اخبار صنفیویژه

طی دو سال گذشته دست‌کم ۲۱ وکیل مورد سوءقصد قرار گرفتند که از این تعداد ۶ وکیل به قتل رسیدند

وکلاپرس-  روزنامه اعتماد در صفحه حوادث شماره ۵۷۸۸ این روزنامه مورخ ۲۶ خرداد ماه در گزارشی به بررسی آمار قتل و سوءقصد به جان وکلا در دو سال گذشته پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، طبق بررسی‌های «اعتماد» از اخبار رسمی منتشر شده، طی دو سال گذشته دست‌کم ۲۱ وکیل مورد سوءقصد قرار گرفتند که از این تعداد ۶ وکیل به قتل رسیدند.

 سال ۱۴۰۱، ۴ قتل و ۱۰ مورد سوءقصد بخشی از آمار وکلای در معرض خطر بوده و سال ۱۴۰۲، ۲ قتل، یک مرگ مشکوک و ۴ مورد سوءقصد بخش دیگری از این آمار بوده که البته این آمار به دلیل رسانه‌ای شدن در دسترس قرار گرفته است.

سوءقصد به جان وکلا و قتل آنان سال‌هاست که واکنش‌های منفی از سوی این قشر داشته است. در حالی که این اتفاقات ناگوار هنوز نتوانسته عملکرد مدیران نهاد وکالت و مسوولان قضایی را تغییر دهد تا امنیت نسبی برای وکلا فراهم سازد.

قتل و سوءقصد به جان وکلا در سال ۱۴۰۲

۱۴ فروردین ماه، مهدی عمارلویی از وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه در دفتر وکالتش حوالی میدان امام شهر نیشابور به قتل می‌رسد. اگرچه پیکر خونین مهدی عمارلویی توسط همسرش در دفتر وکالت او کشف و او با افت شدید علایم حیاتی به اورژانس منتقل می‌شود، اما عمارلویی در بیمارستان جانش را از دست می‌دهد. متهم به قتل او چند وقت بعد دستگیر و مشخص می‌شود یکی از موکلان مقتول بوده که فروردین سال۱۴۰۰ بابت وکالت در موضوع پرونده حضانت فرزندانش به دفتر او مراجعه‌ کرده بود. در این پرونده که به دلیل اظهارات خلاف واقع موکل، رای به نفع او صادر نشده بود متهم خواستار پس گرفتن حق‌الوکاله می‌شود و به‌رغم پس گرفتن آن، عمارلویی را به قتل می‌رساند.

۲۱ اردیبهشت ماه، امین‌الله صفایی، عضو کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد در حالی که داشته از خانه خود در شهر یاسوج خارج می‌شده یک خودروی پژو ۴۰۵ با پلاک مخدوش از پشت سر به او تیراندازی می‌کند. در جریان این تیراندازی، ۱۶ ساچمه به داخل انگشتان پای او نفوذ می‌کند و تاندون ۲ انگشت پا قطع و استخوان یک انگشت دیگر دچار شکستگی می‌شود. صفایی گفته بود این حادثه در راستای وظایف وکالتی‌اش رخ داده است.

۱۰ مرداد ماه، نسرین کی‌قبادی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز پس از خروج از دادگاه در شاهرود مورد سوء‌قصد چهار موتورسوار قرار می‌گیرد. ضاربان شیشه ماشین کی‌قبادی را به وسیله یک میله فلزی با ضربه یک موتورسوار می‌شکنند و موتورسوار دیگر یک ضربه به سر این وکیل می‌زند تا او را از حرکت بازدارد. کی‌قبادی در مصاحبه‌ای که در همان روزها با «اعتماد» داشت، گفته بود: «پس از این اتفاق سریع از صحنه حادثه فرار کردم و ضاربان به علت حضورم در کانکس پلیس راهور از تعقیبم خودداری می‌کنند.» این وکیل علت حادثه را پرونده‌ای با موضوع شکایت کیفری عنوان کرده بود که برای متهمان به‌رغم ارتکاب جرایم سنگین و مجازات کیفری، جزای نقدی تعیین شده بود و کی‌قبادی مجددا شکایت دیگری را طرح کرده بود. به گفته مقامات قضایی ۴ نفر از سوءقصد‌کنندگان شناسایی و دستگیر شدند. ۱۷ خرداد ماه، حسین محمدزاده، کارآموز وکالت شهر وحدتیه شهرستان دشتستان در استان بوشهر به قتل می‌رسد. مقتول کارآموز مرکز مشاوران و همچنین از پذیرفته‌شدگان اخیر آزمون وکالت در کانون وکلای دادگستری بوشهر بود که دو ماه از دوران کارآموزی خود را سپری کرده بود. نایب رییس کانون وکلای بوشهر در مورد این حادثه گفته بود قتل رخ داده ارتباطی با وظایف حرفه‌ای این کارآموز وکالت نداشته و ناشی از یک خصومت دیرینه بوده است. با این وجود اطلاعات بیشتری از آخرین وضعیت پرونده منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

۴ مهر ماه، برخی منابع محلی در استان آذربایجان شرقی از مرگ مشکوک رحیم سعیدی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز در خانه‌اش در شهرستان مرند خبر می‌دهند. او در خانه باغ خود که در حومه روستای دولت‌آباد شهرستان مرند بود، جان خود را از دست می‌دهد. به گفته حسین عبدالله‌ پوراقدم‌شربیانی، رییس اسبق کانون وکلای آذربایجان شرقی مرحوم در تهران سکونت داشته و به علت وجود املاکی که در مرند داشته گاهی به این شهر رفت و آمد می‌کرده است. بر اساس آخرین اطلاعات موجود کانون وکلای مرکز به مرگ مشکوک وکیل رحیم سعیدی ورود نمی‌کند.

۲۵ آذر ماه، حامد میرابوالقاسمی، عضو کانون وکلای دادگستری مازندران در نزدیکی دادگستری نوشهر توسط اشخاصی به وسیله چاقو مورد سوءقصد قرار می‌گیرد و ماشین او نیز با تبر و قمه تخریب می‌شود. از پنج متهم پرونده، دو متهم اصلی که سردسته گروه مجرمانه و از اشرار نوشهر بودند، دستگیر و بازداشت می‌شوند. وکیل میرابوالقاسمی در مورد اتفاقی که برای موکلش افتاده بود، گفت که روز حادثه موکلش از میرابوالقاسمی خواسته که او را تا مسیری برساند، اما افرادی از سوی طرف مقابل پرونده، راه را بر آنان می‌بندند. این افراد مسلح که داس، تبر و… به همراه داشتند، مسیر را می‌بندند و میرابوالقاسمی راه فرار نداشته است. حامد میرابوالقاسمی در این حادثه فدای موکلش می‌شود و به طرز فجیعی آسیب می‌بیند. موکلش در این حادثه آسیبی نمی‌بیند و مرتکبان با جمع شدن مردم، متواری می‌شوند.

۲۴ دی ماه، احسان روانگردی، عضو کانون وکلای دادگستری بوشهر در حالی که دختر خردسال خود را به مهدکودک می‌برده، توسط چهار فرد ناشناس با سلاح سرد مورد سوءقصد و ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرد. این افراد با خودروی ۲۰۶ رنگ‌ سفید فاقد پلاک با سلاح سرد چماق به روانگردی ضربه می‌زنند و به شدت او را زخمی می‌کنند به حدی که برخی از نواحی بدن (سر، صورت، دست و پا) دچار شکستگی می‌شود. به گفته برادر این وکیل دادگستری، حادثه در ارتباط با وظایف وکالتی او بوده است.

قتل و سوءقصد به جان وکلا در سال ۱۴۰۱

۵ اردیبهشت‌ ماه، امیر شریفی‌خضارتی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، مورد سوءقصد قرار می‌گیرد. ۶ نفر با قمه و چوب از یک پژوی ۲۰۶ سفیدرنگ پیاده می‌شوند و شروع به تهدید، توهین و فحاشی می‌کنند. سپس به او حمله می‌کنند و او را در جوی پهنی می‌اندازند. خضارتی در این حادثه دچار خردشدگی بینی و کشیده شدن تاندون پا می‌شود.

‌۱۷ اردیبهشت ماه، مهران صادقی‌سراجی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، در مراجعه به یکی از شعب دادگاه تهران مورد توهین و ضرب و شتم از سوی منشی و سرباز آن مجتمع قضایی قرار می‌گیرد. به‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته توسط خود وکیل سراجی و وکیل مدافع او؛ محمدرضا صادقی‌نیا‌رودسری و جلیل مالکی، رییس وقت کانون وکلای دادگستری مرکز شهادت شهود در دادگاه کارکنان دولت مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و قرار منع تعقیب صادر می‌شود.

۲۱ خرداد ماه، سیامک شمسی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، پیش از ورود به جلسه دادگاه توسط یکی از موکلینش در شهر اصفهان مورد سوءقصد قرار می‌گیرد. پشت و کمر این وکیل دادگستری در این حادثه بالغ بر ۵۰ بخیه می‌خورد. ۲۳ تیر ماه، مجید شیبانی، عضو کانون وکلای دادگستری خراسان، در شهر مشهد توسط عده‌ای با چاقو و قمه مجروح می‌شود. سه نفر هنگام خروج او از خانه با شمشیر و چاقو به او حمله می‌کنند و دست‌ها و پاهای این وکیل را مورد آسیب قرار می‌دهند.

۱۷ مرداد ماه، محمودرضا جعفرآقایی، وکیل دادگستری در شهرستان شاهرود مورد سوءقصد با سلاح گرم قرار می‌گیرد و در حضور پسر پنج ساله و همسرش به قتل می‌رسد. ۵شهریور ماه، عسگر صادق، وکیل دادگستری هنگام خروج از دفتر کارش مورد حمله و سوءقصد شخص ناشناس قرار می‌گیرد و به‌‌رغم جراحات متعدد وارده، زنده می‌ماند.

۱۸ شهریور ماه، نصیر فرح‌نژاد، وکیل مرکز وکلا در شهر خرم‌آباد و کاندیدای ادوار شورای این شهر، با مراجعه فردی از خانه بیرون می‌رود و با خودروی شخصی خود خانه را ترک می‌کند. تا اینکه بعد از یک روز بی‌خبری و با پیگیری‌های رسمی، در حالی پیدا می‌شود که با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بود و خودروی او نیز در حالی که صندلی‌های آن خون‌آلود بوده، کشف می‌شود.

۹مهر ماه، محسن برهمند، کارآموز وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه استان کرمان طی یک سوءقصد مسلحانه توسط عده‌ای ناشناس و با سلاح گرم به قتل می‌رسد.

۱۰ آبان ‌ماه، فرداد حیدرنیا، عضو کانون وکلای دادگستری گیلان و مدرس دانشگاه، پس از خروج از محل کار و در حال بازگشت از فروشگاهی در نزدیکی دفتر وکالتش مورد حمله ناگهانی ۳ فرد ناشناس قرار می‌گیرد. حیدرنیا برخی افراد درگیر در پرونده‌های قبلی خود را مظنون به انجام این حمله می‌دانست، چراکه قبلا توهین و تهدیداتی علیه او در ساختمان دادگستری صورت گرفته بود.

بیشتر بخوانید:

۲۳ آبان ماه، اخباری مبنی بر ضرب و جرح یک وکیل دادگستری در تهران مقابل ورودی ساختمان کانون وکلای مرکز منتشر می‌شود. اگرچه نام این وکیل منتشر نشد، اما براساس گفته نایب‌رییس کانون وکلای مرکز، شکایتی علیه این وکیل مطرح شده بود و او به دادسرا مراجعه کرده بود. در دادسرا با توافقاتی که حاصل شده بود اختلاف حل و صورت جلسه شده بود، اما حین خروج وکیل مذکور از کانون، در فاصله ۱۰۰ متری مورد حمله قرار می‌گیرد و مجروح می‌شود.

۲۲ آذرماه، وحید مهرادی‌فر، عضو کانون وکلای البرز، مورد جرح چاقو از سوی فردی ناشناس قرار می‌گیرد که سبب مجروح شدن و آسیب جدی به صورت و گوش او می‌شود. حادثه از این قرار بود که او پس از اتمام جلسه رسیدگی در مجتمع شهید مدنی تهران و هنگام پارک خودرو در حوالی مجتمع یک شورای حل اختلاف تهران و دقیقا ۳۰۰متر بالاتر از کلانتری دربند مورد حمله فردی با پوشش ماسک قرار می‌گیرد و بخشی از صورتش آسیب می‌بیند. همچنین گوش او از وسط بریده می‌شود.

۴ دی ‌ماه، نایب‌رییس کانون وکلای مرکز در یک استوری اینستاگرام از وقوع حادثه حمله به یک وکیل دادگستری خبر می‌دهد، اما از ذکر نام او امتناع می‌کند. در این حادثه وکیل مضروب دچار صدمه می‌شود و گردنش به اندازه ۲۰سانتی‌متر دچار پارگی می‌شود و بخیه می‌خورد. همچنین انگشت او نیز قطع و پیوند می‌خورد. گفتنی است که تحلیل وکیل مضروب از عاملان این واقعه این بود که متهم مربوط به طرف یکی از پرونده‌های او بوده است.

۱۵ اسفند ماه، یک زن وکیل دادگستری در پارکینگ خانه‌اش در خیابان ایرانشهر تهران با شلیک سه گلوله به قتل می‌رسد. براساس اطلاعات به دست آمده مشخص می‌شود که مقتول با همسرش اختلافات خانوادگی شدید داشته است. البته قاتل پس از قتل همسرش خودزنی می‌کند و بر اثر شدت جراحات وارد شده در مسیر بیمارستان جانش را از دست می‌دهد.

۲۲ اسفند ماه، هانا ذکری، دادستان انتظامی کانون وکلای کردستان، مورد سوءقصد قرار می‌گیرد. این وکیل دادگستری در پایان جلسه دادرسی در شهرستان مریوان بعد از خروج از دادگستری و در یک خیابان بالاتر از آنجا از سوی طرف مقابل پرونده مورد شلیک گلوله قرار گرفت.

گزارش روزنامه اعتماد از حمله به وکلا
گزارش روزنامه اعتماد از حمله به وکلا

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا