اخبار قوه قضاییهویژه

رئیس دادگستری استان مرکزی: جایگاه وکیل یک پله بعد از قاضی است

وکلاپرس ـ حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، درباره جایگاه وکیل نسبت به قاضی گفت: جایگاه وکیل یک پله پس از قاضی است.

به گزارش وکلاپرس به نقل خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در نشست هم‌اندیشی با رئیس و هیئت‌مدیره کانون و مرکز وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری استان مرکزی با اشاره به استفاده از ظرفیت نخبگان اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه این بود که در هفته قوه قضائیه از ظرفیت همه صنوف، اقشار، فرهیختگان و نخبگان استفاده شود که وجه مشترک همه احقاق حق است و مقام معظم رهبری ملاک صحت عمل همه را احقاق حق اعلام کردند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: قاضی، وکیل، کارشناس و غیره همه به دنبال این هستند تا در جایی قرار بگیرند که اعلام کنند در چرخه دادرسی به احقاق حق رسیدیم و برای همه افتخار و موجبات سربلندی است.

جایگاه وکیل؛ یک پله پس از قاضی

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: جایگاه وکیل یک پله پس از قاضی است و به لحاظ حساسیت مجموعه به دنبال این هستیم تا سلامت و شخصیت کارشناسان و وکلا ارتقا پیدا کند.

علیرغم گفته این مقام قضایی، از آنجایی که بر اساس ماده واحده مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۷۰ «وکیل در موضع دفاع، از احترام و تأمینات شاغلین شغل قضا، برخوردار می‌باشد»، مشخص نیست گفته اخیر رئیس دادگستری استان مرکزی مستند به کدام ماده یا استدلال است.

موسوی تصریح کرد: جلسات با وکلا به لحاظ زمان تشکیل به درازا می‌کشد. بنابراین باید در هر فصل حداقل یک جلسه برگزار شود و کارشناسان و وکلا پیشنهادات و مطالب خود را به صورت مکتوب ارائه دهند.

وکلا و کارشناسان دادگستری بیشتر از دیگران از نواقص مشکلات در دادگستری خبر دارند

وی بیان کرد: رعایت حرمت مراجعان اصل محوری در دستگاه قضا است و وکلا و کارشناسان به عنوان قشر ویژه و فرهیخته باید به این موضوع توجه کنند و رعایت حرمت آنها نیز برای دادگستری مهم است.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: وکلا و کارشناسان دادگستری به لحاظ ارتباط کاری بیشتر از هر مجموعه دیگر بر نواقص، مشکلات، بایدها و نبایدها اطلاع دارند پس باید با دستگاه قضا تعامل بیشتری داشته باشند و در زمینه رفع مشکلات راهکار ارائه دهند.

موسوی با اشاره به اینکه باید ارتباط مشاوره‌ای و علمی بین چند مرکز با دادگستری برقرار شود و در حوزه مشاوره علمی، فکری و حقوقی ارتباط بیشتری ایجاد شود، گفت: وکلا رعایت اخلاق حرفه‌ای را مورد توجه قرار دهند، شان، جایگاه و حضور وکلا در جامعه نشان می‌دهد که فرد قانون‌مند و حق‌گرا هستند؛ بنابراین انتظار می‌رود به این نکات توجه داشته باشند.

وی افزود: در ادبیات گفتاری و حقوقی یک فرد وکیل باید بزرگ‌منشی، صداقت، راستی و امانتداری تجلی پیدا کند و وکلا باید به این موضوع توجه کنند.

بیش از یک دوم جمعیت استان مرکزی در سال پرونده ارجاعی داریم

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به فلسفه ارجاع به کارشناسی گفت: این کار برای رفع ابهام و تشخیص حقیقت انجام می‌شود و باید از کارشناس و نظریه تخصصی او استفاده کرد و امضای کارشناس نباید در هر برگه‌ای باشد بلکه باید با مطالعه پرونده ابهامات و نواقص را رفع کند تا بتواند نظریه واضح و شفاف دهد.

موسوی ادامه داد: نظریه کارشناس باید همراه با استدلال، تخصص و همه فهم باشد و از اصطلاحات خاص رشته تخصصی کمتر استفاده شود تا برای همه قابل فهم باشد.

وی با اشاره به تراکم کار مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضا گفت: بیش از ۴۰۰ هزار پرونده وارده به دادگستری استان است به عبارتی بیش از یک دوم جمعیت استان در سال به محاکم مراجعه می‌کنند و ۲۲۰ نفر همکار قضایی داریم که باید وکلا و کارشناسان در کنترل ورودی و کاهش وقوع جرایم کمک کنند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: یک عنوان از شعار امسال در حوزه دانش‌بنیان است که باید مورد توجه قرار گیرد و در هر حوزه باید بر مبنای علم اقدام کرد بنابراین در حوزه علوم انسانی باید رتبه استان مرکزی بررسی شود و در حوزه حقوقی باید کار کرد و دادخواست علمی سطح بالا مطرح شود.

منبع: صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا