ویژهیادنامه

دست خطی که بهمن کشاورز دو ماه پیش از فوت در پاسخ به خبرنگار اختبار و وکلاپرس نوشت+سند

وکلاپرس- وکیل مرحوم بهمن کشاورز(متولد ۲۱ شهریور۱۳۳۲ – متوفی ۳ اردیبهشت ۹۸) کمتر از دو ماه پیش از مرگ در مصاحبه‌ای با خبرنگار وکلاپرس و اختبار به تعدادی از سوالات وی به صورت مکتوب پاسخ داده بود.

مرحوم بهمن کشاورز یکی از بنیان گذاران اتحادیه سراسری کانون‌ های وکلای دادگستری ایران بود و پنج دوره ریاست آن را برعهده داشت.

امروز (۲۱ شهریور) سالروز تولد وی است و به همین مناسبت، پایگاه خبری وکلاپرس درصدد انتشار دست خطی از مرحوم کشاورز برآمده است.

مختصری از زندگی مرحوم بهمن کشاورز

بهمن کشاورز در شهریورماه ۱۳۳۲ در شهر تهران متولد شد؛ پدرش کریم کشاورز، نویسنده، مترجم و داستان ‌نویس بود و مادرش، فرخنده نویدی کسمایی، در انجمن پیک نسوان رشت فعالیت می  کرد و از اولین زنانی بود که در گروه تئاتر این انجمن به بازیگری روی آورد.

مرحوم کشاورز دیپلم خود را از مدرسه دارالفنون گرفت. در سال ۱۳۴۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران شد و سپس مدرک  کارشناسی ارشد خود را در گرایش حقوق جزا و جرم ‌شناسی و نیز حقوق خصوصی دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

کشاورز یکی از بنیان گذاران اسکودا بود و پنج دوره ریاست آن را برعهده داشت. وی همچنین به مدت سه دوره به عنوان عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و یک دوره نیز به عنوان رئیس این کانون فعالیت کرد.

شهرت مرحوم بهمن کشاورز به دلیل وکالت غلامحسین کرباسچی در دادگاه و همچنین به دلیل پیگیری‌ هایش در امور صنفی وکلا و یادداشت‌ های حقوقی آگاهی بخش، در رسانه ‌های ایران بود.

دست خطی از مرحوم کشاورز خطاب به خبرنگار وکلاپرس و اختبار

در ادامه دست خطی از مرحوم کشاورز که به صورت اختصاصی در اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۷ برای فرناز محمدیان (خبرنگار پایگاه خبری اختبار و وکلاپرس) نگاشته شده بود، منتشر شده است. (تصویر دست خط در انتهای خبر)

گفتنی است پس از آنکه خبرنگار ما به مصاحبه با وکیل بهمن کشاورز اقدام می‌کند، فایل صوتی ضبط شده از صحبت های این وکیل فقید دچار اختلال می‌شود.

مرحوم کشاورز پس از اطلاع از این موضوع، جواب سوالات مصاحبه را به صورت مکتوب می‌نویسد و تصویر آن را برای خبرنگار ما ارسال می‌کند.

لازم به ذکر است بهمن کشاورز دو ماه پس از این مصاحبه در تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۸ دار فانی را وداع گفت و نام نیکی از خود و وکیل دادگستری به جای گذاشت.

باسمه تعالی

پس از سلام، پاسخ پرسش ها به ترتیب شماره تقدیم می شود.

۱) جایگاه وکیل در جامعه ایران نه آن است که می تواند -و باید- باشد.

علت عدم آگاهی اکثریت مردم از حقوشان، عدم آشنایی مردم با علم حقوق (در حد اطلاعات عمومی) و مالا عدم آگاهی آنان نسبت به پدیده وکالت و خدماتی است که وکیل می تواند برای مردم انجام دهد.

۲) واضح است که نگاه جامعه و مردم به حرفه وکالت ناچار متاثر از همین ناآگاهی هاست.

در عین حال القائات افراد جاهل یا مغرض نیز در کیفیت این نگاه بی تاثیر نیست. علی الخصوص با توجه به اینکه ابزاری برای پاسخگویی و اطلاع رسانی در اختیار وکلا یا کانون وکلا نیست.

۳) به تبع دو پرسش پیشین و پاسخ آن ها، جواب این سوال هم روشن است.

۴) وکالت از مشاغل معدودی است که اشتغال به آن مستلزم اتیان سوگند و قسم خوردن است. تخلف از قسم مجازات انتظامی بسیار شدید دارد. (تا حد محرومیت دائم از وکالت)

۵) با اطلاع رسانی درمورد وکالت و وکیل و در عین حال کنترل صحت عمل و اقدام وکلا

۶) تعداد جمعیت را نمی توان به طور مطلق تعیین کننده تعداد وکیل دانست. در کشور ما فرهنگ استفاده از وکیل عمومیت و تداول ندارد.

بنابراین تعداد وکیل زیاد هم هست. اگر حضور وکیل در همه مراحل همه دعاوی الزامی شود، تعداد شاید متناسب تلقی شود و در میان مدت یا دراز مدت تعداد بیشتری هم لازم باشد اما الان نیست.

۷) مطلقا شده است. راهکار قرار دادن آموزش حقوق در برنامه درسی مدارس از ابتدایی تا پایان دبیرستان و نیز آموزش عمومی حقوق به همه مردم از طریق رسانه های مکتوب و صداوسیماست.

۸) این حرکات یا ناشی از عدم آگاهی است و یا ناشی از غرض. امیدورام دومی مصداق نداشته باشد. راهکار این است که اگر غرضی در کار نیست در تنظیم اینگونه سناریوها از مشورت مجانی وکلا و کانون های وکلا استفاده شود.

البته اگر غرضی وجود داشته باشد قطعا از مشورت معاندین و مخالفین کانون های وکلا استفاده خواهد شد.

تصویر دست خط مرحوم کشاورز در ادامه آمده است.

دست خط مرحوم کشاورز در پاسخ به خبرنگار وکلاپرس و اختبار
دست خط مرحوم کشاورز در پاسخ به خبرنگار وکلاپرس و اختبار
دست خط مرحوم کشاورز در پاسخ به خبرنگار وکلاپرس و اختبار ۲
دست خط مرحوم کشاورز در پاسخ به خبرنگار وکلاپرس و اختبار ۲

‫۳ دیدگاه ها

  1. ایشان سالها ریس کانون بود و اختیار تام داشت چه کرد؟ عمر همه پشیمان هستند !
    دست از این الگو سازی ها بردارید ، ایشان چه خدمتی به افراد نیازمند کرده است ؟؟

  2. در واقع به نظر بنده هم هر کس در اصل نگران خودش و نگران تضعیف و تحقیر موقعیت مادی و معنوی صنف خودش در جامعه است، تا نگران تضییع حقوق مردم، چرا که تا پیش تحولات اخیر در نهاد وکالت هم حمایت و دلسوزی چشمگیری در مورد حقوق عامه از سوی نهاد وکالت به چشم نمیخورد
    زمانی که مرحوم دکتر کاتوزیان میگفت اگر میخواهید وکالت کنید حتما منبع درآمد دیگری داشته باشید تا مجبور به پذیرش هر پرونده ای نباشید،
    این سخن به درد امروز هم میخورد که وکلا نگران معیشت خود به دلیل افزایش وکیل شده اند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا