا بگذارید مشتری تعیین کند چه کسی بی سواد است و چه کسی با سواد است. خود شما وکلا شفاف بکنید که چقدر درس خوانده اید و چند درصد پرونده ها را برده اید، ثانیا وقتی شفاف کردید بگذارید خود مردم تصمیم بگیرند که این آقای الف از دانشگاه فلان جا با معدل انقدر مدرک دارد و تا حالا انقدر پرونده داشته و انقدر پرونده برنده شده است و انقدر دستمزدش است و آن آقای ب از دانشگاه فلان جا آنقدر دستمزد و آنقدر پرونده برده و انقدر تجربه دارد این ها را شفاف بکنید و بگذارید خود مردم تصمیم بگیرند.

مدیر کل مدیرکل پایش و بهبود محیط کسب‌ و کار وزارت اقتصاد با اشاره به شرایط تحریم و فشار اقتصادی بر مردم، بدون توجه به سوء مدیریت وزارت متبوعش در ایجاد وضعیت فعلی با فراکنی وکلا را مستحق خجالت خواند و گفت: این که نشسته اند و می گویند ما باسوادیم و بقیه بی سوادند و نباید بیایند رقیب ما بشوند، دیگه خیلی توی این دوره زمانه ای که کشور تحت تحریم و مردم تحت فشار هستند، دیگر نمی دانم بگویم خجالت بکشید، کار از این حرف ها گذشته است.

سیاح در ادامه مدعی شد: چرا دنبال ارزان شدن خدمات حقوقی هستیم؟ به این دلیل است که وقتی فعال اقتصادی خدمات حقوقی خوبی نمی گیرد در نتیجه قراردادهای خوبی نمی بندد وقتی مشاوره ارزان و دم دست داشته باشد می تواند قرارداد بهتری ببندد، وقتی قراردادها خوب تنظیم بشوند این به سود کم قانع می شود و اقتصاد قوی‌تر می شود و اقتصاد چرخش بهتر می چرخد و بیشتر و بهتر معامله صورت می گیرد وقتی چرخ های اقتصاد خوب روغن بخورد و خوب بچرخد اقتصاد قوی تر می شود و مردم مرفه تر می شوند و ما به این برادران می گوییم که به خاطر جیب خودتان جلوی روغن کاری چرخ اقتصاد را گرفته اید بکشید کنار و خجالت بکشید.

فرافکنی مدیر ارشد وزارت اقتصاد

ادعاهای این مدیر ارشد وزارت اقتصاد در حالی مطرح می شود که وزارت اقتصاد در چند سال گذشته با اعمال فشارهای بعضا ناروای مالیاتی مبتنی بر ارزیابی های سوگیرانه و غیر مستند، از عوامل اصلی بالا رفتن هزینه های جاری وکلای دادگستری و طبعا هزینه خدمات حقوقی در کشور بوده است.

این مدیر ارشد وزارت امور اقتصاد و دارایی در حالی در مقام مدعی شفافیت ظاهر شده است که کارشناسان و ناظران اقتصادی، به شدت به عدم ارائه اطلاعات شاخص های اقتصادی کشور در دوره اخیر معترض هستند.

ادعای تاثیر کمبود وکیل بر عدم پیشرفت و توسعه اقتصاد، در حالی که به اعتراف خود این مدیر اقتصادی، کشور تحت تحریم و فشارهای اقتصادی شدید است، خنده دار به نظر می رسد.

تسهیل صدور مجوزها

نکته مغفول در بحث تسهیل صدور مجوزها، این است که اساسا مرجع صدور مجوز، خود دولت است و نهادهای عریض و طویلی که به عنوان متولی تسهیل کسب و کار در کشور ایجاد شده اند و در قالب شوراها و ادارات کل و معاونت ها خود باری بر گرده سیستم حجیم اداری و بودجه متزلزل کشور شده اند، به حکم همان مثل نبریدن دسته چاقو، به جای پرداختن به مانع اصلی تسهیل کسب و کار در دستگاه های دولتی، صرفا پا بر گلوی چند نهاد غیردولتی مانند کانون وکلا و کانون کارشناسان و … می فشارند.

اقدام همین نهادهای غیردولتی هم، ناشی از اجازه قانون و حاکمیت است، کما اینکه در زمینه صدور همین مجوزها هم آن بخشی که در حیطه اقتدار قوه قضائیه و سایر بخش های حاکمیتی هستند، کمتر زیر فشار و حمله قرار می گیرند.

سید امیر سیاح کیست ؟

سید امیر سیاح تا پیش از شروع به کار دولت سیزدهم، در رسانه ها با عنوان کارشناس مسائل اقتصادی و عناوین مشابه عمدتا در موضع منتقد سیاست های اقتصادی دولت های وقت ظاهر می شد.

پس از شروع به کار دولت سیزدهم و انتخاب همکارش احسان خاندوزی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، به عنوان وزیر اقتصاد، به عنوان مدیرکل پایش و بهبود محیط کسب‌ و کار آن وزارتخانه منصوب و مشغول به کار شد.

سوابق اجرایی عمده او در سال های قبل در موقعیت های مختلفی از جمله تهیه کننده و… در صدا و سیما و همچنین از سال ۱۳۸۳ در پزوهشگاه مجلس شورای اسلامی بوده است.

بر اساس سوابق در دسترس سید امیر سیاح متولد سال ۱۳۵۱ است، او پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در سال ۱۳۷۴، بلافاصله در سال ۱۳۷۵ به عنوان دبیر طرح و برنامه اقتصادی شبکه دوم سیما مشغول به کار می شود.

او مدرک دکتری خود در رشته مدیریت استراتژیک را از دانشگاه عالی دفاع ملی وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح دریافت کرده است، تحصیل در این دانشگاه مخصوص مدیران کشور و از طریق برگزاری آزمون مخصوص است.

از سید امیر سیاح مقاله علمی به جز آنچه در قالب طرح های پزوهش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است در دسترس نیست.

توجه: این ویدئو مقداری مختصر شده است، برنامه عیار مورخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ را به طور کامل می توانید در وبسایت تلویبیون ببینید.

‫۲۸ دیدگاه ها

  1. نیاز امروز تخصصی شدن وکالت است نه صرفا ورود دانشجویان حقوق به این حرفه بدیهی است که اگر ۱۱۰ هزار نفر وکیل صرفا بخواهند وکیل ملکی و طلاق باشند دیگر پرونده ای نمی‌ماند در صورتی که با فهرست بندی تخصص ها و رده بندی و رتبه بندی آنان خود دانشجویان حقوق هم تمایل خواهند داشت زیر شاخه خود را بیابند و به آن مشغول شوند

    1. منم ارشد حقوق بین الملل دارم والانم دوس دارم وکیل شم چون هیچ کاری بجز وکالت برلی بچهای حقوق نیست شما دانشجوی خقوق :نفستون از جای گرم بلند میشه چون دانشجویت و ترم ۱ نمیدونی چی به چی کی به کی

  2. یه نظر سنجی بزارین ببینم هر موکل بابت هر پرونده چقدر پول به وکیل میده تا حقیقت روشن بشه

  3. سلام. با احترام خدمت تمام عزیزانی که این متن بنده را مطالعه میکنند. چند وقتی میشود که با مشاهده اخبار تکراری برای زیاد شدن وکلا مواجه میشوم . یک سوال در ذهن من شکل گرفته که چرا در مواردی مهمتر مانند پزشکی و متخصصین پزشکی ،کسی از این نوع در فشانی ها استفاده نمیکند . و تز های گران بها ارائه نمیده. از نظر نیاز و کمبود در جامعه اولویت واجب و اصلی زیاد شدن پزشکان و به طبع سلامت جامعه و دسترسی عموم مردم به ابتدایی ترین و اصلی ترین حق آنها یعنی سلامت است. نمیدانم چرا احساس میکنم که پزشکی از آرمان اصلی خود که در آن قسم یاد میکنند دور شده و در دست مافیایی قرار گرفته که به این حرفه شریف ،رنگ کاسب کاری و تجارت و …..داده است . انشا الله که من اشتباه فکر کرده باشم . یا علی🙏🙏🙏

    1. آقای محترم اولا پزشکی هم ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش سهمیه داشته درضمن پزشکان که مثل وکلا ویزیت میلیاردی نمی گیرند

      1. اولا میزان نیاز و رجوع مردم به پزشک نسبت به وکلا یک به هزار میباشد . خود شما چند بار به وکیل رجوع پیدا کردید و یا نزدیکان شما و چقدر پولهای میلیاردی به وکلا داده اید . همه مردم شریف ایران نیز به همین صورت میباشند . جنابعالی یا همه پروندهای وکلا و موکلین این عزیزان را جانی دپ و آمبر هد در خیال خود میپندارید یا ساکنین ایران عزیز را شهروندان Bevery Hills

    1. با این حرفها اون وکیل هم خرده نمیشه بگه نا تفسشون در بیاد ما وکلا مثل ماماهای مرد بعد انقلاب باید بریم دنبال یه شغل دیگه انقدر هرکس از راه رسیده خواسته یه قسمتی از ممل مارو بخوره

  4. با سلام
    اگر قیمت مسکن و خودرو موادغذایی فولاد سیمان و….. ارزان شود گردش مالی و تجارت بیشتر می شود یا حق الوکاله که ممکن است در بهترین حالت در سال باندازه قیمت یک پراید باشد دوما با سواد بودن و یا بی سواد بودن وکیل را شخص خاصی تعیین نمی کند بلکه آزمون تعیین می کند که برای همه شرکت کنندگان برابر است
    ظاهرا ایشان هم تنها با سهمیه و ….مدیر شده اند

  5. آفت عدالت، قضات بیسواد و وکلای بیسوادی است که بی حساب جذب می‌شوند، دانشکده حقوق نداریم، دکان حقوق داریم!

  6. وقتی هر کسی در هر کاری که بهش مربوط نیست دخالت میکنه فقط از کاری که وظیفشه باز میمونه

  7. مشکل بزرگ جامعه ی ما امثال «سیاح » نیستند مشکل ، جریان خطرناک و سطحی نگری ست که سیاح ها را به صدر میرساند و او هم هر چه میخواهد میگوید و میگوید و میگوید…
    واقعا «شرم» واژه ی کوچکی ست در برابر این حجم از ادبیات عوامفریبانه

    1. دقیقا متاسفم واسه یه عده ادم که نمی بینند ونمی فهمند البته یه عده که خودشون می دونن کین همینه نا آگاهی باعث رشددزدانی چون این شخص می شود کجای دنیا اقتصاد به کم وزیاد بودن وکیل بستگی داره ؟ متاسفم واسه این همه نا آگاهی

  8. گویا کمر بستند با کانون وکلا دربیفتند، نمی‌دونم مشکلشون با وکلا چیه؟؟
    از طریق یه سری رسانه‌ها مدام دارند وانمو می‌کنند وکیل کمه،وکالت انحصاریه و فلان و فلان
    در حالیکه جذب آسان وکیل،تعدد بی‌حد وحساب وکالت فقط به ضرر مردم بیچاره‌ایه که کارشون به دادگاه میفته
    همه‌ی مردم که نمی‌تونند دونه دونه سوابق وسواد یه وکیل رو بررسی کنند،اونا به نهادی که وکیل رو گزینش می‌کنه اعتماد می‌کنند.
    ما بیاییم راحت وکیل جذب کنیم بعد بگیم برید رقابت کنید مردم خودشون ببینند کدوم وکیل بهتره….!!!

  9. انحصار در کسب و کارهای انحصاری و رانتی باید حذف شود خصوصا در پزشکی و وکالت و قضاوت که منشا صدمات جبران ناپذیر به کشور شده و با تعداد محدود پذیرش باعث افزایش نارضایتی در جامعه شده اند ، واقعا حق انتخاب باید با مردم باشد نه کانون ها و نظام‌های منتفع از منافع صنفی ،

    1. کاش یکی فکری به خال موسسات اموزشی می کردکه حیب خانواده هارو می زنند تا بگن کلاس کنکور زدیم هیچی بارشون نیست وبا این کلاه برداری سالهاست که از جیب مردم میلیاردی می خورند مدرسان شریف چند تا کتاب واسه ازنون به ما دادویه سایت معرفی کرد هیجوقت نشد از سایتی که پولشو گرفته بودن استفاده کنیم خودشون اونحوری طراحی کرده بودن اون پول اونجا پرید کتابهاشونم نصف تستهاش اشتباه بود وکسی جوابگونبود ۶ تومنم پول گرفته بودن واسه یه ساعت وقت و۶ تا کتاب انشاالله پول درمان سرطان بشه براشون متاسفم واسه سطحی نگری یه عده

  10. وکلا پرس شما هم همانند سایت اختبار هنوز دست از شیطنت و زیاده گویی بر نمی دارید خیلی برایتان سخت است که بپذیرید بساط انحصار و دوران قطره چکانی پذیرش کار آموز وکالت تمام شده شما و امثال شما حتی مبانی علم اقتصاد را هم نمی دانید.

    اوصیکم بتقوی الله

    1. چرا درباره انحصار ویژه پزشکی که اصلی ترین نیاز مردم میباشد گوهر فشانی نمیکنید .

  11. کسی دهان فلانی را نمی بندد و با اغراض شخصی حرفی می پراند من هم کارشناسی حقوق دارم ولی در کار ارایه خدمات مهندسی هستم چون که بعد اتمام دوره کارشناسی دنبال فعالیت مهندسی رفتم و حالا یک مهندس دفتر دار هستم یعنی دفتر مهندسی دارم ازدیاد وکیل هیچ کمکی به اقتصاد کشور نمی کند اولا اکثر وکیل وکلا دنبال قیچی زدن این و آن هستند برای یک امر کوچک موکل بینوا را چنان می کنند که توان راه روی را ازش می گیرند در ثانی اکثرشان هم فاقد علم آن چنانی هستند من فلانی را وکیل کردم تا دفترم بسته نماند بوالله شش میلیون تومان دادم حتی نام وکیل در پرونده هم نبود وقتی رفتم دادگاه قاضی گفت وکیل که نداری گفتم دارم گفت نامش در پرونده نیست گفتم شش میلیون تومان ازم گرفته گفت نوعی شیادی کرده اسمش وقتی در پرونده نیست یعنی وکیل تو نیست مجبور شدم تمام دادخواست ها و لوایح را خورم تنظیم کنم و حکم طلاق بگیرم بوالله هیچ کاری برایم انجام نداد حتی چندین بار هم تماس گرفتم جواب نداد آخر رفتم دفترش گفت سرم شلوغ است نتوانستم جواب دهم در حالیکه طی یک ماه صد بار بیشتر تماس گرفته بودم . شش میلیون تومان را خورد رویش هم دلستر نوشید

  12. ما در مملکت وکیل نیاز نداریم در هر خیابانی صدها دفتر وکالت باز شده در هر متری دفتر وکالت به چشم می خورد این همه دفاتر نشانه ضعف عظیم دستگاه قضای ایران است در هر دادگستری نهایتا بیست نفر وکیل کار آزموده استخدامی باشد برای هر شهری کافی و وافی است آن موقع حق الوکاله ها هم تحت نظارت قرار می گیرد و تعرفه ها هم از طریق دستگاه قضا معین و اعلام عمومی می گردد همین جاست که جلوی وکلای شیاد طماع گرفته می شود و این می شود کمک بسیار شایانی در حق اقتصاد عمومی . وقتی هر ننه قمری یک دفتر وکالت می زند می شود غول میدان و هر طور که دلش می خواهد این و آن را قیچی می زند با لطایف الحیل. لهذا مثل بنگاه های املاکی کل دفاتر وکلا در کشور باید جمع شوند و هر دادگستری بیست نفر وکیل کار آزموده استخدام کند ماهانه بدهد و حق الوکاله ها هم به وجهت قانونی واریز شوند به حساب خزانه دستگاه قضا . این می شود حرکت عادلانه عام المنفعه.

  13. رقابت سالم همیشه باعث رشد است، چرا عده ای سود جو فکر می کنند با زیاد شده وکیل نان شان آجر می شود ؟ چون از سواد خود مطمئن نیستند، نفس اماره هر انسانی دستور به خودخواهی میدهد.اما قانونگذار باید عاقل باشد.

    1. کاملا متاسفم برات که الان نانوا مدیره وکارگرفصلی ریس ودزد ودلال ها گند زدن به اقتصاد که هیچ ربطی به کم وزیادی وکلا تداره بلکه دزد بازارمسولین بی سواد سیری ناپذیربد بختمون کرده متاسفم واسه این همه نا اگاهی ملت

  14. بله…مشکل اقتصاد اصلا همین وکلا هستند وگرنه کار این سیاح خیلی درسته.،
    مشکل کار رو کاملا حل کرد…

  15. چقدر شنیدن حرف حق برای بعضیا سخته….باریکا آقای سیاح…
    وقتی یه نفر وکیل نتونه کار کنه، ممکنه پروانش رو تودیع کنه و بره کارمند دولت بشه. هر شغلی باید آزد باشه…اقتصاد و بازار آزاد یعنی وقتی بازار اشباع شد، خود به خود کمتر به سمت وکالت می روند و بازار خودش رو تنظیم میکنه…من میترسم هزاران سال بگذره، هنوزه آقایون این ها رو متوجه نشوند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا