اخبار قوه قضاییه

رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری: پروانه وکالت امتیازی از طرف نظام مقدس جمهوری اسلامی است

وکلاپرس _ رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری در آئین تحلیف کارآموزان وکالت، پروانه وکالت و کارشناسی امتیازی را از طرف نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ورود به عرصه خدمت‌رسانی دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، محمد رزم در آئین تحلیف کارآموزان وکالت، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج اظهار داشت: در حقیقت تشکیل بسیج تفکری ارزشمند و خردمندانه از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود که برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جهت صیانت از تمامیت ارضی کشور و حفاظت و پاسداری از آرمان‌ها و دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی تبیین و عملیاتی شد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: نقش بی‌بدیل بسیج مستضعفین در دفاع مقدس و خدمات و جانفشانی‌های بسیجیان در ۸ سال جنگ تحمیلی و جبهه‌های نبرد حق علیه باطل موجب شد تا امروز این نیروی جهادی تبدیل به یک الگوی مقاومت برای کشور‌های اسلامی شود به گونه‌ای که در لبنان نیرو‌های مردمی بسیج حزب الله، در عراق نیرو‌های جهادی حشدالشعبی، در یمن بسیج مردمی انصارالله و در سوریه و افغانستان نیرو‌های جیش الوطن و فاطمیون در مقابل استکبار، صهیونیسم و گروه‌های تکفیری مقاومت و ایستادگی کنند.

رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امروز بسیج راه تکامل و پیشرفت کشور را در پیش گرفته و در جبهه‌های امنیت و سازندگی، خالصانه و جهادی ارائه خدمت می‌کند.

هم‌اندیشی میان مقامات قضایی منجر به انجام صحیح وظایف شرعی و قانونی می‌شود

وی با بیان اینکه وکلا و کارشناسان در کنار نهاد قضاوت دو بال فرشته عدالت برای احقاق حق و کشف حقیقت هستند ابراز داشت: ارتباط، تعامل و هم‌اندیشی میان مقامات قضایی به ویژه شورای معاونین دادگستری با هیأت مدیره‌های مرکز وکلا و مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه منجر به انجام صحیح تکالیف و وظایف شرعی و قانونی می‌شود و کمک بسیار موثری برای یک دادرسی و قضاوت عادلانه در محاکم است.

رزم سپس با اشاره به شأن و جایگاه وکلا و کارشناسان بیان کرد: دارا بودن پروانه وکالت و کارشناسی امتیازی از طرف نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ورود به عرصه خدمت‌رسانی است و لذا این جایگاه رفیع و ارزشمند شئونات خاصی را می‌طلبد که همه وکلا و کارشناسان با درنظر داشتن اصول اخلاقی و حرفه‌ای ملزم به رعایت آن هستند.

ارتقای سطح علمی وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری امری لازم و مهم است

وی مسأله آموزش را یکی از موارد بسیار مهم در ارتقاء سطح علمی وکلا و کارشناسان رسمی دانست و تصریح کرد: همه ما نیازمند آموزش و یادگیری هستیم و کسانی در مسیر عدالت گام برمی دارند به طریق اولی‌تر باید همواره در پی آموختن باشند.

وی افزود: به همین منظور معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان این آمادگی را دارد که ضمن فراهم‌سازی فضای آموزشی جهت آموزش وکلا و کارشناسان رسمی، در خصوص دعوت از اساتید خبره و برجسته نیز با مراکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه همکاری کند.

تشکیل کمیسیون مشترک وکلا و قضات برای ارتقاء جایگاه وکالت و کارشناسی مفید است

رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: ما تلاش داریم کمیسیون مشترکی را با حضور وکلا و قضات تشکیل دهیم تا ضمن بررسی راهبرد‌های حقوقی، طرح‌های مختلف را از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه دریافت و پس از بحث و تبادل نظر نتیجه را به مرکز اعلام کنند و این خود می‌تواند در جهت ارتقاء جایگاه وکالت و کارشناسی مفید و موثر باشد.

وی توجه وکلا و کارشناسان را به برخی نکات مهم کاری و حرفه‌ای جلب کرد و یادآور شد: برخی شهروندان از بضاعت مالی مطلوب برای داشتن وکیل و یا کارشناس برخوردار نیستند و لذا باید وکیل یا کارشناس تسخیری و معاضدتی ایشان را حمایت کنند و در دادگاه هم همانند وکلای اختیاری، دلسوزانه از حق و حقوق موکل خود دفاع کنند.

رزم اضافه کرد: اوراق و اسنادی که وکلا و کارشناسان محترم به عنوان مستندات و ادله پرونده از موکلان و طرفین خود دریافت می‌کنند باید به صورت محرمانه نگهداری شود و به موقع به مالکان و ذی‌نفعان عودت داده شود.

وکلا به ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها کمک کنند

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما از وکلا و کارشناسانی که پروانه فعالیت خود را دریافت می‌کنند این است که به صلح و سازش در دعاوی به خصوص دعاوی خانوادگی توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه در تعالیم دینی و آموزه‌های اسلامی بر صلح و سازش بسیار تأکید شده است.

رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: قاضی، وکیل و کارشناس به دنبال کشف حقیقت هستند، اما لازم است پیش از هر اقدامی برای اصلاح ذات‌البین و ایجاد صلح و آشتی بین طرفین دعوا تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت امر کارشناسی در رسیدگی‌های قضایی پرداخت و گفت: نظریات کارشناسی در روند دادرسی‌ها و صدور آرای متقن قضایی تأثیر بسیار زیادی دارد و بر این اساس می‌طلبد کارشناسان از علم به روز و تخصص علمی و فنی کافی برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید:

رزم یادآور شد: کارشناسان محترم در زمان بررسی موضوعات کارشناسی، صرفاً باید نظر کارشناسانه خود را پیرامون موضوع تعیین شده ارائه کنند و از بیان نقطه نظر‌های قضایی که با کارشان منافات دارد بپرهیزند.

وی ادامه داد: در زمانی هم که از طرف دادگاه هیئت کارشناسی جهت بررسی موضوع تعیین می‌شود لازم است همه کارشناسان آن هیئت پیرامون موضوع، نظر کارشناسی خود را ارائه کنند.

انتقاد از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

رئیس کل دادگستری در ادامه سخنان خود با اشاره به قانون تسهیل وکسب و کار و تأثیر آن بر جذب وکلا اظهار داشت: متأسفانه موضوع جذب وکیل علی‌رغم آنکه طرحی تخصصی بود و باید توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار می‌گرفت به کمیسیون اقتصاد مجلس رفت و پس از بررسی و ارائه به کمیسیون تلفیق و تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان یک کار صنفی و تجاری تلقی شد.

وی افزود: به دلیل حساسیت موضوع ما از رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه درخواست داریم تا طرحی در این رابطه با مشورت وکلا و قوه قضاییه تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند تا دغدغه‌های مقامات قضایی و وکلا در این حوزه مرتفع شود.

منبع: میزان

یک دیدگاه

  1. یه زمانی مرکز وکلا را شما کانونی ها به رسمیت نمی شناختند حالا برای بقا خودتون و حفظ منافع خودتون دست به دامن رییس مرکز وکلا شدید تا درخواستی برای اصلاح قانون بده
    حالا فهمیدم شما مدیران کانون نون به نرخ روز می خورید برای حفظ خودتون هم شده حاضرید دست به دامن هر کسی بشید متاسف برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا