اخبار کانون هاویژه

شفافیت در کانون وکلای کرمان؛ انتشار گزارش بازرس کانون درباره موجودی حساب بانکی، وضعیت انتقالی وکلا، شکایات در دادسرای انتظامی

وکلاپرس- در ادامه افزایش موج شفافیت در کانون های وکلای دادگستری، بازرس جدید کانون وکلای دادگستری کرمان در گزارشی ریز عملکرد و وضعیت کانون در دوره گذشته هیأت مدیره را ارائه و منتشر کرده است.

به گزارش وکلاپرس، طی یک سال گذشته برخی از کانون‌های وکلای دادگستری قدم‌های مهمی در زمینه شفافیت عملکرد خود برداشته اند.

تصویب اتصال کانون های وکلای دادگستری به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جلسه شورای اجرایی اسکودا یکی از مصادیق میل به شفافیت در این نهاد مدنی است که تا کنون برخی از کانون‌ها این مصوبه را عملی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

از دیگر اقدامات شفافیت آفرین می‌توان به انتشار حقوق کارمندان کانون وکلای دادگستری کردستان و اعلام عمومی بودجه های کمیسیون های مختلف در کانون وکلای فارس اشاره کرد.

در جدیدترین مورد نیز بازرس دوره جدید هیات مدیره کانون وکلای کرمان (که از تاریخ ١۴٠٢/٠۴/١٣ شروع به کار کرده‌اند)، در گزارشی مختصر میزان موجودی کانون در حساب‌های بانکی، تعداد پرونده های تودیع و تمدید نشده، آمار متقاضیان بند ۸ لایحه استقلال، وضعیت نقل و انتقالات، پرونده های دادسرای انتظامی کانون و… را منتشر کرده است.

هرچند بخش‌هایی از این گزارش با ابهاماتی روبرو است اما انتشار این گزارش در درگاه رسمی کانون کرمان نشان از تمایل این نهاد برای انتشار اطلاعات غیر محرمانه دارد.

مشروح این گزارش به شرح زیر است:

هیئت عمومی کانون وکلای دادگستری استان کرمان

با سلام

احتراماً نظر به اینکه هفتمین هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان از تاریخ ١۴٠٢/٠۴/١٣ آغاز به کار نموده، در ابتدای دوره حسب وظیفه گزارش اجمالی از وضعیت کانون در ۷ بند تقدیم می گردد:

(۱) حسب استعلام به عمل آمده از واحد انفورماتیک در حال حاضر ۱۰۳۱ وکیل پایه یک دارای پروانه معتبر و تمدید شده مشغول به فعالیت هستند.

تعداد ۸۳ نفر از همکاران محترم پروانه وکالت خویش را تودیع نموده اند که با عنایت به شرایط و محدودیت های مدت زمان تودیع منعکس در مواد ۸۰ و ۸۱ آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ١۴٠٠/٠۴/٠٢، بایستی توجه ویژه ای به این مقررات (نوظهور) داشته باشند تا در آینده منصرف از وکالت تلقی نگردند.

تعداد ۱۲۱ نفر از وکلای معزز نیز پروانه وکالت خود را به هر دلیل تمدید ننموده اند که توجه این همکاران را به بند ۱۱ ماده ۱۲۲ بند ۷ ماده ١٢۴، بند ۵ ماده ۱۲۵ و بند ۱ ماده ۱۲۶ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادستری مصوب ١۴٠٠/٠۴/۰۲ جلب می‌نماید که متاسفانه مجازاتهای انتظامی درجه ۳ تا درجه ۶ برای عدم تمدید پروانه پیش بینی شده است؛ به عنوان مثال چنانچه وکیل بیش از ۲ سال پروانه خود را تمدید ننماید، پروانه وکالت وی ابطال خواهد شد.

(۲) با توجه به استعلام صورت پذیرفته از دفتر کمیسیون کارآموزی تعداد کار آموزان محترم ورودی ( ۱۳۹۹ ) ۱۰۰ نفر و کارآموزان محترم ورودی ( ۱۴۰۰) ۱۲۷ نفر و سایر کار آموزان سنوات گذشته و یا پذیرفته شده از طریق بند ( د ) ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، ۴٣ نفر می باشند.

(۳) کانون وکلای دادگستری کرمان در مجموع دارای ۷ حساب سپرده و جاری نزد بانک های ملی، رفاه و تجارت است که در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ( زمان انتخابات هفتمین دوره هیأت مدیره) موجودی حسابها در مجموع مبلغ ۴٧/۶۶۶/۵۴٠/١٠٧ ریال بوده و در تاریخ ١۴٠٢/٠۴/١٣ (زمان استقرار هیئت مدیره هفتم) موجودی حسابها با لحاظ درآمدها و هزینه ها در مجموع مبلغ ٢٨/٣۵۴/٣٨۴/٢٨٨ ریال بوده است در ضمن مبلغ ٠٠٢/ ٢/٢٠٣/٣۴۵ ریال کانون وکلای کرمان به صندوق حمایت وکلا بدهکار میباشد که بایستی پرداخت شود و مبلغ ٢۵٣/١١۴/ ۴/۶١٣ ریال مربوط به هزینه های دوره هیئت مدیره سابق میباشد که پرداخت شده است و در حال حاضر هیئت مدیره جدید در مجموع با موجودی ٢١/۵٣٧/٧٨۶/۱۷۲ ریال اداره امور کانون را بر عهده گرفته است.

(۴ ) تعداد ۱۲ نفر کادر اداری در محل کانون و یک نفر نگهبان در محل پروژه هفت باغ مشغول به فعالیت می باشند که مدت قرار داد نگهبان پروژه به صورت یک ساله از تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ تا ١۴٠٢/۱۲/۲۹ است و قرار داد ۱۲ نفر کادر اداری برای مدت ۳۰ ماه از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ لغایت تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۹ منعقد گردیده است. در ضمن هیچ گونه نسخه ای از قراردادهای جناب آقای سید احمد ابراهیمی (مدیر داخلی سابق) در کانون وجود نداشت و حسب اعلام امور مالی هر سه نسخه قرار داد نزد خودشان است که پس از تماس با مشارالیه مقرر گردید نسخه های قرار داد را به کانون عودت دهند.

(۵) در دوره هیأت مدیره ششم تعداد ۹۹ نفر از همکاران محل اشتغالشان به مرکز استان منتقل گردیده و با ۴٣ درخواست انتقال محل اشتغال از شهرستان به شهرستانهای دیگر و همچنین ۴٩ درخواست انتقال به سایر کانونهای وکلا موافقت صورت پذیرفته به عبارت بهتر ۱۹۱ انتقالی صورت گرفته است و در حال حاضر ۵۴ نفر در نوبت کمیسیون نقل و انتقالات قرار دارند

(۶) حسب استعلام به عمل آمده از دفتر دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری استان کرمان تا تاریخ ١۴٠٢/٠۴/١٧ تعداد پرونده های جریانی که در اختیار دادیاران محترم انتظامی قرار دارد و هنوز نسبت به آنها اتخاذ تصمیم نشده ۶۸ فقره است و همچنین ۴٣ پرونده غیر ارجاعی نزد دادستان محترم انتظامی بوده که در نوبت احتیاطی جهت ارائه لایحه دفاعیه میباشند و ۴٠ پروند نیز قرار منع یا احراز تخلف، توسط دادیاران صادر گردیده و جهت تائید یا صدور کیفرخواست به دادستان محترم انتظامی تحویل داده شده است. بنابراین در مجموع ۱۵۱ فقره پرونده نزد دادسرای انتظامی است که بایستی نسبت به آنها رسیدگی و اتخاذ تصمیم شود. ضمنا در دوره گذشته ١٩۴ فقره کیفرخواست توسط دادسرا صادر شده است.

(۷) با توجه به پاسخ دفتر دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری استان کرمان تا تاریخ ١۴٠٢/٠۴/١٨، در مجموع ۷۷ فقره پرونده در ۵ شعبه دادگاه انتظامی در حال رسیدگی میباشد که هنوز منجر به صدور دادنامه نگردیده اند.

مهدی ایرانمنش
بازرس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا