اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

در لایحه‌ قوه قضاییه قضات پس از بازنشستگی نمی‌توانند وکیل شوند

وکلاپرس ـ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در اظهارنظری درباره تلاش قوه قضاییه جهت اصلاح قوانین وکالت گفت: در صورت تصویب این لایحه قضات و دادستان‌ها پس از بازنشستگی نمی‌توانند وکیل شوند.

به گزارش وکلاپرس، خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با تسنیم درباره تلاش نمایندگان مجلس برای اصلاح قوانین صنف وکالت گفت: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال انحصارزدایی از وکالت و دیگر مشاغل هستند.

اگر لایحه در دست تهیه قوه قضاییه تصویب شود، قضات نمی توانند وکیل شوند

بهروزی‌فر با ذکر اینکه سرانه وکیل در کشور، یک سوم میانگین سرانه وکیل در بین کشورهای دنیاست، متذکر شد: لایحه‌ای که قوه قضائیه بنا دارد به مجلس ارائه دهد به‌دنبال اصلاح جذب وکیل و ساختاری است که تا به امروز در این حوزه وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: دو نماینده سابق مجلس و ۲۲ قاضی سابق دادگستری از کانون وکلای مرکز تقاضای صدور پروانه وکالت کردند

وی همچنین با اشاره به مزیت بزرگ این لایحه در حذف برخی تعارض منافع‌هایی که در قوه قضاییه نسبت به افزایش وکیل وجود دارد، گفت: در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح، قضات و دادستان‌ها پس از بازنشستگی نمی‌توانند وکیل شوند.

رییس قوه قضاییه به شوراهای تعیین ظرفیت دستور افزایش ظرفیت پذیرش وکیل دهد

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نقش قوه قضاییه در افزایش ظرفیت آزمون وکالت در آزمون آینده و ضرورت دستور رئیس دستگاه قضا به اعضای این قوه در شوراهای تعیین ظرفیت تصریح کرد: مطمئناً هرچه بتوان متناسب با نیاز کشور وکیل جذب کرد انحصار وکالت شکسته خواهد شد؛ افزایش وکیل در کشور علاوه بر آنکه منجر به کاهش هزینه حق‌‌الوکاله‌ها می‌شود، باعث خواهد شد افرادی که به وکیل نیاز دارند بتوانند در مدت زمان کوتاهی به وکیل دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: سه نهاد مؤثر در تعیین ظرفیت آزمون وکالت

بهروزی‌فر همچنین در پاسخ به راهکار مقابله با کمبود وکیل یادآور شد: هدف این است که فارغ‌التحصیلان جوان رشته حقوقی که به عنوان یکی از سرمایه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شوند، بتوانند پس از صحت‌سنجی مدارک و تأیید صلاحیت علمی آنان توسط آزمون وارد رشته وکالت شوند.

منبع: تسنیم

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا