اخبار کانون هاویژه

فراخوان کانون وکلای خراسان برای ارسال مقاله در دومین همایش داد و دادگری در شاهنامه فردوسی

وکلاپرس _ کانون وکلای خراسان فراخوان دومین همایش داد و دادگری در شاهنامه فردوسی را منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس، کانون وکلای خراسان با انتشار فراخوانی، وکلای دادگستری را به ارسال مقاله برای دومین «همایش داد و دادگری در شاهنامه فردوسی» دعوت کرد.

به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان، در این فراخوان آخرین مهلت ارسال آثار، دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ذکر شده است.

به گفته روابط عمومی این کانون، این همایش با حضور و سخنرانی برترین اساتید حوزه ادبیات، حقوق و تاریخ کشور برگزار خواهد شد و به مقالات برتر که توسط هیاتی متشکل از اساتید تراز اول کشور‌ مورد‌ داوری قرار خواهند گرفت، هدایای ارزشمند تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید:

به منظور مشاهده توضیحات تکمیلی، متن پوستر‌ فراخوان در ادامه آمده است:

دومین همایش داد و دادگری در شاهنامه فردوسی

به مناسبت روز جهانی فردوسی و پاسداشت زبان پارسی، کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای خراسان با همکاری خردسرای فردوسی برگزار می کند.

مسابقه بزرگ مقاله نویسی با موضوع داد و دادگری در شاهنامه فردوسی ویژه وکلای عضو کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور

  • ارتباط دادگری و شادی جامعه در شاهنامه
  • پیوند دین و دادگری در شاهنامه
  • بیداد و اثر آن در جامعه در ابیات شاهنامه
  • حقوق زنان در شاهنامه
  • حقوق زیست محیطی در شاهنامه
  • پیوند داد و خرد در شاهنامه
  • جامعه شناسی بیدادگری در شاهنامه
  • فرهنگ داد در شاهنامه
  • ارتباط نظم جهان با دادگری در شاهنامه و دیگرمتون
  • کارکرد دادگری در کاهش آسیب های اجتماعی
  • ریشه قوانین حقوقی در فرهنگ ایران بر پایه بررسی شاهنامه
  • بررسی نظام افراسیابی بر پایه بیداد
  • حکمت دادگری در شاهنامه
  • ارتباط پایداری حکومت با دادگری
  • و…

مهلت ارسال مقاله: دهم اردیبهشت هزار و چهارصد و سه

مشهد – بلوار شهید قاضی طباطبایی – کانون وکلای دادگستری

توضیحات تکمیلی

به نام خداوند جان و خرد       کزین برتر اندیشه برنگذرد

شاهنامه فردوسی بی شک یکی از برترین آثار ادبی و بهترین منظومه های حماسی در تمامی دوران بوده و هست. آنچه شاهنامه فردوسی را به عنوان اثری بی تکرار و متمایز از دیگر آثار ادبی معرفی می نماید، تکیه فردوسی به تاریخ و تمدن ایران بزرگ در کنار توصیه های اخلاقی و تاکید بر خرد و دانش است؛ چنانکه بیت آغازین این اثر سترگ جان و خرد را برترین داده معرفی می کند. در سراسر کتاب هم صدها بار از واژه خرد و مترادف های آن استفاده نموده است علاوه بر نقش حماسی و داستانی تأثیرگذار شاهنامه که استادان تاریخ و ادبیات به صورتی ویژه مورد بررسی قرار داده اند، تکیه بر خرد و دانش شالوده و اساس آموزه های شاهنامه و بیشتر متونی است که تاکنون شاهنامه پژوهان به بدان ها پرداخته اند. اما مضمون دیگری که در کنار خرد و به اندازۀ این واژه در ابیات شاهنامه مورد استفاده و تاکید فردوسی حکیم قرار گرفته «داد و دادگری» است که متاسفانه تا کنون به آن اندازه که فردوسی مورد توجه و تاکید قرارداده از سوی شاهنامه پژوهان به آن پرداخته نشده است. حال آن که فردوسی ارزش و اهمیت خرد و داد را تقریباً به یک اندازه و وجود یکی را همچون تار و پود وابسته به دیگری می داند:

ز یزدان و از ما بر آن کس درود      که تارش خرد باشد و داد پود

فردوسی بزرگ کسی را کامل و سزاوار درود می داند که تار و پود وجودش از خرد و داد باشد. به عبارت دیگر « داد » در معنای وسیع و فراگیر آن از نظر فردوسی همچون خرد لازمه وجود مؤثر تمامی افراد جامعه اعم از فرمانروا و فرمانبر می شود.

کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی که افتخار برخورداری از مجاورت دو قطب فرهنگی دینی و ملی یعنی حضرت امام على بن موسى الرضا و حکیم ابوالقاسم فردوسی را دارد وظیفه خود دانست با استفاده از دو بال خرد و دادگری که لازمه دیانت و وطن داری ست، برای اولین بار و در اقدامی ابتکارانه همایشی با موضوع «داد و دادگری در شاهنامه «فردوسی» در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار کند در این هم اندیشی استادان گرانسنگی در حوزه ادبیات و حقوق نظیر: دکتر زاگرس زند، استاد محمد حسین ساکت, دکتر عباس شیخ الاسلامی و محمد جعفر یاحقی سخن گفتند. استاد یگانه نوازنده دوتار بود و روایتگر داستان های شاهنامه نیز به اجرای برنامه پرداخت. در سراسر برنامه استاد برجسته خط شکسته نستعلیق جناب علی اکبر رضوانی همزمان ابیاتی با موضوع داد از شاهنامه فردوسی را کتابت می نمودند. این همایش بسیار مورد توجه و استقبال اساتید حقوق و ادبیات و وکلای دادگستری قرار گرفت به نحوی که ادامه این برنامه را در سال های بعد به جد خواستار گردیدند . بنا بر این کمیسیون فرهنگ و هنر کانون بر آن شد برگزاری دومین هم اندیشی « داد و دادگری در شاهنامه فردوسی » را با همکاری خردسرای فردوسی که در این مسیر تجربیات ارزنده ای دارد، در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ تدارک ببیند این بود که ضمن دعوت مجدد از استادان همایش نخستین دامنۀ کار را گسترده تردید و با دعوت از تنی چند از دیگر استادان ادبیات و حقوق موضوعات و زمینه های بیشتری را در مورد «داد و داگری» وجهه همت قرارداد.

در این برنامه کمیسیون فرهنگ و هنر علاوه بر اجرای سخنرانی، مسابقه بزرگ مقاله نویسی با موضوع «داد و دادگری در شاهنامه فردوسی» ویژه وکلای عضو کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور را نیز تدارک دیده است که پس از داوری آثار رسیده، در روز همایش به سه مقاله یا پژوهش برتر هدایای ارزشمندی اهدا خواهد شد.

شرایط شرکت در مسابقه بزرگ مقاله داد و دادگری در شاهنامه به شرح ذیل اعلام می شود:

۱- شرکت کنندگان در این مسابقه صرفا وکلای دادگستری عضو کانون های وکلای دادگستری کل کشور خواهند بود.

۲- موضوع مقالات و یا پژوهش با محوریت واژه و یا مفهوم داد در شاهنامه و از این حیث حوزه عملکرد همکاران در نگارش مقاله بسیار وسیع خواهد بود.

۳- از هر وکیل فقط یک مقاله یا پژوهش پذیرفته خواهد شد.

۴- حجم هر مقاله می تواند حداقل ۷ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه باشد

۵- مقاله به صورت فایل پی دی اف (pdf) به شماره تلفن ۰۹۱۵۵۱۱۹۲۵۵ در واتساپ و یا تلگرام ارسال گردد.

۶- مهلت ارسال مقالات حداکثر تا پایان وقت اداری دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

پس از داوری به سه مقاله برتر در مراسم دومین همایش داد و دادگری (اردیبهشت ماه) هدایای ارزشمندی شامل: شاهنامه نفیس فردوسی، تندیس سمینار و نشان دادبان داد ( این قطعه با نام نشان دادبان ویژه این برنامه طراحی و ساخته شده است ) تعلق خواهد گرفت.

کانون وکلای دادگستری خراسان

خردسرای فردوسی

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان

بیشتر بخوانید:

تصویر پوستر همایش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا