اخبار کانون هاگفت و گوویژه

ادعای «معافیت مالیاتی کانون‌ها»؛ اشتباه یا شیطنت رسانه‌ای؟

دیروز و در پی انتشار اصلاحیه آیین‌نامه «پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی» جوّی در برخی رسانه‌ها به راه افتاد که بر اساس آن عده‌ای مدعی معافیت مالیاتی وکلای دادگستری شده بودند. درحالیکه در آیین‌نامه مذکور نه تنها صحبتی از معافیت مالیاتی نشده بود بلکه حتی در آن وکلای دادگستری نیز موضوع حکم نبوده‌اند. آنچه در اصلاحیه آیین‌نامه مورد اشاره قرار گرفته است صرفا ارائه طریقی جهت اخذ شناسه ملی توسط کانون‌های وکلای دادگستری و برخی نهادهای دیگر بوده است.

خبرنگار «وکلاپرس» در گفتگوی کوتاهی با دکتر «هما داودی»، نائب رئیس اسبق اسکودا، در این باره جویا شد و این وکیل دادگستری در پاسخ گفت: «در این اصلاحیه به هیچ وجه راجع به معافیت مالیاتی کانون‌های وکلا صحبت به میان نیامده است. اساساً کانون‌های وکلا(و نه وکلای دادگستری) به موجب بند ی ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌‌های مستقیم از پرداخت مالیات معاف هستند و این امر نیازی به اشاره مجدد توسط قانون‌گذار و یا هیأت دولت ندارد. به نظر می‌آید این شیطنت رسانه‌ای برخی از نهادهایی است که با ایجاد دروغ‌هایی قصد فشار بیش از پیش به وکلای دادگستری و کانون‌های وکلا دارند.»

گفتنی است دیروز پس از انتشار اصلاحیه مذکور، خبرگزاری فارس به استناد این مقرره هیأت دولت از معافیت مالیاتی وکلای دادگستری سخن به میان آورد.

 

بند «ی» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم : کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی و همچنین حق عضویت اعضاء مجامع حرفه‌ای، احزاب و انجمن‌ها و تشکل‌های غیر دولتی که دارای‌ مجوز از مراجع ذی ‌ربط باشند و وجوهی که به موجب قانون و مقررات مربوط از درآمد یا حق‌الزحمه اعضاء آنها کسر و به حساب مجامع مزبور واریز‌می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا