اخبار صنفیویژه

تسنیم درباره طرح تسهیل مدعی شد: مجلس بر شرکت قضات در آزمون وکالت پافشاری نخواهد کرد

وکلاپرس- خبرگزاری تسنیم در مطلبی با عنوان «باز هم طرح تسهیل تأیید نشد؛ پای “آزمون وکالت قضات” درمیان است!» مدعی شد: مجلس بر شرکت قضات در آزمون وکالت پافشاری نخواهد کرد!

به گزارش وکلاپرس، این خبرگزاری با اشاره به ردشدن مجدد طرح تسهیل در شورای نگهبان و اعاده آن به مجلس پیش بینی کرده است، نمایندگان مجلس برای جلب نظر شورای نگهبان و تبدیل طرح تسهیل صدور مجوز های کسب و کار به قانون، بند مربوط به «الزام قضات به شرکت در آزمون وکالت» را از طرح حذف خواهند کرد.

سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود

 در جلسه روز ۲۱ مهر ۱۴۰۰ هنگام رسیدگی به آخرین ماده «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی،  علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات پیشنهادی مبنی بر افزودن عبارت «سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود» به انتهای تبصره ۱ ماده ۶ ارائه کرد که با ۱۴۰رای موافق از ۲۲۱ رای تصویب شد.

اعاده طرح تسهیل به مجلس برای اولین بار

با این حال در  ۱۵ آبان ۱۴۰۰ سایت شورای نگهبان با انتشار ایرادات طرح تسهیل اعلام کرد: شورای نگهبان لغو معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت را « مغایر بند ۹ اصل سوم قانون اساسی» دانسته است و و طرح تسهیل به مجلس اعاده شد.

اصلاحات اعمال شده در طرح تسهیل

کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل (۴۴) قانون اساسی در گزارش اصلاحی طرح تسهیل عبارت «هرگونه سابقه‌ای جایگزین آزمون وکالت نخواهد بود، قوه قضائیه می تواند از طریق کانون وکلای دادگستری و یا مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به قضات بازنشسته دارای بیست (۲۰) سال سابقه قضاوت و بالاتر و اعضای هیات علمی رشته‌های مرتبط، با درجه دانشیاری و بالاتر متقاضی اخذ پروانه وکالت که صلاحیت آنها بر اساس ضوابط مصوب رئیس قوه قضائیه مسلم تشخیص داده شود، پروانه وکالت اعطاء کند.» را جایگزین عبارت «سابقه قضاوت یا نمایندگی مجلس جایگزین آزمون وکالت نخواهد بود.» نمود.

بیشتر بخوانید:

اما در جلسه ۷ آذر ماه مجلس این تغییر مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت و مجددا به کمیسیون ارجاع شد.

 سر انجام در ۵ دی ماه  آخرین اصلاحیه کمیسیون جهش و تولید عبارت “هیچ سابقه ای جایگزین آزمون وکالت نخواهد بود” با ۱۶۰ رأی مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت.

اعاده طرح تسهیل به مجلس برای دومین بار

در ادامه سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه (۱۸ دی)، از اعاده مجدد طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار توسط شورای نگهبان به مجلس خبر داد و گفت: «قاضی که ۳۰ سال قضاوت کرده از نظر شورای نگهبان علم کافی دارد و آزموده را آزمودن خطاست، ولی مخالف ساماندهی در این زمینه نیستیم و باید ساماندهی در این خصوص انجام شود.»

بیشتر بخوانید:

با توجه به روند پیش گفته و تلاش مجلس برای الزام قضات به شرکت در آزمون وکالت و پافشاری شورای نگهبان بر مواضع خود تسنیم نوشت:

ظاهراً این بار، مجلس قصد ندارد برای الزام قضات به شرکت در آزمون وکالت، پافشاری کند و این بند از طرح را حذف خواهد کرد. نگرانی از سرنوشت طرح در صورت ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایجاد تغییرات احتمالی که مدنظر نمایندگان مجلس نباشد، علت این گزینه عنوان شده است. به این ترتیب مجلس با پاک کردن بخشی از صورت مسئله از دیگر مواد قانونی طرح که مورد تأیید شورای نگهبان است، مراقبت خواهد کرد.

 علیرغم ادعای این خبرگزاری، پیشتر سخنگوی کمیسیون جهش اعلام کرده بود که نمایندگان مجلس بر موضع خود درباره لزوم شرکت قضات در آزمون وکالت اصرار دارد و از احتمال ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت سخن گفته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا