یادداشت

متاسفانه در نظام قوانین ما مرجعی برای سنجش میزان صحت،کارآیی و عالمانه بودن مصوبات مجلس وجود ندارد

یادداشت وکیل مجتبی اسدیان

وکلاپرس- وکیل مجتبی اسدیان عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان در یادداشتی با عنوان «قانون شکنی یا شایسته سالاری؛ مساله کدام است؟» به انتقاد عملکرد نمایندگان مجلس پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس اخیرا استفساریه ای در موضوع آزمون های کتبی و اختبار آزمون های وکالت و سردفتری به مجلس ارائه شده است که براساس آن هرگونه آزمون علمی مجدد اعم از کتبی یا شفاهی برای متقاضیان وکالت و سردفتری ممنوع خواهد بود.

وکیل مجتبی اسدیان  در یادداشتش عنوان داشته است: اقتصادیون محترم مجلس که با اتمام دوره نمایندگی نتیجه راضی کننده ای در معیشت و اقتصاد مردم برای ارائه ندارند تمام تمرکز خود را در تریبونهای عمومی به آزمون وکالت معطوف کرده اند!

بیشتر بخوانید:

مشروح اینن یادداشت به شرح زیر است:

در روزهای اخیر برخی از نماینده های محترم مجلس شورای اسلامی برگزاری آزمونهای بعد از آزمون ورودی حرف وکالت و سر دفتری را بر خلاف قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار دانسته اند و با استفساریه و حتما با تصویب قانون‌ بر آنند که متقاضیان حرفه های وکالت و سردفتری بعد از قبولی در آزمونهای موضوع قانون تسهیل، بدون هرگونه آزمون دیگری به هر شکل و کیفیت و الزاما بدون شرکت در اختبار کتبی و شفاهی به جرگه وکلا و سردفتران بپیوندند.

بر اساس تبصره ماده ۵ قانون تسهیل آن دسته از شرکت کنندگان که هفتاد درصد از میانگین نمرات یک درصد اول شرکت کنندگان را کسب نمایند (صرفا) در آزمون ورودی کارآموزی وکالت قبول شده و جهت طی مراحل مقتضی به کانونهای وکلا معرفی می شوند و نظارت بر اجرای این قانون بر عهده قوه قضاییه است.

بر اساس قسمت دوم ماده ۵۴ و بند ت قسمت سوم همان ماده از آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال ۱۴۰۰ ابلاغی از سوی ریاست محترم قوه قضاییه، کارآموزان بعد از دو ماه و سپس بعد از طی دوران کارآموزی موظف به شرکت در آزمون و اختبار کتبی و شفاهی هستند. این تکلیفیست که اجرای آن بر عهده هیات مدیره کانون های وکلاست و تخلف از آن موجب مجازات انتظامی برای اعضای هیاتهای مدیره کانونهاست، موضوعی که در سخنرانیهای آتشین این نمایندگان به آن حتی اشاره ای نشده است.

در حالیکه مقننین، نظارت بر اجرای قانون تسهیل را بر عهده قوه قضاییه گذاشته اند. حال اجرای آیین نامه مصوب رییس محترم قوه قضاییه را که در دیوان عدالت اداری هم قابل اعتراض و ابطال نیست، قانون شکنی قلمداد کرده و مدیران کانونهای وکلا را قانوندانان قانون شکن خطاب نموده اند!

چه عدم اعلام دلیل قانونی برگزاری آزمون از سر بی اطلاعی از قوانین باشد یا از روی عمد و برای جهت دهی به افکار عمومی و چه این نوع رویکردها با اهداف انتخاباتی باشد، هر کدام ماهیت واقعی اینگونه اقدامات و سخنان را برای افکار عمومی معلوم می کند.

اقتصادیون محترم مجلس که با اتمام دوره نمایندگی نتیجه راضی کننده ای در معیشت و اقتصاد مردم برای ارائه ندارند تمام تمرکز خود را در تریبونهای عمومی به آزمون وکالت معطوف کرده اند !

پیش از آیین نامه مصوب رییس محترم قوه قضاییه، قانونگذار در ماده ۷ لایحه قانونی استقلال و ماده ۴۴ آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۳۳۴ نیز صدور پروانه وکالت پایه یک را منوط به قبولی در اختبار نموده است.

تجربه تصویب قانون تسهیل ثابت کرده است نمایندگان مجلس کوچکترین توجهی به نظرات مدیران وکالت و اساتید حقوق که نخبگان و متخصصین حقوق در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند نخواهند داشت و در نهایت با تصویب قانون منظور خویش را محقق خواهند نمود و حتی ممکن است مجددا استفساریه های متعددی برای آن قانون هم انجام گیرد.

متاسفانه در نظام قوانین ما مرجعی برای سنجش میزان صحت،کارآیی و عالمانه بودن مصوبات مجلس نیز وجود ندارد و مجلس شورای اسلامی اختیار وضع قانون در مورد همه مسائل کشور از صدر تا ذیل را دارد و شورای محترم نگهبان نیز وفق قانون صرفا در محدوده مخالفت با شرع و قانون اساسی اظهار نظر مینماید.

شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئول نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام و اسناد بالا دستی بوده و میبایست به این موضوع ورود نماید که وضع مواد قانون تسهیل در وکالت، کارشناسی و سردفتری بدون مشارکت نهادهای صنفی و تخصصی صورت پذیرفته و در تضاد با شایسته گزینیست.

همچنین آمار و مستندات آزمون های برگزارشده بر اساس قانون تسهیل نشان میدهد اعمال معیار شناور مندرج در قانون تسهیل موجب قبولی افرادی با معدل کمتر از ۷ از ۲۰ نمره شده و علاوه بر این وضعیت نابهنجار و آسیب زا، با شعار رونق کسب و کار، حذف آزمون و اختبار در دوران کارآموزی نیز تیشه به ریشه امنیت قضایی و حقوق عامه در دادگستری خواهد زد و این اتفاق در دنیای حقوق بی سابقه است.

این در حالیست که بسیاری از نمایندگان مجلس در پاسخ به نظر و ایرادات اساتید حقوق راجع به طرح تسهیل قبلا اظهار نموده اند که این مقرره صرفا مربوط به ورودی و حذف ظرفیت گذاری در آزمونهای ورودیست و شامل اختبار و کارآموزی حرف وکالت و سردفتری نمیشود. اما فی الحال برگزاری آزمون و اختبار بر اساس قانون و در راستای شایسته سالاری و سپردن جان و ناموس و مال مردم به افراد شایسته، صالح و عالم، ((قانون شکنی )) نام گرفته است!

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. همین اندازه که در پرونده های دیگر ، مردم را بیچاره کردید کافی است.
    پول کم آوردید و حرص و طمعتان زیاد شده میخواهید مصوبات مجلس رو هم بریزید؟؟؟
    جمع کنید کاسه و کوزه تان را

  2. شما هم فقط بفکر کارو بار خودتون هستین!! کار و بار و حق الوکاله های میلیونی تون کم شده دارین وحشت می کنید!! خب این امتحانات توجیهی چه مدلی هست که جدیدا آوردین اونم بسیار سخت!! زورتون به مجلس نمیرسه، میخواید از این طریق ظرفیت رو بیارید پایین؟؟!! مگه رشته پزشکی با درآمدهای میلیاردی شون ظرفیت داره که شما ظرفیت گذاشتین؟!!! شما هم قانونمند باشین دیگه!!

  3. بله این یک حقیقت تلخ است که اینها بهره ی لازم از طرح ها و مصوبات خلق الساعه را میبرند ماشین و حقوقشان را میگیرند و کسی هم از تبعات و مفسده ی کارشان نه میپرسد، نه بازخواست میکند..

  4. دوست عزیز ، هر کس سر جای خود باید سخن به زبان بیاورد شما که قانونگذار نیستید ، مجری قانون هستی ، ۱۴ ماهه حدودا داوطلبین را مورد تمسخر خود قرار داده اید ، یک روز اجمال قانون را بهانه میکنید و استفساریه میخواهید روز دیگه ظرفیت را بهانه قرار میدهید و پشت آن استعلامات را ، سپس گزینش محلی ، جای دگر هم التزام به نظام ، مدتی نیز مصاحبه ، از دگر سو هم جنجال آبرو و ناموس مردم و موکلین دغدغه تان میشود ،یک روز هم مشکل بازار کار و وکلای بیکار مشکلتان میشود حالا هم یک ماه طول دادید وکیل سرپرست انتخاب کنید و …. بعد حتما نوبت آموزش و پرورش و تربیت و صلاحیت و اختبار و انتظام و احتشام و هزار من درآوردی دیگه پیش میاریید واقعا این وسط وجدانتان را قاضی قرار بدهید….

  5. عزیز جان مگر مرجعی هست که مدارک نمایندگان و وزرا و مدیران را مورد راستی آزمایی قرار بده؟ نماینده و وزیر و مدیر فقط مدرک دار چه تصمیمی میتونه بگیره که بدرد اجتماع بخوره؟

  6. یعنی تمام مسئولیت‌ها باید بیفته گردن او نهاد بعدش مجلس و دولت و وزرا و شورای نگهبان و خبرگان چکاره هستن مگر در دنیا همجین نهادی هست خ آب دیدی خیر باشه

  7. سلام
    میگم این قانون تسهیل چرا شامل خود مجلس نمیشه؟؟
    انتخابات رو حذف کنن هر کس دلش میخواد با یه آزمون آبکی بره مجلس ونماینده بشه
    یه شاسی بلند
    با یه حقوق قشنگ
    با یه خونه تو شهرستان
    بایه خونه تو تهران
    با یه دفتر کار و کلی خدمه هم بهش بدن
    تازه کلی از فامیل و دوستان رو هم سر کار میبره
    مگه این نمایندگان محترم چه گلی دارن به سر ما میزنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا