آگاهی و آموزش حقوقی

شیوه صدور گواهی عدم سوء پیشینه از طریق درگاه یکپارچه خدمات الکترونیک قضایی

وکلاپرس ـ سامانه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه یکی از امکانات درگاه یکپارچه خدمات الکترونیک قضایی است که به صورت غیرحضوری خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش وکلاپرس، شهروندان برای ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه، مانند بسیاری از خدمات الکترونیک دیگر، نیاز به ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا دارند. پس از وارد کردن کد ملی و رمز شخصی در صفحه احراز هویت به آدرس my.adliran.ir روی «مرحله بعد» کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

ورود به صفحه خدمات قضایی من

برای دریافت رمز عبور موقت هم روی دکمه مربوطه کلیک کنید تا این رمز برای شما پیامک شود. به این ترتیب به صفحه خدمات قضایی من هدایت می‌شوید که نام و نام خانوادگی شما در سمت چپ بالای صفحه قابل مشاهده است. با کلیک روی بخش «گواهی عدم سوء پیشینه» فرایند ثبت درخواست آغاز می‌شود.

در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، ۲ بخش «جستجوی سابقه درخواست» و «درخواست جدید» دیده می‌شود. همچنین قسمتی برای ویرایش اطلاعات پیش‌بینی شده است که هم می‌توانید اطلاعات خود را تصحیح کنید و هم درخواست جدید را ثبت کنید. توصیه می‌شود از همین قسمت برای ثبت درخواست جدید استفاده کنید.

ثبت اولیه درخواست

با کلیک روی این قسمت، به صفحه ای هدایت می‌شوید که مشخصات فردی شما از جمله نام و نام خانوادگی، نام پدر، محل تولد و محل سکونت در آن درج شده است. همچنین در این صفحه بخشی با عنوان «واحد قضایی بررسی کننده درخواست گواهی عدم سوء پیشینه» مشاهده می‌شود که از طریق مربع زردرنگی که در کنار کادر «انتخاب واحد قضایی» دیده می‌شود، می‌توانید مرجع بررسی گواهی را انتخاب کنید.

صفحه اول ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه

با کلیک روی مربع زرد، صفحه ای پیش روی شما باز می‌شود. در صورتی که نام واحد قضایی بررسی کننده را می دانید، آن را در محل مورد نظر تایپ کنید. همچنین اگر روی علامت + که کنار عنوان قوه قضاییه با  کد ۰۰۰۰۱ کلیک کنید، همه واحدهای قضایی سراسر کشور به همراه کد مربوطه نمایش داده می‌شود.

واحد مورد نظر را انتخاب و روی «تایید و بستن» کلیک کنید. پس از هدایت به صفحه اصلی، مرجع ارائه گواهی را انتخاب کنید. مرجع ارائه گواهی یا «به درخواست شخصی» است یا نام یک اداره، سازمان یا شرکت است. با انتخاب «به درخواست شخصی» اگر توضیحی را لازم می دانید، آن را در مستطیلی که برای این کار در نظر گرفته شده، بنویسید.

اما اگر گواهی عدم سوء پیشینه قرار است به مرجع خاصی ارائه شود، پس از انتخاب «به درخواست سازمان، اداره، شرکت و …»  روی ذره بین کنار کادر مربوطه کلیک کنید تا صفحه جدیدی برای شما باز شود. در این صفحه کادرهایی با عناوین نام، شناسه ملی، کد اقتصادی و شماره ثبت دیده می‌شود.

با این حال کافی است نام مرجع را با دستوری که برای ثبت نوشته شده درج نمایید. به عنوان مثال، اگر مرجع ارائه گواهی شهرداری تهران است در بخش «نام» اینگونه تایپ کنید: شهرداری*تهران(شهرداری ستاره تهران). سپس روی «جستجوی شخص حقوقی» کلیک کنید تا مشخصات مرجع مربوطه نمایش داده شود. آنگاه روی مستطیل نارنجی «انتخاب» کلیک کنید تا به صفحه اصلی بازگردید. پس از آن با کلیک روی «ثبت موقت درخواست» به صفحه محاسبه هزینه وارد شوید.

پرداخت هزینه و ثبت نهایی

در سمت چپ بالای صفحه یک کد رهگیری که عموما ۱۶ رقمی است نمایش داده می‌شود. سپس روی «محاسبه هزینه» کلیک کنید. هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه اکنون ۲۰ هزار تومان است که با ۳ روش می‌توانید آن را پرداخت کنید. شما می‌توانید هزینه مربوطه را به وسیله درگاه پرداخت سامانه، اپلیکیشن آپ(شرکت آسان پرداخت) و اپلیکیشن ایوا(شرکت سداد بانک ملی) پرداخت کنید.

در صورتی که روی دکمه «پرداخت اینترنتی هزینه» کلیک کنید به درگاه پرداخت هدایت می‌شوید که با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی می‌توانید هزینه را پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه دوباره به همین صفحه هدایت می‌شوید. با کلیک روی «ثبت نهایی اطلاعات» فرایند ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه به اتمام می رسد.

پس از مدت کوتاهی، گواهی صادر و پیامکی برای شما ارسال می‌شود. این پیامک شامل کد رهگیری شماست و اطلاع می‌دهد که برای گواهی عدم سوء پیشینه شما ابلاغیه صادر شده است. همچنین برای مشاهده ابلاغیه می‌توانید به سامانه ابلاغ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا