یادداشت

در قوانین ما هیچ حکم کلی و یا خاصی در مورد عدم رعایت حجاب در واحد های صنفی وجود ندارد که پلمب و جلوگیری از فعالیت این واحد ها را به عنوان «مکان ارتکاب جرم» اجازه دهد

وکلاپرس– دکتر خالقی استاد برجسته حقوق کیفری در یادداشتی اینستاگرامی به نقد رویه پلمپ واحدهای صنفی به دلیل مراجعه یا خرید زنان فاقد حجاب پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، طبق گزارش های منتشر شده در رسانه ها با آغار طرح ویژه رعایت حجاب و عفاف که از ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ اجرایی شده است، تعدادی از واحد های صنفی به دلیل مراجعه یا خرید زنان فاقد حجاب شرعی به دستور مقام قضایی پلمپ شده اند.

بیشتر بخوانید:

دکتر خالقی در نقد این رویه در اینستاگرامش  با اشاره به «اصل شخصی بودن مجازات‌ها» نوشت: در قوانین ما هیچ حکم کلی و یا خاصی (در مورد عدم رعایت حجاب در این مکانها) وجود ندارد که پلمب و جلوگیری از فعالیت این فروشگاه و این مغازه به عنوان «مکان ارتکاب جرم» را اجازه دهد.

متن یادداشت به شرح زیر است:

گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری !

خبر پلمب واحدهای صنفی به دلیل مراجعه یا خرید زنانی فاقد حجاب شرعی از آنها، یادآور این ضرب‌المثل فارسی است. در این ضرب‌المثل، تفاوت مکان (یکی در بلخ و دیگری در شوشتر)، موضوعیت ندارد، بلکه مجازات کردن کسی برای گناه شخص دیگری در سنت ایرانی مورد مذمت قرار گرفته است. در فرهنگ اسلامی هم، بر اساس آیه لاتَزِرُ وازِرَهُ وِزرَ اُخری (فاطر: ١٨) هیچکس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد و این به روشنی دلالت بر نهی تحمیل عواقب گناه کسی بر گردن دیگری دارد.

در حقوق کیفری هم سالهاست که «اصل شخصی بودن مجازات‌ها» پذیرفته شده و در زمره اصول بنیادین حقوق کیفری قرار گرفته است به طوری که حتی با وضع قانون هم نمی‌توان آن را نادیده گرفت. طبق این اصل، مجازات‌ها جنبه شخصی دارند و تنها نسبت به کسی اِعمال می‌شوند که جرمی را مرتکب شده یا به یکی از اشکال پیش‌بینی شده در قانون نظیر معاونت یا مشارکت در ارتکاب آن نقش داشته است. کسی که شاهد ارتکاب جرم باشد، مسؤولیتی در ارتکاب آن جرم ندارد و تنها و آن هم به دلیل اهمیت جرم (مثلاً در جرائم تروریستی) و به شرط پیش‌بینی در قانون، ممکن است به دلیل «عدم اعلام جرم به مقامات رسمی» مجرم شناخته شود.

اگر یک فروشگاه یا مغازه‌ای را که در آن خانمی بدون حجاب شرعی حضور یافته، «مکان ارتکاب جرم» بدانیم، در قوانین ما هیچ حکم کلی و یا خاصی (در مورد عدم رعایت حجاب در این مکانها) وجود ندارد که پلمب و جلوگیری از فعالیت این فروشگاه و این مغازه به عنوان «مکان ارتکاب جرم» را اجازه دهد.

ماده ١١۴ قانون آیین دادرسی کیفری ناظر بر جلوگیری از ادامه تمام یا بخشی از فعالیت‌های مجرمانه «توسط» شرکتها، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و مانند آنهاست، نه «در» این محل‌ها یا «در» مغازه‌ها توسط دیگران!

ماده ١٧ قانون نظام صنفی کشور هم، صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به عنوان واحدهای صنفی را مکلف کرده است که «قوانین و مقررات جاری کشور» و «دستورالعمل‌های مربوط به نرخ‌گذاری کالاها و خدمات» که از سوی مراجع قانونی ذیربط به آنها ابلاغ می‌شود را رعایت کنند، نه مکلف به برخورد با بی‌حجابان تا در صورت عدم برخورد با آنها، سزاوار تعطیلی محل کسب و کارشان باشند.

اگر قبول داریم که بی‌حجابی در این واحدهای صنفی جرم است، باید قبول کنیم که چنین شیوه‌هایی با آنچه در قانون آیین دادرسی کیفری مقرر شده متفاوت است و وظایف قانونی ضابطان دادگستری و مراجع قضایی در رسیدگی به آن، قابل تفویض به واحدهای صنفی و صاحبان مشاغل نیست.

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. چقدر بی‌قانونی:
    ١.توقیف خودروی شخص بی‌حجاب به عنوان وسیله ارتکاب جرم!
    ٢.محروم کردن اشخاص بی‌حجاب از خدمات عمومی مثل مترو و غیره بدون حکم دادگاه!
    ٣.پلمپ کردن غیرقانونی محل کسب مردم به استناد این‌که محل مزبور مکان ارتکاب جرم است بر خلاف اصل شخصی بودن مجازات‌ها!
    ۴.
    ۵.
    ۶….
    و این حکایت همچنان باقیست…

    1. قوانین شرعی واضح و مبرهن است ،قرار نیست مردم شاهد گسترش بی حد و مرز فساد و هرج ومرج در جامعه باشند تا ببین آقایان قانون مصوب مکنند یا نه .گناه فرزندان ما چیست که باید شاهد این همه بی عفتی و بی حیایی و لختی گری در جامعه باشند ،نکنه باید با چشم بسته دنبال کار وزندگی باشند.

      1. دوست عزیز قانون شرعی و قانون غیرشرعی نداریم هر قانونی به تصویب مجلس رسیده طبق اصل چهارم قانون اساسی از فیلتر تأیید شورای نگهبان رد شده! بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب هر کسی در هر پست و مقامی باید نسبت به قانون تمیکن کند.
        بنابراین، قرارگاه حجاب نمیتونه قانونگذاری کنه و فراتر از قانون، نسبت به جان، مال و آزادی‌های شهروندی تعریف شده در قانون اساسی و قوانین عادی مصوب مجلس تعرض کنه! خود شخص بی حجاب باید مجازات بشه و نباید خودروی وی توقیف شود یا طبق اصل شخصی بودن مجازات‌ها نمی‌توان کسب و کار مردم رو تعطیل کرد! امروز تو اسنپ بودم راننده تاکسی اینترنتی گفت من اگه به خاطر حجاب مسافر، سفر رو کنسل کنم اسنپ به من مسافر نمیده! و اگه بخوام با مسافر جر و بحث کنم مسافر به من تو اپلیکیشن اسنپ نمره منفی میده و دیگه سفر بهم ارجاع نمیشه!

      2. همچنین، هیچ کس منکر قبح و زشتی بی‌حجابی و اباحه‌گری نیست! اما نباید به این بهانه و فراتر از قانون به آزادی‌های شهروندان که در قانون اساسی برای ملت تعریف شده تعرض کرد! چون دقیقا جواب عکس میده!

    2. قانون و خواست مردم برای حکومت های دیکتاتوری هیچ اهمیتی نداره.
      تمام پاچه خواران هم اهمیتی به قانون وحقوق مردم نمیدن چون دارن میخورن.

  2. در این جدال حوزه عمومی موفق خواهد شد
    مردم ایران همراه با جامعه جهانی تغییر کرده و جوانان دارای حس استقلال بیشتری نسبت به نسل گذشته هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا